vonzu Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Bilen har lenge vært uggen. I fuktig vær har den avogtil nektet å starte, den har hostet under kjøring og generellt oppført seg dårlig. På tørre fine dager har den fungert greit. Bilen har aldri svevet på tomgang uten at bruk av choke. Så plutselig ville den ikke starte mer. Det viste seg at stiften var slitt så mye at den ikke åpnet. I tillegg fant jeg mye spon inne i fordeleren. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at fordeleren var aldeles vrak. Jeg fikk tak i en bruk fordeler fra en Polo. En Bosch fordeler, som min, men med anderledes innfestning. Derfor måtte jeg plukke innmaten fra den nye over i den gamle. Etter å ha montert fordeleren (i samme posisjon som før) fikk jeg ikke start på bilen. Startmotoren svev en omdreining - stoppet bom - svev en omdreining - stoppet bom - osv. Plutselig svev den en god del runder, før den igjen stoppet bom. Alt sammen mens jeg holdt nøkkelen vridd i startposisjon. Det høres ikke ut som om startmotoren mangler strøm, jeg syns det høres ut som om den stopper der den til vanlig skulle ha tent. Jeg har sjekket at den lille kamakslingen i fordeleren ikke er 180 grader feil. Jeg plukket ut alle pluggene, svev en del runder med startmotoren og lot sylindrene stå slik en stund. Etter å ha montert det sammen ville den fortsatt ikke starte. Klokken ble etter hvert så mye at jeg måtte gi meg. Jeg åpnet verkstedporten og lot den stå slik mens jeg ordnet litt ting. Det var -8 ute. Rett før jeg skulle gå prøvde jeg bilen igjen. Da svev den - stoppet bom - svev - stoppet og så startet den. Den sviver forferdelig dårlig, og ikke uten choke. Prøver jeg å gi gass er det nesten som den kveles, og det smeller og hoster ut eksosen og i forgasseren. Forgasseren er en Solex sak. Jeg har forsøkt å stille på tenninga litt i hytt og vær, for å se om det hjelper. Det har liten og ingen effekt, og jeg satte derfor fordeleren tilbake slik den alltid har stått. Jeg har strengt tatt ikke mye peiling på bil, er det noe åpenlyst jeg overser? Kan det være at bilen er så peise full av bensin i alle krinkelkroker etter at jeg har kinnet mye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rakriste Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Hei du.. Du sier at det smeller i både eksos og i forgasseren, dette er typiske tegn på at du har satt tennkablene på i feil rekke følge, dvs at en sylinderene får gnist på feil tidspunkt ( f.eks når stempelet er nede i stedet for oppe). Prøv derfor å bytte rekkefølgen på kablene dine. Får håpe det er problemet ditt. Mvh Rune Andre. Siter MIN SIGNATUR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vonzu Skrevet Januar 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Tennkablene står på nøyaktig som de gjorde før jeg skiftet fordeler. Kan tenningsrekkefølgen endres av å skifte fordeler? Det er også slik at når bilen står og sviver på tomgang med choke, så høres den ganske grei ut (hoster litt innimellom). Det er først når jeg gir gass og justerer på choken at det begynner å smelle. I tillegg kommer det svart røyk ut av eksospotta når jeg gjør dette. Jeg har ikke rørt forgasseren på noe vis mens jeg skiftet fordeler. Jeg skiftet pluggene da jeg skiftet fordeler, ellers er alt som før. Pluggene skal være riktige i følge boka de slo opp i der jeg kjøpte dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rakriste Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 hmm... høres rart ut om fordelere har forskjellige rekkefølger.. men det høres mest sannsynnelig ut at det er tenningsrekkefølgen, tror kanskje det står inni lokket hvilken som er nr 1. går bilen på alle sylindrene? kan jo og være "nye" fordeleren som ikke er helt go' eller egnet til din motor. Siter MIN SIGNATUR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-audi gutten Skrevet Februar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2004 Min 1.1 begynte å hoste sånn en gang å jeg fant ikke ut hva som var feil,måtte tilslutt sette den på verksted,der fant di ut at både stiften var ganske slitt å forgasseren måtte overhales. Dette var en 1.1 forgasser med automat choke. Siter 1979 Vw Golf 1982 Vw Golf cl 1983 Vw Transporter (aut.) 1985 Audi 100 1986 Audi 100 cc 2003 Audi A3 (bruksbil) ----------------------- x- 1983 Vw Golf Cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Februar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2004 Hvis den "stopper opp" som du sier så har du feil tenning. Du må justere tenningen. På fordeleren din skal det være et spor som sier sånn ca hvor syl nr 1 skal være. Sett motoren opp på timing merkene, se hvor pluggledning til syl nr 1 er på fordeler lokket, og vri fordeleren slik at rotoren peker mot merket på fordeleren og plugglednig nr 1. :) Håper du forsto dette hehe.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vonzu Skrevet Februar 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Jeg har en Solex forgasser med manuell choke. Etter hva jeg forstår er det ofte problemer med vokstermostaten på de forgasserne med automatchoke. Jeg skal se enda mer på tenninga... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merscha Skrevet Februar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Originally posted by vonzu Jeg har en Solex forgasser med manuell choke. Etter hva jeg forstår er det ofte problemer med vokstermostaten på de forgasserne med automatchoke. Jeg skal se enda mer på tenninga... Har du sjekket kondensatoren da?? Jeg har nettopp hatt masse kødd med starting og ren gange på min Formel E, og d var kondensatoren som var gåen.... Casper Siter '85 Audi 80 Quattro '76 VW T2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPolo Skrevet Februar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Formel E er konge!! Siter `04 Skoda Fabia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vonzu Skrevet Februar 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Har du sjekket kondensatoren da?? Jeg har nettopp hatt masse kødd med starting og ren gange på min Formel E, og d var kondensatoren som var gåen.... Du mener den på fordeleren? Den har jeg byttet.Men når det er sagt, skal det sies at ting faktisk kan peke i retning av at den nye er gåen. Kanskje jeg skal forsøke å sette på den gamle igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Jeg tviler på at du får innmaten fra en fordeler til Hydro motoren til å virke i en fordeler fra Schlepphebel motoren (Formel E osv) Riktig fordeler finner du på Polo tom 1985. Motorkoder du kan hente fra er HK, HH og HB. NB GK passer ikke pga annen type tenning. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vonzu Skrevet Februar 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Jeg tviler på at du får innmaten fra en fordeler til Hydro motoren til å virke i en fordeler fra Schlepphebel motoren (Formel E osv) Riktig fordeler finner du på Polo tom 1985. Motorkoder du kan hente fra er HK, HH og HB. NB GK passer ikke pga annen type tenning. Den fordeleren jeg fikk tak i stammet fra en '81 Polo. Det er en Bosch fordeler. Jeg kan ikke annet enn å bedømme ut fra hva jeg så, og det så ut til å være veldig likt. Dog skal det sies at innmaten i min gamle var skikkelig herpet, så sammenligningsgrunnlaget er kanskje litt tynt. Kan jeg finne ut om det er rett ofrdeler ved å sjekke delenumrene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Sjekk på etka på elcats.ru Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Originally posted by rakriste hmm... høres rart ut om fordelere har forskjellige rekkefølger.. men det høres mest sannsynnelig ut at det er tenningsrekkefølgen, tror kanskje det står inni lokket hvilken som er nr 1. går bilen på alle sylindrene? kan jo og være "nye" fordeleren som ikke er helt go' eller egnet til din motor. Dette er GARANTERT rekkefølgen.. Jeg også byttet fordelerlokket på min opel, satte alt slik det skulle være (trodde jeg) og fyrte opp.. bang bang *stopp* smell *host hark* Selv om det stemte på den andre delemotoren.. Håper dette var til hjelp ;) Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vonzu Skrevet Februar 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Elcats.ru var sannelig ikke dumt... Jeg skal forsøke tenningsrekkefølgen. Og så må jeg si at jeg er positivt overasket over at folk gidder bry seg om en gammel golf 1,1. Jeg setter stor pris på bilen som arbeidsbil, men antok at her inne ville den være ganske uinteressant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.