Gå til innhold

Rattstag gåen? Bilen "hopper" inn i spor

Ranger emnet


salahwaisi

Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra '95 kombi.

 

Da jeg kjøpte bilen var alt OK men så fikk jeg vinterdekk på bilen og lufttrykk etc. ble riktig. Etter det er rattet "svak", dvs. dersom jeg bytter fil, hopper bilen inn i sporet, dersom det er et hull i bakken styrer rattet til en retning. Eller når jeg drar hardt på, svinger rattet til en side. For å holde bilen på rett kurs må jeg hele tiden småsvinge til sidene, for rattet "glipper".

 

Ja, jeg vet dette er til en grad vanlig, spesielt når bilen går på et hull, men på min bil er dette så drøyt at dersom du ikke kjenner til bilens oppførsel er det ikke sikkert at bilen er like hel når du kommer hjem.

 

Sjekka ut litt her, men jeg ser ingen feil på noen steder. Det er vel å merke at "støtdempertårn" eller hva det heter, er gåen. Men dette skjedde mens bilen var hel og grei og var i perfekt stand.

 

Er det noen som kan gi et pekepinn på hva som kan være problemet når bilen oppfører seg sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alt fra ratte til styrekulene om at det er i orden.

Men er det tårnlagere(a) du mener som er gåent?

Får det er bere å sjekke ved at du svinger fult om begge veier menst du enten triller bilen eller står still, visst rattet "hakker" eller kva eg skal si så er tårnlagere(a) øydelakte.

Og at bilen drar seg sideveis vil si at spissinga er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Vectra_GT: Ja, jeg har lagt merke til en ting: Rattet svinger lettere til høyre enn venstre. Når jeg kjører på veien og skal forbikjøre så er det jo snø mellom sporene og jeg må vri rattet mye for å få svingt, og når jeg først greier å komme over på andre siden av snøen i midten spretter bilen over i andre spor, og er du ikke kjent med at bilen gjør dette, er det ikke sikkert du greier å holde deg lenge på bilen...

 

Så jeg mistenker egentlig endeledd jeg også, virker som om den er slakk på den ene siden. Skal ta en titt og gi beskjed tilbake :-)

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakslingen skal være litt bevegelig inn/ut.. Hvor mye er jeg usikker på..

 

Har du forresten sjekka at du ikke satte på vinterhjulene med senter-ringen til sommerhjulene fast på navet?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hva feilen var:

Idioten av en mekaniker som monterte støtdemperene hadde ikke festet selve støtdemperens øvre og nedre side med hverandre, dermed "bøyde" selve støtdemperen seg dersom den fikk motstand. Istedet for å gå opp og ned, bøyde den seg til side og dro derfor hjulet med. De fleste foringer er også ødelagt, og det er støtdemperen også. Jeg betalte 830 kr for de støtdemperene for en måned siden, og nå må jeg bare kjøpe nye og montere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår