Gå til innhold

poenget med eksostemp?

Ranger emnet


Full_fres

Anbefalte innlegg

Originally posted by Asim

Den tempmålern du snakker om her er ikke noe ny oppfinnelse fra audi. Mange andre bilmerker har det, og det blir brukt i hovedsak rett før/etter katalysator for å hindre at denne blir def ved for høy temperatur. Ex de felste japanske sportsbiler har en slik varsellampe i dash`n ;)

 

Sa han at det var en ny oppfinnelse fra Audi da ? Nei det gjorde han ikke... ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Larsern

Jeg mener nå EGT er ganske lurt å ha på en trimmet bil.

Det gjør f.eks ingenting om blandingsforholdet på full belastning ligger på 15:1 (ser bort ifra effekt nå) sålenge eksostempen ligger under kritisk nivå. (rundt 900 C)

Men det hjelper lite å ha ett blandingsforhold på 12,6:1 hvis tempen likevel er så høy at ting smelter...

 

Dessuten er EGT veldig nøyaktig, men det behøver ikke en en A/F måler å være.

 

Det er mulig å se eksostemperaturen ved f.eks Dynorun:

 

farge på eksosmanifoil/turbo/event rør:

dette er basic om brann: pluss på fra 20 til 150 grader (avhengig av godstykkelsen) på fargene..

550 °C: svak rød

700 °C: mørk rød glød

900 °C: klar rød

1100 °C: oransje

1400 °C: hvit

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Det er mulig å se eksostemperaturen ved f.eks Dynorun:

 

farge på eksosmanifoil/turbo/event rør:

dette er basic om brann: pluss på fra 20 til 150 grader (avhengig av godstykkelsen) på fargene..

550 °C: svak rød

700 °C: mørk rød glød

900 °C: klar rød

1100 °C: oransje

1400 °C: hvit

 

Hehe! Øyemål er tingen :D

 

Dessuten Full_fres så var dette ved dynorun...

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

så da har jeg passert 700* i ekeostemp på gamle sierran min, og rundt 600 på 230`n.

 

eksostemp er veldig kjekt på trimma dieselbil, fikk tips om justeing på merca mi, still opp turbotrykk til 1,1 bar, juster opp pumpa, men ikke mer enn at eksostempen holder seg under 600 på langvarig belastning og 650 på kortvarig belastning.

 

Eksostempen er også fin for å passe på eksosventiler, så de ikke brenner seg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da har jeg passert 700* i ekeostemp på gamle sierran min, og rundt 600 på 230`n.

 

eksostemp er veldig kjekt på trimma dieselbil, fikk tips om justeing på merca mi, still opp turbotrykk til 1,1 bar, juster opp pumpa, men ikke mer enn at eksostempen holder seg under 600 på langvarig belastning og 650 på kortvarig belastning.

 

Eksostempen er også fin for å passe på eksosventiler, så de ikke brenner seg.

 

 

 

oppsettet mitt er nå intercooler 1,1bar i turbotrøkk og dieselen er stillt opp.

 

Når jeg gir full gass, (uten tilhenger eller noe ektra vekkt) fra første giret og gjennom alle gira til eg kjøre 120-130 så er eksos tempen på 700.

 

Tørr ikke tenke på hva den er med tilhenger:S

 

Tror du eg kan kjøre helt opp til 900 c?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forventer eg en premie viss eg kommer med film?:)

 

Skal snart dra 2,5tonn tung båt. ikke sikkert eg klarer 900 men klarer ganske høyt kan eg love deg :)

 

 

Her er bilen foresten :) http://www.bilforumet.no/hiace/234617-toyota-hiace-1996-intercooler.html

Endret av jonas_ueland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt sikker på at EGT'en din er riktig kalibrert? For jeg har EGT måler som viser i Fahreinhein og når jeg ligger på flatt jern og

 

kappkjører med personbiler, eler opp lange oppoverbakker med totalt vekt på nesten 8tonn med henger og bil bakpå, med 350hk og nesten 1000NM på 7.3l TD så ligger jeg etter GOD STUND på ca 1100F

 

Det skal tilsvare ca Dobbelt så mye av vanlige grader. ergo 550-600 grader

 

og den motoren leverer utrolig mye luft!

 

OM du såfall skulle klare å komme så høyt, ville jeg vurdert å bygge om til et 2.5"-3" eksosanlegg!

 

Selv kjører jeg med en GT3880R Turbo med 4" Banks Elbow, og 4" eksos hele veien ut.. dette senker tempen nesten 400grader fra originalt eksosanlegg

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt sikker på at EGT'en din er riktig kalibrert? For jeg har EGT måler som viser i Fahreinhein og når jeg ligger på flatt jern og

 

kappkjører med personbiler, eler opp lange oppoverbakker med totalt vekt på nesten 8tonn med henger og bil bakpå, med 350hk og nesten 1000NM på 7.3l TD så ligger jeg etter GOD STUND på ca 1100F

 

Det skal tilsvare ca Dobbelt så mye av vanlige grader. ergo 550-600 grader

 

og den motoren leverer utrolig mye luft!

 

OM du såfall skulle klare å komme så høyt, ville jeg vurdert å bygge om til et 2.5"-3" eksosanlegg!

 

Selv kjører jeg med en GT3880R Turbo med 4" Banks Elbow, og 4" eksos hele veien ut.. dette senker tempen nesten 400grader fra originalt eksosanlegg

 

 

 

 

 

:O

 

Har det sååå mye å si med eksosen.

 

Eg har bare fjerna den orginale lyddemperen og satt på en gjennomgående lyddemper. merka stor forskjell. men tror du at det er mye forskjell på 2" og 2,5"?

 

 

Er Ganske sikker på at det er celsius den måler.. men skal dobbeltsjekke :)

Blir lit flau viss eg har sett feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår