Gå til innhold

Kan verkstedet være noen luringer?

Ranger emnet


Kathinka

Anbefalte innlegg

For å bare si det første først; så har jeg ikke så mye peiling på bil, men....

 

Hadde bilen inne på verksted for å fikse en karosseriskade som oppstod i et sammenstøt(forsikringssak), merket et par dager før den skulle inn på verksted at det var vanskelig å få start og bilen rykket og trakk dårlig. Tenkte som så at jeg fikk få de til å undersøke det også, med det samme den skulle inn på verksted likevel.

 

Verkstedet som skulle fikse karosseriet ville ha den inn på merkeverkstedet for å finne ut av motortrøblet. Merkeverkstedet og dette verkstedet ligger tilfeldigvis i samme gate, og verstedene leverte bilen seg i mellom.

 

Merkeverkstedet ga meg tilbakemelding om at det var feil med luftmengdemåleren, de hadde byttet med en fra en annen bil, og da gikk bilen min fint. De ville bestille en slik og bytte. Dette skulle de ha 5000,- for.

Bilen måtte så tilbake til det andre verkstedet for videre karosseri-fiksing, og jeg snakket ikke mer med merkeverdstedet om LMM-saken.

 

Mens den sto inne å fikk fikset karosseriet, søkte jeg selv på nett om luftmengdemålere, og fant ut at det i grunn er en smal sak å skifte, og bestemte meg for å bestille og fikse det selv.

 

Hentet bilen hjem et par dager senere, og LMM kom i posten og jeg skulle i gang med å fikse den.

 

Så kom min far, som i hvertfall vet _litt_ mer om bil enn meg, og han spurte om jeg var sikker på at det ikke bare var tennpluggene som var dårlige, for han syntes det kunne minne om det. Nå fikk jeg ikke start i det hele tatt.

 

Joda, tennpluggene var kullsvarte av sot, vi dro å kjøpte nye og byttet, og bilen er god som gull! 300 kr kostet det meg....

 

Så nå sitter jeg her med en regning fra merkeverkstedet på 1500,- for arbeidet med å finne feilen. Men de fant jo ikke feilen, for det var jo ikke LMM det var feil med. Og siden de mente det var det, så gikk jeg i god tro å kjøpte LMM til 2000,-....

 

Jeg har hvertfall ikke lyst å betale de for arbeidet med å finne den feile feilen... Har jeg noe å komme med der?

 

Synes bare det er så merkelig at de ikke sjekket tennpluggene? Bilen skulle egentlig hatt 100.000-service for et par mnd'er siden, men har ikke hatt mulighet til det enda.

Så man skulle jo tro de ville ha sjekket en sånn enkel ting som det? Spes med tanke på motorens oppførsel, og når folk som ikke jobber på verksted engang, mistenker det med det samme.

 

Så kan man jo lure om de ønsket å tjene seg litt penger på en uvitende kunde, at de kanskje visste det var tennpluggene, men kunne skjule det bak en LMM?

 

Og jeg lurer også på om det var sant at de hadde byttet å prøvd en annen LMM, for det så ikke ut som om noen hadde rørt noe der ifht støv.

 

Kjenner i grunn jeg er skeptisk til hele verksted-industrien, for det er jo vanskelig for de kundene som ikke vet noe om bil(annet enn å kjøre den) å vite og å kontrollere hva som faktisk blir gjort og hva det går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært borti slike problemer med verksteder. Jeg hadde planer om å skifte motor i bilen min, og det gjorde jeg selv. Den motoren jeg satte i var det noe gale med stemplene, så jeg måtte bytte tilbake til den gamle. Men da ville ikke bilen starte. Det var bare startmotoren som sto å svev uten at det kom gnister som skulle gitt fart på motoren.

Jeg leverte den inn til verkstedet og de sjekket den. De sa det var noe gale med forgasseren, men jeg syntes det var liten sammenheng mellom problemet og forgasseren. Jeg skiftet forgasser selv, og hadde samme problemet etterpå. Jeg leverte den inn igjen og måtte batale rundt 1500kr for en times arbeid og noen deler. De fant ikke ut hva det var.

Noen dager senere sjekket min far opp med en mekaniker borti Oslo som hadde veldig peiling på bilen min. Han forklarte problemet og jeg prøvde det han hadde sagt. Vips! så var det problemet ute av verden.

 

De som jobber på verkstedene har nok mye greie på bil, men jeg synes det er vanvittig at de ikke "gidder" å finne ut av problemet. Og dette må vi betale for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner i grunn jeg er skeptisk til hele verksted-industrien, for det er jo vanskelig for de kundene som ikke vet noe om bil(annet enn å kjøre den) å vite og å kontrollere hva som faktisk blir gjort og hva det går ut på.

 

Du er ikke den første som stiller spørsmålet...http://www.bilforumet.no/mondeo/232737-stole-pa-verksteder.html

 

Forstår folks skepsis med bakgrunn i historier som din, men som motvekt vil jeg bare fortelle at jeg bruker to merkeverksteder (Møller Follo og Møller Skøyen), og har alltid vært enormt fornøyd og trygg på arbeidet de utfører. Faktisk er jeg så fornøyd at det er med å påvirke mine fremtidige bilvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke

 

Har du prøvd din orginale LMM nå som motoren går som den skal? Det har seg nemlig slik at ved feil på luftmengdemåleren eller lambda så går motoren over på nødmodus, og pøser på med drivstoff for å unngå feiltenning eller annen skade. Dermed kan nedsottede tennplugger være rett og slett en følgefeil av defekt LMM. :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved feil på LMM, så vil bilen gå magert eller fett, evt. i nødmodus.

Om bilen går fett, så vil pluggene og resten av forbrenningsrommene bli nedsotet, for feit blanding vil gi litt problemer med antenning, det samme vil sotede plugger, disse sammen vil gi godt merkbare problemer.

Du kan jo selv spørre din far, om det ikke er en grunn til at pluggene blir sotede, for det skal de nemlig ikke bli på en relativt moderne bil, som det jo er om den har luftmassemåler.

 

Så jeg vil tippe at om en tid vil du få samme problemer igjen, og skal du da skifte plugger igjen, som det ikke er noe feil på, eller fikse feilen.

Om verkstedet har prøvd en annen LMM og bilen virket bra, så kan det hende de merket forskjeller som du ikke gjør, og de har nok gjort det.

 

Beklager, men her kan jeg ikke se annet galt enn at verkstedet har noget stive priser, jeg føler meg rimelig sikker på deres feilsøkning, uten en gang å vite hvilken bil eller hvilket verksted det er snakk om for de har fått verifisert feilen med en ny del.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår