Gå til innhold

Kjøp av ny bil, rom for pruting?

Ranger emnet

Hanzo

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer veldig å kjøpe meg en flunk ny Nissan Quasqai, vi har kjørt bilen et par turer nå, og trives med det meste med bilen. Jeg har et vennepar som kjøpe lik bil for noen uker siden, og spurte dem hva deal de hadde blitt enige om, og hvor mye de hadde pruta på bilen. Fikk beskjed om at de ikke hadde fått pruta en krone, og ikke engang klart å fått med et par med takbøyler i prisen engang.

Nå har ting forandre seg litt, før husker jeg at folk heiv av 10% av prisen bare du ba om å få prøvekjøre. butikkene operer nå med helt andre priser og marginer, og jeg er klar over at de ikke er samme rom for pruting. Men jeg pleier å klare å prute til meg noe hundrelapper selv på en mikrobøgeovn på elkjøp, og jeg sliter veldig med tanken på å ikke få noe i rabat på et bilkjøpt til flere hundre tusen, så små marginer kan de vel umulig operere med?

Er det virkelig urimelig å forvente å kunne prute til seg et barnesette eller noen takbøyler til en bil til 350 tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 22.000,- i rabatt på en bil til 252.000,- i november 2009. Får bilen i slutten av denne mnd ;) + at den gikk ned 5200,- i avgifter etter nyttår. hehe heldig der ja.

Selger sa at hvis jeg hadde vært en helt ukjent person, så hadde jeg fått MAX, _MAX_ 9000,- i rabatter. Kjekt å vite. De skal legge seg ganske langt ned før de taper på et salg. Hvertfall når det gjelder ny bil.

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste suksessrike forhandlere har nok uansett en standard rabatt som de kan hive inn og som faktisk er den salgsprisen de "regner med", denne er bare for å lokke inn folk som pruter. Dette er egentlig bare en BS-rabatt...det er vanlig praksis i veldig, veldig mange bransjer. Så ikke gi deg med bare det første filleavslaget.

Ofte gir de og rabatt i ting som er "billig" for dem. Serviceavtaler, dekk, felger, litt ekstrautstyr etc...for deg som forbruker er det jo ikke noen forskjell, så om det er noe ekstrautstyr du ellers ville betalt for så kan du prøve å få det med.

Utover det så beror det mye på om du henter inn tilbud hos andre forhandlere, hvilken tid det er på året (om det er rett før de skal levere inn salgstall for bonuser og slikt kan det være mye å hente), om bilen er populær etc etc. Vær litt frekk, her kan du spare en god del lapper. Kamerat av meg fikk 40 laken av på nybilkjøp (435 til 395), sikkert fordi han slo til rett etter at finanskrisa blåste som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider