Gå til innhold

Hadde 2 små uhell, bør jeg vurdere forstillingskontroll?

Ranger emnet

kjetilbm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i løpet av et par mnd hatt 2 små uhell med bilen min.

1) Et bilde sier mer enn tusen ord ...

bussluse.png

Jeg synes dette bildet var så tøft, derfor prøvde jeg å etterligne det! :D Og det endte med at ytterkantene på felgene (foran og bak på den siden som falt ned), ble litt oppskrapet.

felger.png

Illustrasjonsbilde som viser hvor skrapene er, (men ikke selve skrapene).

2) For ikke lenge siden var jeg ute å slædda litt med bilen. Så mistet jeg litt kontrollen. Jeg rattet mot venste for å unngå fortauskanten, mens jeg bremset. Men selvsagt ville ikke ABS fungere, så hjula låste seg, og jeg sklei med høyre framhjul (som stod i full venstresving), rett inn/opp på fortauskanten.

Siden jeg i tillegg hadde litt uheldig vinkel på bilen, tilsvarer det at høyre framhjul sklei/ble dyttet SIDELENGS opp på fortauskanten.

Jeg laget en liten illustrasjonstegning som kanskje gjør det lettere å forstå:

accidentn.th.png

Den fortauskanten er egentlig 90 grader (rett opp), men HELDIGVIS var det en del snø og is. Så fortauskanten var mer 45 graders vinkel (skrå).

På vei hjem var det litt ulyd i starten, men den forsvant. Plastskjermen innafor hjulbua høyre foran knakk, så det kan ha vært rester fra den som subbet feks. Men lyden forsvant etter noen få km.

----

Jeg merker ingen problemer med bilen i dag etter disse 2 uhellene. Men jeg lurer likevel på om det er lurt av meg å ta den til forstillingskontroll/4-hjulskontroll.

Burde jeg det?

Og et annet, kanskje dumt, spørsmål; inkluderer en 4-hjulskontroll, kontroll av forstilling?

Og vennligst spar dere for slibrige kommentarer, jeg er flau nok fra før. :p

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagene er det ikke noe som heter forstillingskontroll.. Alt går inn under 4-hjulskontroll, så dem kontrollerer forstilling og evt justerer der.

Koster nok en 1000lapp for den.

Men dersom du ikke merker noen ubehageligheter med bilen, er nok forstillingen i orden. Dersom noe er litt skjevt der, merker man det omtrent med en gang..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sistnevnte bør man ta en liten sjekk, men man kan komme langt med ett vater og en spissingstav for å sjekke at ting er likt...

Men merker du ingenting på bilen og den ikke sliter dekk er det nok greit.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått det sjekka, uansett!

Det er såpass store påkjenninger som har vært i sving, at du burde la en fagmann gå over alle kuler og ledd i forstillinga for iallfall å konstatere at det ikke er noenting som ramler av ved en eventuell nødbrems/unnamanøver. Det kan ha oppstått svekkelser i kritiske forstillingsdeler som du ikke nødvendigvis behøver å merke på rattet..

Så for din egen sikkerhet, og andres. Sjekk at allt er som det skal være. ;) Bare forklar hva som har skjedd, og be om en sjekk av forstillinga. At den drar til høyre kan være noe du hadde fra før, men det kan også ha blitt værre etter hendelsen.

En firhjulskontroll vil også være å anbefale siden bilen drar til ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...