Full_fres Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 ser det selges eksostemp følere etc... hvaslags nytte får man av det? Vet jo at det blir møkkvarmt inni der, hvertfall på turbo annlegg, men hva kan man lese ut av det? hu hei...med lua på snei...:cool: Siter Hu hei hvor det går... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Litt info her: http://www.fast-diesel.com/docs/egt.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Originally posted by Full_fres ser det selges eksostemp følere etc... hvaslags nytte får man av det? Vet jo at det blir møkkvarmt inni der, hvertfall på turbo annlegg, men hva kan man lese ut av det? hu hei...med lua på snei...:cool: Det er forskjell på møkkvarmt og smeltehullistempelmøkkvarmt :D . Blir blandingen for mager, så stiger tempen drastisk med en gang. Så det er jo litt kjekt å vite at sålenge måleren holder seg under f.eks. 900 grader C, så slipper man hull i stempel. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Full_fres Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 så det er 900 C som liksom er den kritiske grensa? Gjelder det for de fleste stempler? Siter Hu hei hvor det går... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Er et tall jeg har hørt, men det er nok ikke en magisk grense som går på alle motorer . Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Originally posted by Full_fres så det er 900 C som liksom er den kritiske grensa? Gjelder det for de fleste stempler? Jeg vet om værsting dragbiler i england som kjører med 1150 og 1200 grader i eksostemp målt ved eksos kanalen på toppen. Og da er man nærme smerte pnkt. Men som nevnt tidliger er en generell anbefalt eksostemp ca 900grader på gatebiler ved full belastning. Eksos temp er et supplement til A/F ratio(blandingsforholdet). :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Kan legge til det at på småfly har jeg aldri sett A/F måler, men det er påbudt ifra microfly og oppover med eksostemp måler på hver sylinder. Og er det en plass man ikke vil ha motorstopp, så er det vel oppe i lufta. :D Har hørt at topfuel motorene slipper ut energi nok til 20000hk rett i eksosen. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleGud Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 er vel greit med BÅDE A/F og Eksostemp vel ?!? ganske kjipt å ha en mager blanding og veeeeldig varm eksos !?! Siter -LilleGud -=Nissan X-Trail=- -=Nissan 200sx - s14a Prosjekt =- -=x-bil - Nissan 200SX - s14=- -=x-bil - Impreza GT=- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Jeg mener nå EGT er ganske lurt å ha på en trimmet bil. Det gjør f.eks ingenting om blandingsforholdet på full belastning ligger på 15:1 (ser bort ifra effekt nå) sålenge eksostempen ligger under kritisk nivå. (rundt 900 C) Men det hjelper lite å ha ett blandingsforhold på 12,6:1 hvis tempen likevel er så høy at ting smelter... Dessuten er EGT veldig nøyaktig, men det behøver ikke en en A/F måler å være. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaRKooN Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Det er bra å ha exostemp.. Da vet du at hvis tempen øker! Da er det noe som ikke stemmer slik det skal! Skal bilen forbli original, SÅ er det liten vits! Annet at det ser bra ut! :rolleyes: Siter [86]Toyota supra turbo MK3 Subaru impreza Wrc rc bil :-) [x]BMW E30 ___________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Gjelder å sørge for at det er minst mulig restriksjoner både på innsug og utblås på turbo biler .. får en ned eksostrykk vil temperaturen falle ned og, ellers kan det vere lurt med både Af og eksostemp på trimmede biler. .. når det gjelder dette med blandingsforhold så er nok en Af monitor litt for "grov" men den gir en god inikasjon på at alt er som det skal.. bredbåndslamda må nok til for de litt mer trimmede biler.. Ellers så er det nok like gale å kjøre med for feit blanding som med mager blanding.. for dere som har trimmet uten å ha vert i rullende landevei , så ville jeg ha bestilt dette FSF. .. Siter Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Eksostemp måler er nyttig uansett. Kjekk å ha når man mapper og fin til daglig bruk. Den vil fortelle deg ganske umiddelbart om det er feil på blandingsforholdet ditt feks. Dersom bensintrykk faller pga feil ved dyser, feil ved bensitrykksregulator, feil ved bensinpumpe etc etc..... Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Eksostemperatur kan fortelle oss ganske mye om motorens tilstand under drift. Større båter har alltid eksostemperaturindikatorer på bro, sammen med turtall.. dermed kan kapteinen se indikasjoner på feil, basert på eksostemperatur: f.eks for stor belastning, ventillfeil, drivstoffblandingfeil, stempelfeil osv. Kapteinen pleier holde seg unna maskinistenes område, men eksostemp. gir informasjon til kapteinen som har det overordnede ansvaret for hele båten og dermed kan gi sin vurdering. Flymotorer, iallfall de større har dette. Ikke rart siden besetningen da kan avgjøre om en motor holder på å havarere. I biler er ikke dette så vanlig, iallfall i familiebiler. Det er pga de fleste motorene tar ut moderate mengder motoreffekt (mindre sjangse for havari siden termiske belastninger er liten) og dermed ikke har bruk for dyre måleinstrumenter, menigmann ikke har kunnskap om dette til å avgjøre om noe er rett/galt, det er dyre sensorer og indikatorinstrumenter. I trimmede bilmotorer og for spesielt interesserte er det en god investering å kunne se eksostemp. Ser man at ene sylinder plutselig får høyere eksostemp. eller eksostemp er unormalt høy bør det ringe en bjelle og få dette undersøkt. Hensikten blir altså å finne feil raskere, unngå et totalt motorhavari, noe som kan være dyrt og kan gå på bekostning av menneskeliv. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Som eksempel kan det nevnes at Audi sin 2.7 Biturbo har eksostempmåler orginalt. Den har riktig nok ikke visuellt uttak slik at sjåføren ser tempen, men ECU vet til enhver tid hva tempen ligger på. Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Originally posted by Gringo Som eksempel kan det nevnes at Audi sin 2.7 Biturbo har eksostempmåler orginalt. Den har riktig nok ikke visuellt uttak slik at sjåføren ser tempen, men ECU vet til enhver tid hva tempen ligger på. Den tempmålern du snakker om her er ikke noe ny oppfinnelse fra audi. Mange andre bilmerker har det, og det blir brukt i hovedsak rett før/etter katalysator for å hindre at denne blir def ved for høy temperatur. Ex de felste japanske sportsbiler har en slik varsellampe i dash`n ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.