Gå til innhold

Elektrisk problem bmw 525ia

Ranger emnet

ethex

Anbefalte innlegg

Heisann, min første post her er ikke helt sikker på hvordan mna går fram med dette så jeg kaster det bare ut:

Jeg har hatt varselsmeldinger på bimmern i noen uker om strømfeil.

Så plutselig en dag da jeg kjørte kom lade lampa opp og feilmeldinga om strømmen. Hadde ca 70km/t og da jeg trødde på litt daua den helt. Bytta batteri og starta opp igjen og bilen gikk, men med lade lampa på og park(av en eller anna grunn :S) pluss at abs drev å kobla ut å inn. Så skjedde akuratt det samme på nytt, hadde egentli tenkt å drite i de feil meldingene sia det er en gammel bmw så kan dette være mye juks. Har skrudd opp dynamo og sjekka regulatorn(børste brua) den så ikke ut. Men har bytta børst på den og sjekket at den fungerte på en anna bil, den gjor det. Men bilen oppfører seg på akuratt samme måte som før. Nå er jeg sikker på at det er dynamoen som er gået. Det ene sporet i dynamoen er nedslitt på ringen, så jeg antar jeg må overhale eller kjøpe ny dynamo. Jeg kommer til å kjøpe ny dynamo eller brukt, men kun fordi den jeg har nå er en motorola eller Valeno dynamo, drit dyre regulatorer og vanskelig å skaffe regulator i forhold til bosch der jeg kan dra på esso å hente. Men jeg lurer på om det er dynamoen eller om det kan være andre ting som jordfeil? noen som kan bmw godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN være at en diode er gåen i dynamoen, og det kan du måle deg fram til og lodde på ny diode, men du sa at dynamoen ellers var ganske dårlig så lønner det seg kanskje å finne ny/brukt dynamo. Elektriske tullefeil tyder ofte på diodefeil i dynamo, men du kan jo ohm'e diodene i brua å se om noen leder begge veier.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Kjøpte meg en brukt dynamo her om dagen, fikk den, så skrudde eg den i. Kjørte 5 meter etter motoren var bakka seg 40 grader ca. Biln stoppa. Kjennte meg passeli førbainna. Sku se om d va kjøle temp sensorn som va gåen og andre ting som kunne gjøre at den stoppa da den blei varm. Da eg hadde sjekka allt ga eg opp. Leverte biln på værkste "Berglunds BilElektro" på Silsand. Dem fant ut at den dynamoen eg hadde fådd va gåen. Satan da kjente eg meg førbainna. Sende meg en ødlagt del. Så d endte no me at eg har bestilt meg en heilt ny en. Å aillt av arbei ska dæm få gjøre på værkste, allt før 5 tusn. Bra pris syns eg sia mekonomen sku ha 5tusn bære før dynamoen. Så eg rose tel berglund bilelektro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider