Gå til innhold

Det dugger som tett tåke innvendig. Hjelp!

Ranger emnet

aarryk

Anbefalte innlegg

Har en Audi 100 med elektronisk klimakontroll (AC).

Som tittelen sier, så dugger bilen farlig mye. Har funnet ut at det verken dugger pga tett drenering eller pollenfilteret

(for det har den ikke, 1990-mod). Da må det være varmeapparatregisteret (?) Men det jeg ikke skjønner da, er hvorfor duggen iser på ruta.. Kjølevæska fryser vel ikke så lett ?! Så, er det bare veldig fuktig bil eller er det registeret som lekker?! Duggen kommer som tett tåke med en gang jeg slår på apparatet.

Når det ikke fryser, og jeg prøver å tørke det med papir, så gnir det seg bare utover, altså det går ikke av før 5-6 strøk. Og når jeg lukter på det våte papiret, så lukter det sterkt og det svir i nesa ved sniffing. Glykol?

Lurer på om trykket er dårlig på anlegget også, fir får bare veeldig varmt, aldri kaldt (?)

På forhånd, takk for tips :)

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Regner med at kjøleveskenivået synker også da.

I så fall så er det nok varmeapparatregisteret.

At det fryser på kald rute er ikke så rart. Når vann fordamper og så kondenserer igjen har nok dampen skilt lag med det meste av frostveska. Men gjerne nok igjen til at ruta blir "klinete".

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at du ikke har kupefilter/pollenfilter? Det fins gamle biler med slikt også... Symptomene dine høres veldig ut som klissvått/gammelt pollenfilter, så det er derfor jeg spør :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at du ikke har kupefilter/pollenfilter? Det fins gamle biler med slikt også... Symptomene dine høres veldig ut som klissvått/gammelt pollenfilter, så det er derfor jeg spør :)

Har hørt med møller + titta nedi der..fant bare a.registeret. Så det ser ut til at det ikke er filter på den..(uheldigvis...) :wonder:

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekket om det mangler noen propper i vannkassa?

Det stemmer ikke overens med "klinete" ruter, men det er verdt en titt.. Desse manglet på min 100 ;)

Vannkassa? Heh..er litt for ny på dette enda... Er det der vannet skal samles (drens)?

Det lå litt løv og jord rundt dekselet til registeret..fjernet det meste, men hjalp ikke litt en gang. Skulle gjerne visst 100 % sikkert at det er registeret, så jeg ikke drar og kjøper katta i sekken...

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkassa er nokk der du fant løv ja.

Om jeg husker rett er det 2 dreneringer på hver side av registeret, desse skal være opne.

Men det er også ett hull ved sikringsboksen, og muligens med batteriet.. Her vil det komme vann inn i bilen om en propp skulle mangle.

Om det skulle lekke inn her, vil du også ha fuktig dørk på førerside og/eller passasjerside mot torpedovegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare ett hull ved registeret. Hullet ved sikringene har ikke noen propp, men det er ikke tett, tror jeg.

Jeg har batteriet under baksetet, så hittil har jeg bare funnet to drenshull; ett ved sikringene og ett i midten ved registeret.

Jeg har en avant... Var baki bilen hvor subwooferen står, og fikk se at forsterkeren var full av rim. Og det ene rygglenet til baksete hadde vært lagt ned ett par dager. Da jeg lente det bakover igjen var deler av skinntrekket dekket med rim/is. Hva er det som skjer?? snart klikker vel alt som kan forbindes med elektronikk i hele bilen...

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hullet ved sikringene skal være tettet med gummipropp.

På min sedan har jeg trukket strømkabel til stereo gjennom der, dette hullet går ihvertfall direkte inn i kùpeen hos meg.

Men om det er slik på din bil kan jeg ikke si med sikkerhet :)

Om det er slik med deg og det viser seg at der ikke er tett vil det komme vann inn der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...mente hullet var til for drenering, jeg. Men kan sjekke det med en audi på hogger'n :)

Jeg skal lukte nedi gulvet om det kan være noe sterk væske under teppet... Kanskje jeg skal legge noen avispapir nedi gulvet..sjekke om det absorberer noe.

Takk for svar folkens... Lurer på om konklusjonen blir: Bytte varmeapparatregister!

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser det begynner å dugge når du slår på apparatet, så tyder vel det på at fuktigheten kommer inn via vifta. Da har du enten ett pollenfilter som er vått, eller så er det en dreneringspropp som er tett ett eller annet sted. Jeg har aldri forsket på hvor ting er montert i Audi 100, men på 90 quattroen jeg hadde var viftehuset nederste punkt (vifta satt bak hanskerommet) og hadde drenering ut igjennom torpedoveggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...