Gå til innhold

poenget med eksostemp?

Ranger emnet


Full_fres

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Full_fres

ser det selges eksostemp følere etc... hvaslags nytte får man av det? Vet jo at det blir møkkvarmt inni der, hvertfall på turbo annlegg, men hva kan man lese ut av det?

 

hu hei...med lua på snei...:cool:

 

Det er forskjell på møkkvarmt og smeltehullistempelmøkkvarmt :D . Blir blandingen for mager, så stiger tempen drastisk med en gang.

Så det er jo litt kjekt å vite at sålenge måleren holder seg under f.eks. 900 grader C, så slipper man hull i stempel.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Full_fres

så det er 900 C som liksom er den kritiske grensa? Gjelder det for de fleste stempler?

 

Jeg vet om værsting dragbiler i england som kjører med 1150 og 1200 grader i eksostemp målt ved eksos kanalen på toppen.

 

Og da er man nærme smerte pnkt. Men som nevnt tidliger er en generell anbefalt eksostemp ca 900grader på gatebiler ved full belastning. Eksos temp er et supplement til A/F ratio(blandingsforholdet).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til det at på småfly har jeg aldri sett A/F måler, men det er påbudt ifra microfly og oppover med eksostemp måler på hver sylinder.

Og er det en plass man ikke vil ha motorstopp, så er det vel oppe i lufta. :D

 

Har hørt at topfuel motorene slipper ut energi nok til 20000hk rett i eksosen.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå EGT er ganske lurt å ha på en trimmet bil.

Det gjør f.eks ingenting om blandingsforholdet på full belastning ligger på 15:1 (ser bort ifra effekt nå) sålenge eksostempen ligger under kritisk nivå. (rundt 900 C)

Men det hjelper lite å ha ett blandingsforhold på 12,6:1 hvis tempen likevel er så høy at ting smelter...

 

Dessuten er EGT veldig nøyaktig, men det behøver ikke en en A/F måler å være.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder å sørge for at det er minst mulig restriksjoner både på innsug og utblås på turbo biler .. får en ned eksostrykk vil temperaturen falle ned og, ellers kan det vere lurt med både Af og eksostemp på trimmede biler. .. når det gjelder dette med blandingsforhold så er nok en Af monitor litt for "grov" men den gir en god inikasjon på at alt er som det skal.. bredbåndslamda må nok til for de litt mer trimmede biler.. Ellers så er det nok like gale å kjøre med for feit blanding som med mager blanding.. for dere som har trimmet uten å ha vert i rullende landevei , så ville jeg ha bestilt dette FSF. ..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksostemp måler er nyttig uansett.

 

Kjekk å ha når man mapper og fin til daglig bruk.

 

Den vil fortelle deg ganske umiddelbart om det er feil på blandingsforholdet ditt feks. Dersom bensintrykk faller pga feil ved dyser, feil ved bensitrykksregulator, feil ved bensinpumpe etc etc.....

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksostemperatur kan fortelle oss ganske mye om motorens tilstand under drift.

 

Større båter har alltid eksostemperaturindikatorer på bro, sammen med turtall.. dermed kan kapteinen se indikasjoner på feil, basert på eksostemperatur: f.eks for stor belastning, ventillfeil, drivstoffblandingfeil, stempelfeil osv. Kapteinen pleier holde seg unna maskinistenes område, men eksostemp. gir informasjon til kapteinen som har det overordnede ansvaret for hele båten og dermed kan gi sin vurdering.

 

Flymotorer, iallfall de større har dette. Ikke rart siden besetningen da kan avgjøre om en motor holder på å havarere.

 

I biler er ikke dette så vanlig, iallfall i familiebiler. Det er pga de fleste motorene tar ut moderate mengder motoreffekt (mindre sjangse for havari siden termiske belastninger er liten) og dermed ikke har bruk for dyre måleinstrumenter, menigmann ikke har kunnskap om dette til å avgjøre om noe er rett/galt, det er dyre sensorer og indikatorinstrumenter.

 

I trimmede bilmotorer og for spesielt interesserte er det en god investering å kunne se eksostemp. Ser man at ene sylinder plutselig får høyere eksostemp. eller eksostemp er unormalt høy bør det ringe en bjelle og få dette undersøkt.

 

Hensikten blir altså å finne feil raskere, unngå et totalt motorhavari, noe som kan være dyrt og kan gå på bekostning av menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

Som eksempel kan det nevnes at Audi sin 2.7 Biturbo har eksostempmåler orginalt. Den har riktig nok ikke visuellt uttak slik at sjåføren ser tempen, men ECU vet til enhver tid hva tempen ligger på.

 

 

Den tempmålern du snakker om her er ikke noe ny oppfinnelse fra audi. Mange andre bilmerker har det, og det blir brukt i hovedsak rett før/etter katalysator for å hindre at denne blir def ved for høy temperatur. Ex de felste japanske sportsbiler har en slik varsellampe i dash`n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår