Taslesen Skrevet Januar 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 God kveld. Har planer om å bytte ut det gamle eksosanlegget med ett som måler 2,5. Har da følgende spørsmål: Må/bør jeg øke størrelsen på grenrøra som går ut fra eksosmanifolden også? Siter 84 Opel Kadett E cc 92 Audi 80 2.3E 86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo) "And yes! I would like some Pie with that!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Taslesen Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2010 Bump'n'Dump! Hele vitsen med å bytte ut eksosanlegget og kanskje øke str på grenrøra er da med tanke på å gi ventilene litt mindre å jobbe med. Spørsmålet er da som følger: Må/bør jeg gjøre noe med uttaksmanifolden eller holder det ved å kun øke str på eksosrøra? Siter 84 Opel Kadett E cc 92 Audi 80 2.3E 86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo) "And yes! I would like some Pie with that!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2010 Hva slags bil er det snakk om og hva annet gjøres med den? Slenge 2.5" eksos på en Kadett E 1.6 fjerner vel mere effekt enn det gir, men på en turbomotor vil det gi turboen bedre arbeidsforhold, og på en trimmet motor vil eksosanlegg og grenrør gjøre noe, men overdimensjonering er nok bare dumt, da gasshastigheten blir for lav. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Taslesen Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2010 Prøvde å la være å nevne motorstr. ;) Er en Opel Kadett E 1,2 Liters... ... ... Ikke mye å gjøre med en så liten motor med tanke på effekt. Pleier å få smårare innfall hvor jeg gjør det som folk ikke gidder, for det blir sett på som bortkasting av penger,energi,tid etc. Som foreksempel å lage innsug med en 12 volts båtvifte, vaskemaskin-motor,gaffateip og litt generalsnus. Tanken var egentlig å lette litt på vekta, se etter en litt "greiere" forgasser og gjøre smått med eksosen for å gi den lille motoren mindre å jobbe med/imot (da med tanke på uttaksventilene). Håper da på bedre ytelse. Planen er ikke å hente ut 3000 hester fra 1,2 litern ( drømme.... ) men i håp om at den kanskje går litt bedre. Kan du forklare litt om gasshastighet,Einar? Tenker du da på hvor raskt eksos kommmer seg ut av hele eksosanlegget eller er jeg helt på villspor her?! Siter 84 Opel Kadett E cc 92 Audi 80 2.3E 86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo) "And yes! I would like some Pie with that!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimenRawr Skrevet Januar 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2010 (endret) Burde holde greit med 2" og 2 dempere på 1.2 liter'n din, har du for lite motstand blir gassresponsen dårlig. Med riktig motstand får du altså presis akselerasjon(bilen akselerer med en gang du trykker på gassen) Endret Januar 30, 2010 av SimenRawr Siter Peugeot 406 2.0 Volvo 240 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Taslesen Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2010 Topp!!! Takker for svar :D Med 2 dempere så mener du vel mufflern og midtdempern? Har hørt at på biler uten katalysator så kan man oppnå litt større effekt med å ha strake rør? Er dette oppspinn eller fakta? Uansett så er det vel lite å hente ut fra en 1,2 uansett :'( Siter 84 Opel Kadett E cc 92 Audi 80 2.3E 86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo) "And yes! I would like some Pie with that!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimenRawr Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 (endret) Det er nok ikke sant, men derimot om du har katalysator kan du få kanskje 10-15 hk om du fjerner den, men det er dårlig "trimming", finnes bedre måter å hente de hestene på. Enkleste måten og få litt mer futt i bilen din på er nok å skifte motor :P Endret Januar 31, 2010 av SimenRawr Siter Peugeot 406 2.0 Volvo 240 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KimAndre Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 Det er nok ikke sant, men derimot om du har katalysator kan du få kanskje 10-15 hk om du fjerner den, men det er dårlig "trimming", finnes bedre måter å hente de hestene på. Enkleste måten og få litt mer futt i bilen din på er nok å skifte motor :P Tviler på at du får 10-15hk ved å fjerne en katalysator på en 1.2l! Tviler også sterkt på at det faktisk er en katalysator på den bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Det finnes en tråd på det store internett som du burde lese. Det er likestort håp for å hente litt ekstra effekt i en 1,2 som i en 6,2 liters motor, fordelen med den større motoren er at den å øke effekten med 10% gir mye mere effekt i den større motoren, samt at en stor dreiemomentssterk motor har man råd å miste litt krefter andre steder. Så håp og muligheter finnes så absolutt. Regner med dette er samme motor som sitter i Corsa A? Det lureste du gjør, er en skikkelig service på hele bilen, spesielt motor og gir. så kan du ta en kikk på eksosen, er det skader, hindringer, andre ting. Opel er ekstreme til å bruke sugerør til eksos, så det kan godt hende at en oppgradering kan hjelpe noe, men 2" er vel alt for stort på en 1,2 liter vil jeg tro, 1 3/4" kanskje maks. 2 potter med god flow, der den siste demper en del. Når det gjelder forgassere, så vil jo motorsykkelforgassere være en lur idè på en slik liten motor, om ikke det er ett alternativ, så finn en forgasser fra en hakket større motor som du får til å passe, f. eks. 1.6 OHC. Matchporting av innsug og eksos-manifolder er jo også lurt, kjøre på 98 oktan med optimalisert tenning for dette. Alt dette vil gi litt om det er gjort rett, men det vil ha veldig lite for seg uten at du gjør noe mere med motor, som kompresjonsøkning, skifte av kamaksel, porting av topp, og kanskje en oppborring til og med. Nei det aller lureste om du på død og liv vil ha mere krefter i akkurat denne bilen, bygg den om til 1,6i og godkjenn, så putt opp i en 2.0i OHC som du kan tenke på å trimme da, da har du ett bedre utgangspunkt, det finens bedre alternativer også. EBB sin Nissan Micra 1.0 med hele 38% effektøkning med en liten "service" Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Tviler på at du får 10-15hk ved å fjerne en katalysator på en 1.2l!Tviler også sterkt på at det faktisk er en katalysator på den bilen. Hvis meg gjerne den bilen man får 10-15 hk med å fjerne en frisk katalysator, og da tenker jeg normale biler. F. eks. mercedes operer med 4-5 hk effektforskjell på biler med samme motor med/uten katalysator, f.eks. min gamle 1990 230E med 132 hk, uten kat hadde bilen visstnok 136 hk, jeg fjernet katalysatoren, og bilen dro like friskt fra bunnen av, men litt mere villig på høyt turtall(marginalt), jeg byttet ut katalysatoren med ett rør, de som var levert uten hadde lydemper der, det var forøvrig den orginale fra 1990 som ble fjernet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Taslesen Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Hjertelig takk for gode svar :D ventet meg en storm av "Sleng i større motor"- kommentarer :P Skal ta en titt på linken. Takker ! :D Siter 84 Opel Kadett E cc 92 Audi 80 2.3E 86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo) "And yes! I would like some Pie with that!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.