Gå til innhold

Registerreim røket etter 14 måneder. Reklamasjon avslått.

Ranger emnet


stjernemobil

Anbefalte innlegg

Vi har en volvo 850 med t5 motor.

 

For 1 år og 4 måneder (22.000 km) siden ble registerreim og vannpumpe byttet på verksted.

 

Nå har motor havarert fordi registerreimen har hoppet over....Dette ble konstatert av volvo forhandler som undersøkte bilen. Deretter ble bilen slept til verkstedet som byttet registerreimen for et drøyt år siden. Nå har vi fått tilbakemelding fra dem.

De sier dette skyldes at viftereimen har blitt oppflist og biter fra denne har lagt seg på reimen som igjen har fått denne til å hoppe over.

 

1: Er det mulig at gummi fra viftereimen forårsaker dette dersom registerreim er som den skal?

2: Kan virkelig bitene komme inn i registerhuset?

3: Bør ikke verkstedet bytte viftereim samtidig som registerreim, og i så tilfelle burde vel viftereimens oppførsel være verkstedets ansvar?

 

Tilbakemeldingen fra verkstedet er at dette er bileiers fulle ansvar. Reparasjonen blir dyr (tipper 15.000?) da ventiler er bøyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter på viftereim kan komme de inn de utroligste måter inn til registerreima, har selv sett dette på andre biler.

Hvor stor sjans det er for det på B5254-motoren vet jeg ikke, men det er ikke umulig. Jeg ville bedt om å få se bevis på dette, og ikke bare viftereima, men evt. biter av viftereima inne i registerdrifta.

 

Evt. levert bilen til ett annet verksted, og gi det første verkstedet beskjed om at hvis de ikke finner biter av reima inne i registeret, så får de regninga...

 

Men ærlig talt, det høres sannsynlig ut, det er fullt mulig, hør med volvo om de har hørt om dette før.

 

Om du er på verksted fr å skifte bremseklosser, forventer du at verkstedet skal skifte kalipper, for den kan jo bli defekt ett par år etterpå?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har vært borti at deler/gummi fra aggregatreima/viftereima kommer inn til registeret, så det er helt mulig.

Dette skjer stort sett om aggregatreima er veldig slitt eller at løpehjulet, strammehjulet til aggregatreima eller AC pumpa skjærer seg.

Da fliser reima seg opp til strimler og biter.

Det er ikke alle reg.reim sevicer som har med aggregatreim.

Så kommer det ann på hva du bestilte. Bestilte du et reg.reim bytte eller en full service med reg.reim bytte?

Men om aggregatreima var dårlig ved reg.reim bytte burde verkstedet sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter på viftereim kan komme de inn de utroligste måter inn til registerreima, har selv sett dette på andre biler.

Hvor stor sjans det er for det på B5254-motoren vet jeg ikke, men det er ikke umulig. Jeg ville bedt om å få se bevis på dette, og ikke bare viftereima, men evt. biter av viftereima inne i registerdrifta.

 

Evt. levert bilen til ett annet verksted, og gi det første verkstedet beskjed om at hvis de ikke finner biter av reima inne i registeret, så får de regninga...

 

Men ærlig talt, det høres sannsynlig ut, det er fullt mulig, hør med volvo om de har hørt om dette før.

 

Om du er på verksted fr å skifte bremseklosser, forventer du at verkstedet skal skifte kalipper, for den kan jo bli defekt ett par år etterpå?

 

Takk for svar. Du har sett biter inne i registeret; har det også ført til at det har hoppet?

 

Nei, som sagt på mercefreaken forventer jeg selvfølgelig ikke det. Spørsmålet mitt var nok dårlig formulert. Jeg lurte bare på om det var vanlig å bytte denne reimen samtidig. og hvis den også ble byttet den gangen var det kanskje garanti på denne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har vært borti at deler/gummi fra aggregatreima/viftereima kommer inn til registeret, så det er helt mulig.

Dette skjer stort sett om aggregatreima er veldig slitt eller at løpehjulet, strammehjulet til aggregatreima eller AC pumpa skjærer seg.

Da fliser reima seg opp til strimler og biter.

Det er ikke alle reg.reim sevicer som har med aggregatreim.

Så kommer det ann på hva du bestilte. Bestilte du et reg.reim bytte eller en full service med reg.reim bytte?

Men om aggregatreima var dårlig ved reg.reim bytte burde verkstedet sagt ifra.

 

Takk for svar. Vet ikke om viftereimen ble byttet samtidig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem svaret du har fått fra verkstedet til Volvo og spør om dem kan finne ut hva årsaken kan være.

Dette må du nok betale dem for, men når du får en tekniske uttalelse legger du denne ved et brev som du sender til verkstedet der du ber dem dekke kostnadene ved ny motor.

Send dette brevet rekommandert, slik at du kan bevise at du har sendt det.

 

Hvis du ikke får svaret du er ute så overlater du saken til Forbrukerrådet, dem vil da be partene om å gjøre rede for saken, hvis det ikke kommer til enighet så ender saken i Forbrukertvistutvalget

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette på helt andre biler, og ja, det har gjort at registerreima har hoppet over, og skader på ventiler på den ene...

 

Er du sikekr på at ventilene er skadet?

 

Motoren er ikke åpnet så nøyaktig omfang vet vi jo ikke.

 

Volvo sier at stempler tar i ventiler uten å spesifisere mer. (de tørnet motoren)

 

Versted 2 (de som byttet reimen) sier at det mangler kompresjon på 2 av sylindrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig med skade på topp/ventilsete, stempel og kanskej til og med ventilstyring, men i alle tilfeller jeg har sett, så gir ventilen etter nesten nederst i skaftet, og det går bra, på biler med vippetøy så knekker gjerne disse, og på biler med støtstenger bøyes disse helst., men det gjelder ikke slik motor.

 

Så ett skifte av ventiler, og ventilsliping om nødvendig(trengs sannsynligvis ikke), samt ei ny reim så burde det være ok.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig med skade på topp/ventilsete, stempel og kanskej til og med ventilstyring, men i alle tilfeller jeg har sett, så gir ventilen etter nesten nederst i skaftet, og det går bra, på biler med vippetøy så knekker gjerne disse, og på biler med støtstenger bøyes disse helst., men det gjelder ikke slik motor.

 

Så ett skifte av ventiler, og ventilsliping om nødvendig(trengs sannsynligvis ikke), samt ei ny reim så burde det være ok.

 

Ja, dette er vel overkommelig

 

Noen formening om kostnader for hhv arbeid (evt timer?) og deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår