Gå til innhold

Johan Kallak, Automaks, Implosjons forbrenning

Ranger emnet


Wrasko

Anbefalte innlegg

Finnes det noen her som har nok teknisk innsikt, eller kunnskap til å forklare, evnt å komme med forslag på ca hva som skal til for å få til det han gjorde i 1973?

 

Granada 2 liter. Bensinforbruk 0,5 liter på mila. CO tilnærmet 0.

 

Det jeg har funnet ut i løpet av det siste døgnet er at systemet ble kalt "Automaks", som visstnok var en slags Implosjons forbrenning.. Har og hørt rykter på bygda om at det var borret hull i tennpluggene for å fore på med luft, samt at han ble tvunget vekk fra å bruke patentet av Norsk Hydro/Statoil/Staten..

 

Noen som har forslag eller kunnskap, evnt bare røverhistorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du kan avskrive som røverhistorie/konspirasjonsteori uten videre. Det går i samme leia som garasjetullingene som påstår at de lager "HHO" som skal gjøre bilen din til en evighetsmaskin.

 

Implosjonsforbrenning er tilnærmet selvmotsigelse.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han har hatt en oppfinnelse som omsider blir suksess betyr ikke at alt han har gjort er fornuftig.

 

Påstanden om at "automaks" fjerner CO2 gjør at enhver burde skjønne at det er humbug. At overskudd av luft skal gi lavere HC og CO er ikke akkurat rocket science.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med "magnul" her... men jeg leser gjerne om det hvis du skulle finne noe fornuftig og troverdig om dette emnet. (Med trykk på fornuftig og troverdig).

 

Btw er "Hydro/Statoil/Staten" av de instansene som bruker mest ressurser på forskning og utvikling innen miljøvennlige løsninger.

 

Btw2 så kan hvem som helst med bittelittegran bilteknisk innsikt få en motor til å gå nærmest uten CO-utslipp. Problemet er bare å få ting til å harmonere sammen... avgasser, effekt, temperatur, drivstoffforbruk osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tro meg, staten sier de bruker mye penger på forskning, men gjør de det? Tenk på det, hvis de finner opp en miljøvennlig erstatning for bensin/diesel... hvor skal de selge oljen vårs da? Norges økonomi og heeeeele verdensøkonomien hadde ramlet i grus og blidd til støv hvis oljen hadde blidd byttet ut, og er det noe politikere er livredd for, så er det økonomien.

 

litt of topic menmen, denne saken høres litt donald duck ut. pøse på med luft vil få motoren til å gå veeeldig magert, og til slutt skjæres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tro meg, staten sier de bruker mye penger på forskning, men gjør de det? Tenk på det, hvis de finner opp en miljøvennlig erstatning for bensin/diesel... hvor skal de selge oljen vårs da?

 

Ja, det gjør de. Hadde de funnet et miljøvennlig alternativ til bensin/diesel (noe de ikke kommer til å gjøre), så kunne de patentert det og blitt enda rikere enn det de blir av å selge olje. Den tar som kjent slutt engang uansett.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tro meg, staten sier de bruker mye penger på forskning, men gjør de det? Tenk på det, hvis de finner opp en miljøvennlig erstatning for bensin/diesel... hvor skal de selge oljen vårs da? Norges økonomi og heeeeele verdensøkonomien hadde ramlet i grus og blidd til støv hvis oljen hadde blidd byttet ut, og er det noe politikere er livredd for, så er det økonomien.

 

litt of topic menmen, denne saken høres litt donald duck ut. pøse på med luft vil få motoren til å gå veeeldig magert, og til slutt skjæres.

Ante ikke at vi snakka 2-takt, en 4-takt vil neppe skjære seg som følge av mager balanding om man unngår tenningsbank.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil,MÅ når den forlater samlebåndet tåle alle tenkelige variasjoner av temperaturer, bensinkvalitet, kjørestiler, og gud vet hva, de er med andre ord oppbygd og justert for ethvert "worst case scenario"

 

En mann som Kallak, som tydeligvis har vært velsignet med en betydelig teknisk innsikt og forståelse for hvordan kompliserte tekniske innretninger fungerer ville neppe ha store problemer med å finjustere og modifisere EN bilmotor for bortimot perfekt forbrenning og minimalt forbruk med tilhørende lave utslipp.

 

Problemet er bare at å lykkes med dette på 10000 eller 100000 motorer som skal brukes over hele verden, med alle de variabler dette ville medføre, er desverre bortimot umulig uten voldsomt kompliserte motorstyrings systemer som kan kontuinerlig finjustere ethvert parameter i både tenningskurve, bensintilførsel og motortemperatur.

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil,MÅ når den forlater samlebåndet tåle alle tenkelige variasjoner av temperaturer, bensinkvalitet, kjørestiler, og gud vet hva, de er med andre ord oppbygd og justert for ethvert "worst case scenario"

 

En mann som Kallak, som tydeligvis har vært velsignet med en betydelig teknisk innsikt og forståelse for hvordan kompliserte tekniske innretninger fungerer ville neppe ha store problemer med å finjustere og modifisere EN bilmotor for bortimot perfekt forbrenning og minimalt forbruk med tilhørende lave utslipp.

 

Problemet er bare at å lykkes med dette på 10000 eller 100000 motorer som skal brukes over hele verden, med alle de variabler dette ville medføre, er desverre bortimot umulig uten voldsomt kompliserte motorstyrings systemer som kan kontuinerlig finjustere ethvert parameter i både tenningskurve, bensintilførsel og motortemperatur.

 

Dagens motorstyringer gjør disse og mange andre beregninger og justeringer etter komponentenes justering og slitasje, drivstoff og luftkvalitet, motorslitasje osv osv uten noen problemer...

 

MEN problemet er at å utvikle energi av drivstoff som bensin og diesel er et luftslott! Disse stoffene lar seg ikke forbrenne uten å utvikle uønskede avgasser. Dette er fysiske lover som ikke lar seg forandre på. Man kan begrense dem, og endre faktorer og parametere slik at vi får mer av de ikke fullt så skadelige og mindre av de mer skadelige, MEN vi kan ikke fjerne biprodukter av et stoff verken med eksplosjon eller implosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens motorstyringer gjør disse og mange andre beregninger og justeringer etter komponentenes justering og slitasje, drivstoff og luftkvalitet, motorslitasje osv osv uten noen problemer...

 

MEN problemet er at å utvikle energi av drivstoff som bensin og diesel er et luftslott! Disse stoffene lar seg ikke forbrenne uten å utvikle uønskede avgasser. Dette er fysiske lover som ikke lar seg forandre på. Man kan begrense dem, og endre faktorer og parametere slik at vi får mer av de ikke fullt så skadelige og mindre av de mer skadelige, MEN vi kan ikke fjerne biprodukter av et stoff verken med eksplosjon eller implosjon.

 

Du har selvfølgelig helt rett i dette, men hvor var disse i 73 da Kallak gjorde dette?

 

Utstyret Kallak brukte for måle utslippene var vel også fra 73 og hadde vel gitt samme resultater som han oppnådde om de ble brukt på en moderne bensinbil.

 

Hvor uttrykket "Implosjon" har kommet med i historien har jeg ikke helt fått med meg, men om det var Kallak selv som kom med det, så hadde han sikkert ikke helt fått med seg den korrekte betydningen av ordet (han var i såfall verken den første eller den siste som bruker fremmedord feil)

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn noe ang. patenter og statlig oppkjøp:

 

I USA utviklet de en god, langlivet batteriteknologi, som ga lang rekkevidde og lang levetid. Dette ble såvidt meg bekjent brukt i Ford Ranger EV modellene, og i senere tid i Prius(?). GM kjøpte opp hele patenten, og begrenset produksjonen noe så innigranskauen, og "drepte" den oppfinnelsen :)

 

Skal se om jeg finner ut hvilken batteritype det er.

 

Kjempeedit:

Chevron Oil(selvfølgelig) kjøpte opp patent og produksjonsrettighetene til NiMh batteriene, som Rav4 EV ble levert med.

 

http://www.evworld.com/article.cfm?storyid=1198

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår