Gå til innhold

Tips til bilstereo. Høytalere sprengt?

Ranger emnet

tonsim13

Anbefalte innlegg

Har nettopp lagt inn mye penger på nytt stereoanlegg til bilen min. Peugeot 206, 2001 Modell.

Har kjøpt meg:

Blaupunkt toronto spiller med 4x50W RMS

4stk Infinity Kappa® 52.9i - 5,25'' - 55W RMS(http://bilstereo.no/m/shop/?produkt=4603&katid=648&mid=m436&id=&vn=736)

1stk Herman Kardon forstereker - 5kanals - 4x55w RMS og Sub 200W RMS(http://bilstereo.no/m/shop/?produkt=4077&katid=36&mid=m436&id=&vn=736)

Pioneer aktiv tube sub - 8'' - 200W(http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-WX20LPA/index.html)

Det eneste jeg har gjort hittil er å bare bytte ut høytalerene med dem gamle, så derfor har jeg bare brukt opp igjen det gamle tversnittet på kablene å ikke trekt opp igjen nye kabler. Kablene er forholdsvis for lite tversnitt på.. Dette er bare foreløpigt, til jeg skal gjøre full montasje..

På disse høytalerene, vist dere har sett linken, så er det et stort koblingstykke som er uttenfor høyaleren, denne ligger bare å slenger nedi døra, kanskje ikke så lurt? Men uansett, nå i det siste har det vært utrolig kaldt ute, -15 til -25 grader, dette gjør at komponenter i høytaleren fryser, inkludert membranen, dette lager ett stort tap i lydkvaliten, helt til alt har fått varma seg opp i bilen. Men nå skurrer begge høytalerne framme når jeg skrur på litt høyt volum, har jeg kanskje spilt litt for høyt når de har vært kalde? som har gjort at jeg kanskje har sprengt dem, eller ødelagt dem på en eller annen måte? Jeg har ikke skrudd av døra å sett på dem. Men tror dere kanskje att de er sprengte? I tilfellet, hva burde jeg gjøre? Kan jeg kanskje greie å fikse dem selv, eller burde jeg høre om jeg får sende med inn igjen? Og har dere noen tips til videre montasje, og kanskje ovenfor det jeg har kjøpt meg? Infinity kappa som er komponent høytalere har fått suveren kritikk, og jeg har hørt på dem av en bilstereo forhandler før jeg kjøpte dem av bilstereo.no. Veldig bra lyd, men ikke nå lengre ivertfall.. De har bare vært i bilen min i snart 2 uker.. Utrolig seigt når man har brukt så mye penger på det..

Endret av tonsim13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det er vanskelig å si nøyaktig, men hvis de er 2 uker gammle så er faren for at de er sprengt til stede.... har du spilt inn høytalerene?? fikk du opplyst om hvor lenge du skulle spille de inn?? + at alle elementene skal varmes opp føre du spiller hardt.

(dette med forebehold om at du har koblet riktig å stilt inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det er vanskelig å si nøyaktig, men hvis de er 2 uker gammle så er faren for at de er sprengt til stede.... har du spilt inn høytalerene?? fikk du opplyst om hvor lenge du skulle spille de inn?? + at alle elementene skal varmes opp føre du spiller hardt.

(dette med forebehold om at du har koblet riktig å stilt inn)

Nei, vet ikke hvor lang innspillingstiden på høytalerne er.. Men det er kobla riktig, å jeg har stilt dem inn via cd spiller.. Men tror du at kulden kan være grunnen? fordi jeg har ikke spilt noe spesielt høyt, med hensyn til at det er kaldt.. Men har jo skrudd godt opp når jeg har trodd at bilen og høytalerene har fått varmet seg opp..

Endret av tonsim13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet ikke hvor lang innspillingstiden på høytalerne er.. Men det er kobla riktig, å jeg har stilt dem inn via cd spiller.. Men tror du at kulden kan være grunnen? fordi jeg har ikke spilt noe spesielt høyt, med hensyn til at det er kaldt.. Men har jo skrudd godt opp når jeg har trodd at bilen og høytalerene har fått varmet seg opp..

Da har du nok sprengt de da du har skrudd høyt opp, for alle høytalere skal spilles inn, det kan variere hvor lenge du skal spille de inn, men for å være sikker bruker jeg fra 50 - 100 timer på innspilling, alt ann på hva jeg skal spille inn.

Under innspillingen kan du spille høyt, men ikke mere enn 0,5 min (noen sier mere også går bra) det er den langvarig belastningen som ikke er bra.

Tror ikke kulden har hatt noe innvirking på høytalerne ettersom du har ventet med å spille høyt til bilen er varm (jeg velger å tro at du mener at bilen inni er gjenomvarm også)

Skraper det i høytalerene hele tiden da du spiller musikk?? kan også være du hører en "kneppe" lyd da bassen skal slå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider