Gå til innhold

Stor lydmessig forskjell på 5,5" og 6,5"?

Ranger emnet

SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Originally posted by SunnyGTi2.0

Er det stor lydmessig forskjell på 5,5" og 6,5"-elementer?

Gjelder frontsett, og valget står mellom Focal sitt 6,5" sett (Polykevlar) og Boston Acoustics Pro 5.5..

Hva vil gi finest lyd? Vil 6,5"-settet tåle mye mer?

Setter stor pris på svar ;)

Hva som gir finest lyd kommer veldig ann på byggingen/monteringen av elementene. Om du setter inn BA eller Focal spiller fint liten rolle hvis det ikke blir montert skikkelig. Lærte engang av 60-70% av lyden i bilen blir avgjort av hvordan anlegget blir bygget/montert.

Personlig vil jeg holde en knapp på Focal settet.

Ett 6.5" sett har som regel høyere max effekt enn et 5.25" sett som BA settet siden mellomtonen/midbassen er større. Diskanten er som regel den samme i en serie med 4"/5 25"/6 5" sett fra samme produsent og den har samme effekt i alle settene. Så selve settet tåler ikke mer da det veldig ofte er diskantene som ryker først.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ville valgt Focal settet jeg også, men har ikke så mye erfaring med BA heller da.....

Når det gjelder diskanten, så er Focal diskanten som følger med til Focal settet (regner med det er ett 165KP du har fått pris på..) utrolig bra!

Edit: eller om du kan få en bra pris på Focal 165K2P, som igjen er enda et lite hakk bedre...

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det focal-settet jeg har fått tilbud på er 165V2.. Er altså ikke noen enorm prisreduksjon ute og går her.. :(

Noen som har dette settet selv?

Frontsettet skal drives av en 4-kanals Pyle-forsterker. Gir 2x500w max brokoblet (iflg. papirene.. sikkert _mye_ mindre i virkeligheten.. )

Edit: Var akkurat innom sidene til pyle og lastet ned manual til forsterkeren jeg har.. Max.power=4x250W, RMS.power=4x35W lollol:D Skikkelige saker dette her! :D Ny må nok kjøpes inn snart ja ;)

Døren skal lyddempes når høyttalerene monteres, men skal ikke bygge noen kasse til elementene enda.. Altfor kaldt til å stå ute i en garasje og pusse nå ;)

Det er mer en sommerjobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 165V2 du har fått pris på så er det Focal polyGLASS serie, og ikke polyKEVLAR, det er ganske stor forskjell på de seriene der.. Likevel, er en bra pris du har fått der og har selv polyglass (130V2 - 5.25") foran.. Disse drives av en Audison Lrx 2.500 som gir 2x200W @ 4ohm og 2x330W @ 2ohm...

Om jeg var deg så ville jeg slått til på det settet du har fått pris på og kjøpt en ny forsterker, f.eks en Audison Srx2 dersom du ikke skal legge altfor mye penger i det.

Ellers så finnes det nok andre forsterkere som er rimeligere og kan levere minst like mye effekt, er bare jeg som er litt fan av audison og focal ;)

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ville heller hatt 6.5" foran jeg da.... Kommer til å bytte ut mine focal 130v2 til 165KP så sant jeg får plass.. Personlig liker jeg litt mer fyldig lyd som bare kompletteres av bassen, ikke omvendt... Subbene skal bare gi litt dype toner syns jeg, ikke overdøve resten og da kommer et par 6.5" foran godt med...

smak og behag :)

edit : det der var skikkelig dårlig forklart når jeg leser igjennom det ;) hehe

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Er det stor lydmessig forskjell på 5,5" og 6,5"-elementer?

Gjelder frontsett, og valget står mellom Focal sitt 6,5" sett (Polykevlar) og Boston Acoustics Pro 5.5..

Hva vil gi finest lyd? Vil 6,5"-settet tåle mye mer?

Setter stor pris på svar ;)

Har ikke hørt Focal, men vet at dem ligger i høy klasse.

Det gjør også Boston Pro. jeg har ett slikt sett som du ønsker, og denm er utrolig bra som mellombass(mellomtone)

Voldsom klar og utrolig snert. Noe spiss diskant, men den kan dempes i delefiltret, og ble perfekt etter min smak.

Kjører det settet uten subb i dag, og bassen er faktisk overaskende dyp, for 5,5" å være.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er i ganske høy klasse, ja.. Kommer selvsagt an på hvilken serie man velger, men den gang K serien kom røsket det med seg det som var av vinnertittler i alle mulige tester, så at de kan lage skikkelige komponenter er det vel liten tvil om.... Likevel, selvom jeg sverger til Focal da jeg liker "hi-fi" lyden i de, er det kommet mye bra i det siste av andre merker....

BA vet jeg som sagt ikke noe om, men for å holde meg litt til topic her så ville jeg kanskje valgt det som passer best uten så mye ombygging. Hvis det da var 6-6.5" originalt ville jeg gått for Focal settet. Hvis det ikke går, så ta BA.. Forskjellen er uansett ikke SÅ vanvittig stor vil jeg tro, så lenge du kjører en skikkelig forsterker på de. Men med den forsterkeren du har nå, vil du nok desverre aldri oppnå full ytelse av de settene. Er bedre å satse på en skikkelig strømsterk og kraftig forsterker, jo kraftigere jo bedre.. Med en for liten forsterker kan du, om du er uheldig, ende opp med å ødelegge høyttalerne dine......

Smak og behag er nok det som får avgjøre her.. Tror du blir fornøyd uansett

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilssolli

skal henge meg på jeg også da, ville også gått for focal hvis jeg skulle valgt mellom disse to, men hva med seas lotus reference elelr performance? tror nok d spiller fra begge disse settene

hvem selger seas? priser på dette? lukter masse penger her..

Det ble ihvertfall ikke det Boston Acoustics-settet.. Hadde tenkt å kjøpe det av Gringo, men han hadde solgt det til noen andre i helgen :(:(

Skikkelig nedtur.. Hadde endelig bestemt meg for å gå for det..

velvel.. Erfaringer med seas da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bra saker ja, det kan jeg garantere, reference bruker magnesiums 6.5 tommer med faseplugg. og diskanten er en tung sak, med bakammer fylt med magnetisk olje, spiller sinnsykt detaliert. ikke hørt noe som er bedre jeg vertfall. preformance settet har en 6.5 toms polypropylen bass med tekstil diskant, dette er også noe som spiller fra d meste på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider