Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å søke/finne meg jobb..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har nå nylig fått meg førerkortet for alt bortsett fra motorsykkel, dvs BE, CE, DE, M, S, T, samt at jeg har ADR for stykkgods og ADR for tank i alle klassene bortsett fra 1 og 7 (Sprengstoff og radioaktivt). Har også tatt yrkessjåførdirektivet for godstransport og mangler kun teorien på persontransport. Har også bevis for truck. (T1, T2, T4)

Problemet er at veldig få vil ta inn ferske sjåfører i lastebilyrket. De fleste vil ha folk som har kjøreerfaring på minimum 3 år. Jeg har kjørt ca 50-60 mil med lastebil siden jeg kjørte opp, så er veldig fersk i gamet.

Og nå kommer jo tida da jeg skal ut for å søke jobb.

Har ikke akkurat så mange kunnskaper om det å søke jobb, da jeg kun har hatt 1 jobb i mitt liv.. (er 22 nå).

Hvordan går man fram når man skal søke jobb som yrkessjåfør?

Er ingen som har utlyst stilling, men tenkte meg å ta en runde for å høre med diverse folk om dem har noen jobber ledig..

Hva er forresten greiest å starte med når man er så fersk som jeg?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må starte et sted for å tilegne seg erfaring..

http://www.nav.no/stillinger/stilling.jsf?sort=pub&s1=885114&rpp=10&ID=2227472&o=0&l1=62887&rv=l&si=6&

http://www.nav.no/stillinger/stilling.jsf?sort=pub&s1=885114&rpp=10&ID=2226993&o=0&l1=62887&rv=l&si=8&

Ta deg en tur innom alle som driver med transport i nærområdet, garantert noen som har behov for sjåfører.

En drittjobb er bedre enn ingen jobb;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må starte et sted for å tilegne seg erfaring..

http://www.nav.no/stillinger/stilling.jsf?sort=pub&s1=885114&rpp=10&ID=2227472&o=0&l1=62887&rv=l&si=6&

http://www.nav.no/stillinger/stilling.jsf?sort=pub&s1=885114&rpp=10&ID=2226993&o=0&l1=62887&rv=l&si=8&

Ta deg en tur innom alle som driver med transport i nærområdet, garantert noen som har behov for sjåfører.

En drittjobb er bedre enn ingen jobb;)

Ja, er det jeg også mener, men etter hva jeg har sett/hørt, er det veldig få som tar inn personer som ikke har noen år bak rattet på tungbil.

Skal innom ihvertfall de fleste her i området å høre etter jobb. Begynner igrunn å haste litt da kjerringa er gravid og pengeboka begynner å bli i tynneste laget. :P

Takk for linker forresten.

Finnes flere firma som "utnytter" ferske sjåfører, d.v.s. lav lønn og lange dager. Men det er ofte eneste muligheten for å få erfaring.

Tror ikke jeg skal nevne navn her.

Kan godt bli "utnytta" jeg, sålenge jeg får erfaring.. Så kan man jo heller finne seg noen som ikke "utnytter" en når man har erfaring..

Langtransport er forresten litt i meste laget tror jeg.. Må nesten ha det slik at jeg er hjemme omtrent hver dag.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt bli "utnytta" jeg, sålenge jeg får erfaring.. Så kan man jo heller finne seg noen som ikke "utnytter" en når man har erfaring..

Langtransport er forresten litt i meste laget tror jeg.. Må nesten ha det slik at jeg er hjemme omtrent hver dag.

Det er en ting å si at du likegjerne kan bli utnytta for å få erfaring, men når du sitter midt oppi det hele sier du noe helt annet!

Alternativet er jo å finne seg ei bedrift hvor lastebilkjøring ikke er livnæringa, men alikavell en del av bedriften?

Begynn som brønnborrer, da får du mange timer bak rattet på lastebiler!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men dersom noen vet om noe i trheimsområdet så er det bare å hyle ut.

esbandos: gikk du no sånn 19ukers kurs? Fikk ikke adr tank på det jeg gikk iallefall :(

Gikk 19ukers-kurs ja.. Nei, vi hadde snill adr-lærer, så betalte han 300kr hver så fikk vi adr-tank-kurset også. :)

Det er en ting å si at du likegjerne kan bli utnytta for å få erfaring, men når du sitter midt oppi det hele sier du noe helt annet!

Alternativet er jo å finne seg ei bedrift hvor lastebilkjøring ikke er livnæringa, men alikavell en del av bedriften?

Begynn som brønnborrer, da får du mange timer bak rattet på lastebiler!

Ja, har skjønt det igrunn. Men sålenge jeg får erfaring bak rattet, er det greit egentlig. Lønna trenger ikke være den beste, bilen trenger ikke være den nyeste, osv.. Hvis du skjønner meg..

Har tenkt litt på det å frakte maskiner.. Kjøre maskinhenger. Må jo være ganske greit det, eller?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan massetransport og/eller brøyting være noko? Er det ein stor entreprenør i nord, dei har sikkert behov for sjåførar. Ellers så er det drivstofftransport.

I Kirkenes er det ein skipsterminal, der kjem det iland gravemaskiner, biler og mykje anna. Men det er kanskje litt langt vekke.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei.. Har nå nylig fått meg førerkortet for alt bortsett fra motorsykkel, dvs BE, CE, DE, M, S, T, samt at jeg har ADR for stykkgods og ADR for tank i alle klassene bortsett fra 1 og 7 (Sprengstoff og radioaktivt). Har også tatt yrkessjåførdirektivet for godstransport og mangler kun teorien på persontransport. Har også bevis for truck. (T1, T2, T4)

Problemet er at veldig få vil ta inn ferske sjåfører i lastebilyrket. De fleste vil ha folk som har kjøreerfaring på minimum 3 år. Jeg har kjørt ca 50-60 mil med lastebil siden jeg kjørte opp, så er veldig fersk i gamet.

Og nå kommer jo tida da jeg skal ut for å søke jobb.

Har ikke akkurat så mange kunnskaper om det å søke jobb, da jeg kun har hatt 1 jobb i mitt liv.. (er 22 nå).

Hvordan går man fram når man skal søke jobb som yrkessjåfør?

Er ingen som har utlyst stilling, men tenkte meg å ta en runde for å høre med diverse folk om dem har noen jobber ledig..

Hva er forresten greiest å starte med når man er så fersk som jeg?

Det er for tiden nedgangstider i denne bransjen så sjåførene må nesten ta til takke med det de har og kan få nå.

Men som fersk stiller du alltid svakere, jeg har erfaring fra denne bransjen selv og har jobbet som sjåfør i noen år nå, ved siden av bilforumet.

Startet selv med en liten sliten daf skapbil c1 faktisk. 18k i mnd pluss bitte litt provisjon, kjørte på, jobba 10-12 timer hver dag. kjørte på meg et rykte som en god sjåfør, da kom tilbudene krypende sakte men sikkert, har kjørt kranbil de siste åra og lagt bak meg noen hundre tusen km på veien. Med erfaring stiger lønna og jobbmulighetene. Har du et godt rykte via en transportsentral e.l kan du fort bli veldig heldig.

distrubusjon i en storby er vel veldig vanlig å starte med. Langkjøring med kremruter og fet bil kommer med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tiden nedgangstider i denne bransjen så sjåførene må nesten ta til takke med det de har og kan få nå.

Men som fersk stiller du alltid svakere, jeg har erfaring fra denne bransjen selv og har jobbet som sjåfør i noen år nå, ved siden av bilforumet.

Startet selv med en liten sliten daf skapbil c1 faktisk. 18k i mnd pluss bitte litt provisjon, kjørte på, jobba 10-12 timer hver dag. kjørte på meg et rykte som en god sjåfør, da kom tilbudene krypende sakte men sikkert, har kjørt kranbil de siste åra og lagt bak meg noen hundre tusen km på veien. Med erfaring stiger lønna og jobbmulighetene. Har du et godt rykte via en transportsentral e.l kan du fort bli veldig heldig.

distrubusjon i en storby er vel veldig vanlig å starte med. Langkjøring med kremruter og fet bil kommer med tiden.

Nattevakt på bakebil kan jeg nesten garantere deg at du får :) Jeg søkte på lørdagsvakt som bakebilsjåfør, nå fikk jeg riktignok ikke den jobben, men det er fordi jeg bor i lillestrøm, og bilene står i fredrikstad... :D

Aldri gi opp! ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider