Gå til innhold

Nissan Micra - bensinforbruk?


Teskjekjerringa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Brand new her, og for å være ærlig så hadde jeg vel ikke trodd jeg skulle registrere meg i et bilforum; jeg kan ikke en DRITT om bil *blond*. Nå har jeg imidlertid gått til anskaffelse av min første bil (hold dere fast - nå er det nok mange som blir imponert): en Nissan Micra 1.0 2001!! :pray Jeg digger bilen, den tilfredsstiller alle mine behov (vel, nesten :titties:), og får meg fra A-B i akkurat den farta som passer meg.

 

Stort sett så bruker jeg den tur-retur jobb, som er en halvtimes kjøretur unna. Kjøpte den for en uke siden, og har bare rukket å fylle opp tanken én gang. Hadde regnet med at den skulle bruke rundt 0,5 pr mil, men i følge kilometerstand siden jeg fylte opp og til i dag så har den brukt over 1 liter pr. mil. Muligens så mye som 1,3. Det kan da ikke være mulig???

 

Jeg merker meg at det lukter en del bensin stort sett hver gang jeg starter bilen, men ser ikke antydning til lekkasje.

 

Noen her inne som vet hvor mye en slik "råtass" egentlig bør bruke, og hva som evt. kan være feil med bilen min??

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt drøyt ut. Uten at det er sortert på årsmodell og motorstørrelse, oppgir

http://www.spritmonitor.de/en/overview/33-Nissan/302-Micra.html?fueltype=2

 

et snittforbruk (basert på 354 biler med minst 1500km registrert) på 0.66l/mil.

 

Det kommer jo selvsagt an på hvordan du kjører. Hvis du ligger i 2.gir i 70 og alltid ligger i full hastighet frem til du MÅ bremse, så blir forbruket ufint.

 

At eksosen lukter litt bensin etter kaldstart er helt normalt. Hvis den fortsatt gjør det etter at du har kjørt halvtimen din, så er det noe galt. Ingen oransje varsellamper i dashbordet som lyser når du kjører?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen har en -97 Micra 1.0 manuell,kjør også stort sett bare til og fra jobb. Det tar kanskje 10 min,så bilen blir skjelden skikkelig varm, men ligger likevel bare mellom 0,6 og 0,7 på mila.. Så hvis din bruker opp mot 1,3l, tror jeg nok noe er feil..

 

HVA kan være feil når biler bruker mer bensin enn antatt? Litt blank. Trenger å få det inn med teskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som f.eks. kan være feil er at kjølevannstemperatursensoren er skrot. Da vil bilen gå med konstant kaldstartsanrikning ("choke"), noe som fører til høyt drivstofforbruk. Det samme kan skje hvis lambdasonden er dårlig/ødelagt. Begge disse feilene burde gi en feilkode, men ikke alltid.

 

Hvis du bare har kjørt 1 tank; har du vurdert muligheten at du ikke fyllte opp tanken første gang du tanket? Sitter fyllepistolen litt feil kan den stoppe automatisk selv om tanken ikke er full.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

 

Jeg vet at tanken ble full, så der er det intet problem. Jeg husker ikke hvor mange liter jeg fylte, men hvor mange kroner det ble. Literprisen vet jeg også, så da er det jo bare for meg å regne ut når tanken er tom.

 

Litt flaut, men jeg vet ikke engang hvor mange liter tanken tar.

Kjører nå til den begynner å lyse før jeg fyller opp igjen. Jeg kjøpte bilen hos forhandler og de har en slik "3 måneders garanti". Greit å finne ut av alt slik mikk før disse 3 månedene har gått. Jeg kjøpte en slik bil bl.a. for å spare på bensinutgiftene. BURDE jo ikke være dyr i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har garanti, er saken grei. Få bilen inn på verksted, og få de til å sjekke opp hvorfor bilen bruker så mye. Det skal absolutt ikke være sånn, så noe må være galt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sluromaten som sitter i Micra kan jeg tenke meg tar en del krefter, er trinnløs kasse dem(CVT), rodde dog du måtte ha 1,2 for å ha automat...

 

Få tatt en feilsjekk på den du... 1,3 på mila skal det ikke gå, men regn med at den ligger nærmere iteren en halvliteren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den sluromaten som sitter i Micra kan jeg tenke meg tar en del krefter, er trinnløs kasse dem(CVT), rodde dog du måtte ha 1,2 for å ha automat...

 

Få tatt en feilsjekk på den du... 1,3 på mila skal det ikke gå, men regn med at den ligger nærmere iteren en halvliteren.

 

Det så bare så stygt ut her en liten stund. Har funnet ut at den bruker 0,76 på mila. Synes det allikevel er ganske mye med 1-liters motor(?). Mercedesen til stefar bruker 0,7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår