aarryk Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 (endret) Har et forferdelig slitsomt problem med turtallet på min Audi 100 TQ, MC-motor. Når jeg starter kald motor, er tomgangen litt under 2000rpm. Når den blir varm står den og jager opp og ned mellom 700-1100rpm, altså den holder på å kveles, men tar seg inn igjen (falskluft). Når tomgangen henger på rundt 2000rpm, så drar den av seg selv, så jeg må bremse. Høy tomgang kommer ofte etter f.eks for høyt gir i tunge drag, men som regel helt uforutsett. Ved rusing på tomgang bruker den flere sekunder fra 2000-1000rpm. Har søkt hjelp hos de fleste verksteder, og Møller, men de trengte mer tid. Trenger noen med erfaring innen "Audi-tomgang". Hva kan alle mulige feil være her? Har blitt plaget så lenge jeg har hatt bilen (halvt år), og får aldri slutt på det, så blir veldig takknemmelig for tips. Endret Februar 2, 2010 av aarryk Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Micromidas Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Har et forferdelig slitsomt problem med turtallet på min Audi 100 TQ, MC-motor.Når jeg starter kald motor, er tomgangen litt under 2000rpm. Når den blir varm står den og jager opp og ned mellom 700-1100rpm, altså den holder på å kveles, men tar seg inn igjen (falskluft). Når tomgangen henger på rundt 2000rpm, så drar den av seg selv, så jeg må bremse. Høy tomgang kommer ofte etter f.eks for høyt gir i tunge drag, men som regel helt uforutsett. Ved rusing på tomgang bruker den flere sekunder fra 2000-1000rpm. Har søkt hjelp hos de fleste verksteder, og Møller, men de trengte mer tid. Trenger noen med erfaring innen "Audi-tomgang". Hva kan alle mulige feil være her? Har blitt plaget så lenge jeg har hatt bilen (halvt år), og får aldri slutt på det, så blir veldig takknemmelig for tips. Hadde en som hadde samme problemet og det var en sprekk i turboen (huset) Så den sugde falsk luft . Siter Audi 200 turbo quattro 2,2 l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mars 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2010 Hei. Jeg har akkurat det samme problemet på min, men jeg har ikke turbo, så det kan jo være noe forskjell... Møller sa til meg at det mest sannsynlig var en føler som var gåen, og at det tvilsomt hadde noe med tomgangsreguleringen eller noe sånt å gjøre... Har ikke fått bytta den på min enda, men det er kanskje en ting du kan se om funker... :) Siter 1986 Audi 100cc, 2.2 1986 Toyota Starlet (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2010 Det er litt mer komplisert på turbo. Jeg kan ikke garantere at alle følerne fungerer 100%, men jeg har sjekket det meste... Men takk for tips likevel :) Er det noen som vet om alle disse vacuumslangene her er koblet riktig? Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terion Skrevet Mars 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2010 (endret) MC2 motor, ikke lett å se fra bildene om slangene sitter riktig, men ennå mer viktig er at alt er dønn tett. Som du nevner selv også, at følerene virker 100%, nevner da lufttempsensoren som sitter i IC, to vanntempsensorer 1-polet ved kjølevann ut av blokka, på siden. WOT-sensoren (wide open throttle) gjør jobben sin ved å sende signaler når gasspjeld er lukket. Kontroller også at o-ringene rundt dysene er tett/god stand. Sitter en Warm Up Regulator (WUR) på siden av blokka også som regulerer bensinmengden til motor når den er varm/kald, den kan også forårsake en del kluss med tomgangen. Ikke åpne den!! :p Sørg for at det ikke er noe lekasjer i innsugsdelen (trykktest), sjekk at bensintrykket i systemet er ok (trykktest med slikt spesialutstyr for CIS/K-jet), sjekk at tenning er korrekt. Det er så gøy å feilsøke på disse systemene! :p Endret Mars 25, 2010 av terion Siter Audi V8 3.6 '89 Audi 200tq 10v '88 Audi 80 '73 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet Mars 26, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2010 (endret) Tusen takk for svar! Nå har jeg noe mer å gå etter :) MC2 motor, ikke lett å se fra bildene om slangene sitter riktig, men ennå mer viktig er at alt er dønn tett. Som du nevner selv også, at følerene virker 100%, nevner da lufttempsensoren som sitter i IC, to vanntempsensorer 1-polet ved kjølevann ut av blokka, på siden.WOT-sensoren (wide open throttle) gjør jobben sin ved å sende signaler når gasspjeld er lukket. Kontroller også at o-ringene rundt dysene er tett/god stand. Når det gjelder lufttempsensor i IC, har du delenummer på den? Og o-ringer på dysene har jeg aldri sjekket...hvordan gjør jeg det? Sitter en Warm Up Regulator (WUR) på siden av blokka også som regulerer bensinmengden til motor når den er varm/kald, den kan også forårsake en del kluss med tomgangen. Ikke åpne den!! :p Hvordan får jeg sjekket denne regulatoren da? :p Sørg for at det ikke er noe lekasjer i innsugsdelen (trykktest), sjekk at bensintrykket i systemet er ok (trykktest med slikt spesialutstyr for CIS/K-jet), sjekk at tenning er korrekt. Er det verksted som må ta trykktest eller? Det er så gøy å feilsøke på disse systemene! :p Hehe..har drevet på siden juni nå.. :p ganske dritt lei! Hæff!! Men det kan ikke ha noe med veivhusventilasjonen/oljedamprøret å gjøre? Jeg skiftet slangen fra topplokket og ned til røret under motor, og da så jeg at det røret var så og si tett med smuss/møkk. Men fikk ikke tak i alt der... (Må bunnpannen av?) Endret Mars 26, 2010 av aarryk Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terion Skrevet Mars 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2010 Når det gjelder lufttempsensor i IC, har du delenummer på den? Og o-ringer på dysene har jeg aldri sjekket...hvordan gjør jeg det? Dysene napper du ut med en fastnøkkel eller skrutrekker. Evt et VAG spesialverktøy for det :p Men da må du nesten bytte o-ringene før du setter dem i igjen! Nedi toppen sitter det en slags bakelitt-kopp som bør byttes også. Lettere å se den når man tar av innsuget. Hm, jeg har ikke delenr på den i hodet, men kan se i katalogen senere om jeg husker det. Kanskje noen andre vet? Hvordan får jeg sjekket denne regulatoren da? :p Finnes et slikt verktøy for å teste den, uten at jeg har noe spesifikasjoner på det heller :p Er det verksted som må ta trykktest eller? Nei, dette kan man gjøre selv, huk av slanger på turbo og propp den på noe vis, sett inn et instrument en plass og fyll opp med luft for å se om det holder tett.. Ikke for mye trykk!! Hehe..har drevet på siden juni nå.. :p ganske dritt lei! Hæff!! Men det kan ikke ha noe med veivhusventilasjonen/oljedamprøret å gjøre? Jeg skiftet slangen fra topplokket og ned til røret under motor, og da så jeg at det røret var så og si tett med smuss/møkk. Men fikk ikke tak i alt der... (Må bunnpannen av?) Jo takk, jeg har holdt på med min i 3 år frem og tilbake, akkurat nå er jeg oppe i en periode den er ganske gæren igjen. Fikk den til å gå utrolig rolig og fint sist høst. Veivhusventilasjonen, den slangen kan forårsake tull om den lekker, alt av slanger/rør inn på toppdekselet, sørg for at alt er tett. O-ringen på peilepinnen bare kan føre til kluss om ikke den er tett. Siter Audi V8 3.6 '89 Audi 200tq 10v '88 Audi 80 '73 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet Mars 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2010 Jeg stilte opp tomgangen litt..og da ble den bedre. Den kveles ikke og den "jager" ikke :) Men jeg merket at, når jeg bremser på gir i nedoverbakke (ikke bruk av gass) og så clutcher, så går den raskt og fint ned på tomgang. Men det er når jeg har gasspådrag (f.eks oppover) og clutcher, så går den ned til ca 2000RPM, stopper ett lite sek der, for så å gå saakte videre nedover til tomgang. Hender den stopper på 1500RPM og er der ett par sek før den går til tomgang. Dette gjelder ikke ved bremsing på gir. Er dette tegn på at det er noe med innsugsdelen? Falskluft? Synes den ikke drag helt som den skal fra 3. gir og oppover.. Hmmm... Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Micromidas Skrevet Mars 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 Jeg hadde samme problemet helt til jeg skifta dynamo og batteri .(kjøpte på biltema) Nå er den helt fin . Siter Audi 200 turbo quattro 2,2 l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet Mars 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 Har du muligheten til å fylle en tank med Shell V-power og se om det blir noe forskjell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet April 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Har byttet batteri, men ikke dynamo... Kan jeg prøve det? Hva er forskjellen? Kjører på 98 blyfri til vanlig... Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet April 1, 2010 Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Tom Johnsen på Reinsvoll, som virkelig har peiling på bil, og spesiellt Audi, ba meg fylle V-power på min 1991 100 Avant Q, jeg har aldri hatt sprekere bil, han sa at i forhold til annet lurium du kan ha på tanken, gjør V-power jobben sin og renser innsug, dyser og annet som har med bensintilførsel å gjøre. Det koster jo ikke så mye mer å prøve det? Dra den gjerne litt godt på turtall oxo! LYKKE TIL!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 Nå har tomgangen vært fin i et halvt år. Men plutselig begynte den og henge seg på 3000 RPM... Jeg stilte litt på TPS og gasspjeld..jeg gjorde så det lille "klikket" i TPS'n ikke kom (så den aldri virkelig er i tomgangsmodus) og justerte ned tomgangen deretter. Da ble den bedre. Men nå henger den fortsatt noen ganger på rundt 2000 RPM ved bykjøring. Jeg må dra den ned selv ved å clutche og få den til å dra tungt..da går den som oftest ned. Er det ikke bra å ha TPS'n sånn? Etter at jeg gjorde dette har det kommet hyppigere tilfeller av ettertenning...smeller som et børseskudd! Hmmm..det er et eller annet som er feil... Noen som kan hjelpe? Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectradieselgutt Skrevet September 2, 2010 Rapporter Share Skrevet September 2, 2010 Min 2.2 Q begynnte også å jage på tomgang, feilen var utslitt rotor og fordeler lokk. Siter Opel Vectra 1.7 TD Audi 100 2.2 Q Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 Rotor og fordelerlokk ble byttet for vel så ett år siden... Men takk for tips :) Hvordan er det med luftmengdemåleren (LMM)? Kan den ha fått i seg mye rusk i ventiler, siden bilen er kjørt langt uten luftfilterdeksel? Når jeg står på tomgang, og bare "sparker" raskt inn gassen, men slipper umiddelbart, så synker ikke turtallet før 2-3 sek etterpå. Alt skjer fra 3000 RPM og nedover. Det virker som den såkalte "deceleration shut-off valve" ved LMM ikke følger godt med.. Eller tar jeg feil? Det samme skjer under kjøring...bilen starter ikke motorbremsen før 2-4 sek etter at jeg har sluppet gasspedalen..og da kommer bremsen så det nykker i hele bilen. Andre ganger motorbremser den litt, for så å øke farten litt, og så motorbremse igjen..akkurat som tomgangsoppførselen. Noe å bli klok på?! :s Og hvordan finner jeg ut nr på LMM i bilen? Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.