Gå til innhold

Johan Kallak, Automaks, Implosjons forbrenning

Ranger emnet


Wrasko

Anbefalte innlegg

Denne saken er helt misforstått.

 

Ser dere NRK reportasjen, så vil dere se at det gjelder CO gass, IKKE CO2. Det er en vesentlig forskjell.

 

Idag, så fjerner man CO ved å bruke en katalysator.

 

Teknologien til denne "oppfinnelsen" er velkjent. Noen oppfinnelse er det dog ikke, men et bruksområde.

 

Hilsen oppfinner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Granada 2 liter. Bensinforbruk 0,5 liter på mila. CO tilnærmet 0.

1998. Lillestrøm: Taunus Mk 4 '76 2-liter. Regner med at det er en 2.0 OHC i begge tilfeller. Ved langkjøring: 0.59 liter på mila. CO, under 0.5% i måleøyeblikket, tatt med 2-gassmåler på gamle jobben. Lufttilskudd? Jepp... men ikke inn i motoren... Ikke helt i linje med tråden, men det viser at det ikke er umulig, ihvertfall.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Det tror jeg du kan avskrive som røverhistorie/konspirasjonsteori uten videre. Det går i samme leia som garasjetullingene som påstår at de lager "HHO" som skal gjøre bilen din til en evighetsmaskin.

 

Implosjonsforbrenning er tilnærmet selvmotsigelse.

 

Vær litt forsiktig før du avskriver noe

 

Johan Kallak hadde større forståelse og innsikt enn svært få nålevende mennesker har. Det gjaldt ikke bare motorer, men over ett vidt spekter innen vitenskap.

Implesjonsforbrenninga som det skrives om her er ikke forbrenninga i seg sjøl, men men motorens evne til å suge inn luft (implodere) i selve forbrenningsprosessen. Jeg har selv vært hos Kallaken og sett at det virker. Nesten magi. Motoren startet opp med vanlig grå eksos, ventilen ble åpnet og eksosen var helt rein, samtidig som motoren øket i turtall.

Johan Kallak hevdet at en hver forbrenning består av en antenning med utvidelse, en sammentrekning og deretter en avbrenning med ekspansjon. Rip en fyrstikk og se, eller ta en kikk på en atombombe på youtube.

Kallaken utnyttet sammentrekningen til å tilføre mer luft. Han mente sammentrekningen skaper ett nesten komplett vakuum (1 bar) i brøkdelen av et sekund. I den fasen slipper ventilen i tennpluggen inn ny fersk luft. Den lille luftmengden som slipper inn kompenserer for det oksygenet som er brukt i antenningen.

Grunnen til at han brukte tennpluggen til ventilen var at det var den enkleste måten å prøve det ut uten å bygge en ny topp. Han mente også at drivstofforbruket ville bli ennå lavere, 40-50 %, ved en topp konstruert med plass til optimal plassering av ventilen.

 

Det hevdes også her at instrumenter i 1973 ikke var brukbare, det er bare tull. De kunne sakene sin den gang også. Biltilsynet på Mysen sendte instrumentene til kalibrering hos teknologisk institutt etter at Kallaken hadde vært der med en annen patent. CO var nesten på null. Samme resultatet etterpå også, nesten ikke CO.

 

Hvis en går litt inn i Kallaks verden vil man ane litt av hvilket geni han var.

Alle blir ikke profeter i egen tid. DaVinci trengte noen hundre år.

Håper at patentene og notatene hans blir godt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktig før du avskriver noe

 

Johan Kallak hadde større forståelse og innsikt enn svært få nålevende mennesker har. Det gjaldt ikke bare motorer, men over ett vidt spekter innen vitenskap.

Implesjonsforbrenninga som det skrives om her er ikke forbrenninga i seg sjøl, men men motorens evne til å suge inn luft (implodere) i selve forbrenningsprosessen. Jeg har selv vært hos Kallaken og sett at det virker. Nesten magi. Motoren startet opp med vanlig grå eksos, ventilen ble åpnet og eksosen var helt rein, samtidig som motoren øket i turtall.

Johan Kallak hevdet at en hver forbrenning består av en antenning med utvidelse, en sammentrekning og deretter en avbrenning med ekspansjon. Rip en fyrstikk og se, eller ta en kikk på en atombombe på youtube.

Kallaken utnyttet sammentrekningen til å tilføre mer luft. Han mente sammentrekningen skaper ett nesten komplett vakuum (1 bar) i brøkdelen av et sekund. I den fasen slipper ventilen i tennpluggen inn ny fersk luft. Den lille luftmengden som slipper inn kompenserer for det oksygenet som er brukt i antenningen.

Grunnen til at han brukte tennpluggen til ventilen var at det var den enkleste måten å prøve det ut uten å bygge en ny topp. Han mente også at drivstofforbruket ville bli ennå lavere, 40-50 %, ved en topp konstruert med plass til optimal plassering av ventilen.

 

Det hevdes også her at instrumenter i 1973 ikke var brukbare, det er bare tull. De kunne sakene sin den gang også. Biltilsynet på Mysen sendte instrumentene til kalibrering hos teknologisk institutt etter at Kallaken hadde vært der med en annen patent. CO var nesten på null. Samme resultatet etterpå også, nesten ikke CO.

 

Hvis en går litt inn i Kallaks verden vil man ane litt av hvilket geni han var.

Alle blir ikke profeter i egen tid. DaVinci trengte noen hundre år.

Håper at patentene og notatene hans blir godt tatt vare på.

 

Bmw hadde på sine M-motorer i E34 en luftpumpe som hadde som oppgave og sende frisk luft inn i grenrøret for og få ned avgassene.

Det som faktisk skjer er at eksosen blir "vannet" ut, og avgassene ser lavere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw hadde på sine M-motorer i E34 en luftpumpe som hadde som oppgave og sende frisk luft inn i grenrøret for og få ned avgassene.

Det som faktisk skjer er at eksosen blir "vannet" ut, og avgassene ser lavere ut.

Det er det mange produsenter som har benyttet seg av, kom med Californiakrav på 70-tallet. Som å pisse i buksene

 

Johan Kallak lot motoren suge inn luft i sylinderen etter at forbrenningen var startet.

Det er ikke bare forbruket og avgassutslippene som går ned. Motoren får en formidabel effektøkning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Kallak hevdet at en hver forbrenning består av en antenning med utvidelse, en sammentrekning og deretter en avbrenning med ekspansjon. Rip en fyrstikk og se, eller ta en kikk på en atombombe på youtube.

 

En forbrenning vil skape et relativt vakuum; det er en naturlig konsekvens av den hyppige forbrenningen til systemet havner i likevekt igjen. Dette var på ingen måte ny viten på 70-tallet.

Denne effekten utnyttes bl.a. i enkelte "Bunker busters", som blir gjort betydelig mer effektive som en følge av det relative vakuumet som oppstår etter eksplosjonen.

 

Kallaken utnyttet sammentrekningen til å tilføre mer luft. Han mente sammentrekningen skaper ett nesten komplett vakuum (1 bar) i brøkdelen av et sekund.

 

Hva snakker du om - "komplett vakuum"? 1 bar er ikke vakuum i det hele tatt, men luftens hydrostatiske trykk ved havnivå. aka: atmosfærisk trykk.

 

For øvrig aner jeg fint lite om Kallaks oppfinnelser, men er det denne patenten TS sikter til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Kallak hevdet at en hver forbrenning består av en antenning med utvidelse, en sammentrekning og deretter en avbrenning med ekspansjon. Rip en fyrstikk og se, eller ta en kikk på en atombombe på youtube.

 

En forbrenning vil skape et relativt vakuum; det er en naturlig konsekvens av den hyppige forbrenningen til systemet havner i likevekt igjen. Dette var på ingen måte ny viten på 70-tallet.

Denne effekten utnyttes bl.a. i enkelte "Bunker busters", som blir gjort betydelig mer effektive som en følge av det relative vakuumet som oppstår etter eksplosjonen.

 

Kallaken utnyttet sammentrekningen til å tilføre mer luft. Han mente sammentrekningen skaper ett nesten komplett vakuum (1 bar) i brøkdelen av et sekund.

 

Hva snakker du om - "komplett vakuum"? 1 bar er ikke vakuum i det hele tatt, men luftens hydrostatiske trykk ved havnivå. aka: atmosfærisk trykk.

 

For øvrig aner jeg fint lite om Kallaks oppfinnelser, men er det denne patenten TS sikter til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Implesjonsforbrenninga som det skrives om her er ikke forbrenninga i seg sjøl, men men motorens evne til å suge inn luft (implodere) i selve forbrenningsprosessen. Jeg har selv vært hos Kallaken og sett at det virker. Nesten magi. Motoren startet opp med vanlig grå eksos, ventilen ble åpnet og eksosen var helt rein, samtidig som motoren øket i turtall.
Falskluft magrer den på bunn og eksosrøyken forsvinner samtidig som turtallet stiger når den er uten belastning grunnet økt luftmengde dratt inn under innsugstakten. Dårlig med magi på det... gir man den da belastning så vil den gjøre som alle andre motorer med luftoverskudd (bortsett fra dieseler) gjør, den vil stoppe.
Kallaken utnyttet sammentrekningen til å tilføre mer luft. Han mente sammentrekningen skaper ett nesten komplett vakuum (1 bar) i brøkdelen av et sekund. I den fasen slipper ventilen i tennpluggen inn ny fersk luft. Den lille luftmengden som slipper inn kompenserer for det oksygenet som er brukt i antenningen.
Sist gang jeg sjekket har luft masse. Alt som har masse har treghet. "brøkdelen av et sekund" vil knapt flytte mer enn et par molekyler noested, det er fysikk 1-0-1. Selv i innsugstakten, som tar mer enn 100 ganger så lang tid som tiden fra selve gnistdannelsen til forbrenningsstart, så regner vi med en god del graders vandring av veiva før trykksenkingen som stemplet skaper rekker å flytte seg forbi ventilsetet og opp i porten.

 

Og den brøkdelen vil ihverfall ikke flytte noe inn i sylinderen, som ved antenningstidspunktet har 10-12 bar kompresjonstrykk + ekspansjonstrykket fra tempøkningen kompresjonen skaper oppå det. Luft går ikke FRA atmosfæretrykk inn i 10 bar+, ikke på brøkdelen av et sekund, og heller ikke om du gir den et år. Om så den "implosjonen" hadde funnet sted og dratt blandinga sammen så mye at det lokalt hadde vært vakuum under tennpluggen, så ville trykkgradienten lenger ut i sylinderen måttet øke så mye (massen får ikke gått noe sted, så for å ha vakuum et sted må trykket øke massivt et annet sted) at hele sulamitten hadde detonert pokker i vold.

 

Hvis en går litt inn i Kallaks verden vil man ane litt av hvilket geni han var.

Alle blir ikke profeter i egen tid. DaVinci trengte noen hundre år.

Håper at patentene og notatene hans blir godt tatt vare på.

 

Lett å bli prest i egen kirke hvis man skriver bibelen sin selv... DaVinci validerte alle sine forsøk vitenskaplig. Det ovennevnte bryter allerede mot et lass med aerodynamiske og thermodynamiske grunnprinsipper, og derfor tror jeg neppe nærmeste F1-team ringer og vil kjøpe de patentene..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare renere eksos som var seultatet. Motorene fikk en voldsom effektøkning også.

Ikke lett å forklare det med magring

 

Bremsepapirer fra uavhengig benk? "In God we trust, everybody else bring data"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lufttilskudd i eksosen, som jo ikke har noe med dette å gjøre,er nok ikke bare utvanning av eksosen.

 

Dette ble brukt av mange fabrikanter, både med og uten pumpe.

 

Rett og slett luft som blir tilført den varme eksosen, og lager en kjemisk reaksjon som "forbrenner" opp store deler av bl.a. CO`en.

 

Prøv på nærmeste 240 med Pulsair, sett på en avgassmåler, og se forskjellene med tilkoblet og utkoblet Pulsairsystem, så skjønner du fort at det skjer noe mer enn utvanning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår