Gå til innhold

La oss snakke om globalisering

Ranger emnet

eiriksmil

Anbefalte innlegg

Ditt syn på globalisering og hvordan alt blir mer og mer uniformt. Satt og så igjennom noen bilder i sted, slo meg at dette kan være hvor som helst de har engelsk skrift og dollar, ellers kunne det like gjerne vært Esso langs E18 i Bamble liksom...

mg12582b.jpg

I forhold til for eksempel dette:

gas%20station3.jpg

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at selv om globalisering blir mer og mer gjeldende, så er det fortsatt mulig å ta vare på særpreg og kulturer. Det vil selvsagt være en litt større pris å betale for å ha noe som er annerledes, men er det ikke verdt det? For de som alltid kjøper det billigste, vil jo også få noe som blir produsert i store antall og dermed være vanlig over store deler av verden.

Synes også at det er viktig å se forskjell på globalisering og modernisering.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser jo fort hvor mye fetere det siste bildet er i forhold til det nye, jeg lever som om det fortsatt er 80-åra jeg og takk gud for det! Vil ikke assosieres med toyota prius, miljøhysteri og eplekjekke blåruss

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Merce-123..

fullt klar over hva du mener, men en del av globaliseringen er jo modernisering;) mitt svar var ment til deg, for jeg er helt enig med deg

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globalisering fører til modernisering ja, men modernisering kan også forekomme uten globalisering. Globalisering vil vel si at kulturen blir likere overalt?

jau;) begreper kan jo diskuteres og læres i evigheter, vi bør jo også nevne urbanisering og sentralisering osv i tråden, mange begrep å holde styr på gitt, som kan bety noe liknende

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at de forskjellige begrepene er så vanskelige å holde styr på.. Men kanskje greit å ikke trekke urelevante begreper inn i en diskusjon, så slipper man forvirring...

Modernisering er derimot ikke feil å trekke inn.. :) Men jeg vil vel tro at globalisering fjerner kultur og særpreg mer enn det modernisering i seg selv gjør?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding kanskje :)

Jeg er enig med deg Eiriksmil, for modernisering er i hovedsak å fornye ting og tradisjoner. Kan vi si at globaliseringen framskynder moderniseringen?

Nja, jeg vil si at globaliseringen forstyrrer den naturlige evolusjonen og moderniseringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Forventer du at noen her vil komme med et proglobaliserings-standpunkt, fullpakket med argumenter uten å bli stemplet som hardbanka imperialist? Blir på en måte akkurat som å få en til å komme med argumenter for Apartheid, litt sånn social suicide.

På en annen side er jo dette BF; kan jo hende det dukket opp et par skrullehuer.

Forøvrig er jeg enig med Urabus. :)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, noen må jo iallfall ha noen syn på dette enten i form av pro eller anti :) Er fordeler med globalisering, så vel som ulemper.. Vi hadde jo ikke hatt muligheten til å diskutere bildene i første post så enkelt uten dagens internasjonale spredning av multimedia liksom, så globalisering fører jo noe bra med seg og :P

Det som er synd med globaliseringen er at den til dels er vestlig 'styrt'. Den dagen for eksempel Kina er et ordentlig innflytelsesrikt land, kan du banne på at mye gammel kinesisk kultu har gått tapt på veien, fordi landet har blitt stort på vestlige (amerikanske?) premisser. Moderniseringen i ja, Kina er jo en følge av globaliseringen, de skal bli vestlige. Ta et eksempel: Leste forleden at hund og katt skal tas av menyen på restuaranter fordi 'moderniserte' kinesere mener det er feil - fordi vi i vesten har fått et ord med i laget og mener det bokstavelig talt er uspiselig.

Endret av eiriksmil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste og det om matkulturen i Kina, og dette er etter min mening globalisering. Modernisering ville bare vært å utnytte den nye teknologien modernisering følger med seg til å tilberede hund og katt på andre måter.

Når det gjelder mitt syn på globalisering så er det utrolig synd at kulturer går bort, for jeg tror vi kan lære mye av hverandre når det gjelder å utnytte de ressursene man har. Globaliseringen vi har nå går altså i feil retning av det jeg mener vi burde. I stedet for at alle lærer av alle, er det i hovedsak en stor nasjon som har stor innflytelse over andre. I vårt tilfelle USA. Dette kommer i stor grad av Marshallhjelpen etter andre verdenskrig og blir selvsagt forsterket av at USA er en supermakt med 300 millioner innbyggere og har store ressurser.

Jeg har hørt at FN har noen program for beskytting av urfolk, noen som vet mer om dette?

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider