Gå til innhold

Syregrunning med Epoxy oppå?

Ranger emnet


ian928

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tatt over et "avsovnet" prosjekt, en 64 Triumph Spitfire som har stått plateren i 20 år. Karosseriet blir sandlåst av en proff som vet hva han gjør, og derfor greier han heller ikke å ta helt 100% ned i alle porer for da vil han strekke platene. Jeg lurer på om jeg kan bruke syregrunning for å nøytralisere rusta som er igjen og så legge epoxy oppå som diffusjonssjikt? Har søkt litt på forumet og det er alltid diskusjon enten eller.

 

Legger ved et bilde av hvordan fronten ser ut, den er verst fordi den var sandblåst den gangen for 20 år siden (resten av bilen var tatt med skrape og er overraskende bra), og den er nå grovt sandblåst før jeg har skiftet noen deler, men ifølge sandblåseren kan han ikke ta mye mer av det som er brunt før det slår seg. Altså, kan/bør jeg bruke syregrunning før jeg legger godt med epoxy på dette? (snakker da om de rustbrune delene, skal selvsagt ta av lakken på de nye delene og legge nytt fra stålet)

3707572203_72b028493f_b.jpg

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syregrunning nøytraliserer ikke rust, og du burde også ha fått grunnet det karosseriet med en gang det var sandblåst, noen kilder sier at grunning bør påføres innen 48 timer på sandblåst stål.

Den fronten der må sandblåses på nytt før noen type grunning blir påført, hvis han ikke tør å blåse mere på det, så bør du heller vurdere å sende karosseriet til England for syredypping og grunning

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan pensle brunox, men det er ikke fasiten på å fjerne rusten.

 

Det finnes slike i norge som kan tilby syrebad, søk litt på google/gulesider så finner du selskapet! koster ikke all verden men blir iaffal 110% prosent i noen år framover, alt kommer til å ruste engang uansett.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fronten skal blåses igjen, og den blir nok bedre etter 2.gangs blåsing, men sandblåsern sier at han ikke tror han kan få den 100%.

 

Jeg var faktisk av den oppfatning at syregrunning kunne fjerne/redusere rust. Vel vel, jeg kommer antagelig ikke til å sende delene til syredypping, så da blir det sandblåsing så godt det går og så epoxy. Innerskjermer og områder mindre synlig men som er mer utsatt for korrosjon blir blåst hardere, men det er jo vanskelig midt på flatene. Jeg har tro på at det vil holde i "overskuelig framtid".

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ for å ta det som ikke kan blåses av er kanskje dette? Så en test i et bilblad og det fungere visst meget bra:

 

http://www.bilthamber.com/deoxgel.html

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei syregrunninga beskytter bare. men du kan teste dette.. --------------------------------------------------------------------------------

 

Er det noen som har prøvd dette stoffet og hvordan det virker

 

http://www.strip-all.com/no/?page_id=2http://www.strip-all.com/no/?page_id=2

 

???

 

ble postet i går her på lakk & kaross, sjekk posten hete stripall!

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, jeg har faktisk et fat med Stripall! Har ikke prøvd det ennå faktisk. Men jeg har langtfra nok til å dyppe hele den fronten i stripall...

 

Deoxgelen inneholder nok omtrent det samme men kan legges på i en tykk hinne så den ikke tørker på f.eks et karosseri. Ved bruk av både stripall og Deoxgel må du spyle med masse vann etterpå, med de negative konsekvenser det har på det rene metallet. Man må ihvertfall tørke øyeblikkelig, og bruke varmepistol på evt skjøter før man legger grunning.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd dette stoffet og hvordan det virker

 

http://www.strip-all.com/no/?page_id=2http://www.strip-all.com/no/?page_id=2

 

???

 

ble postet i går her på lakk & kaross, sjekk posten hete stripall!

 

Strip-all er å anbefales! Hele motorsykkelen min ble lagt i et bad av dette og resultatet ble råbra! Delene var fra før rustne, fulle av dårlig lakk og alt dette ble borte etter badet, ble kun bart metall igjen! Fungerer dårlig på sparkel og pulverlakk, men til annet er det knall! Ville ikke valgt noe annet jeg iallefall. Fungerer som syre, bare at det er billig og du kan gjøre jobben selv med et kar, varmeelement og hageslangen!

 

Viktig som Ian sier at det er viktig med etterarbeidet! Alt må spyles grundig i vann og tørkes fort hvis ikke så får du rust etter en time...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må gjenta det jeg sa om panelskjøter osv. Jeg vet at folk har hatt problemer med at selv etter spyling så ble noe Strip-all liggende igjen inne i plateskjøter, typisk imellom deler som er punktsveist sammen. Et eksempel på dette er en bildør, der væsken lett kan bli fanget mellom sleve dørsiden og ramma. og deretter kommer fram og løser opp den nye fine lakken etter noen måneder. Jeg har selv vært i kontakt med personer som har opplevd dette.

 

Jeg tok dette opp med forhandleren og hans tips til dette var å varme skjøtene med varmepistol etter spyling for å drive ut kjemikaliene, spyle igjen, drive ut med varmepistol osv og gjenta dette mange ganger.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Passe brun den derre / desverre.

Ikke så lett med denna rusten. Syre produkter og syrebad ville jeg styrt unna. Vann og masse vann skal til for å nøytralisere syra og da er rusten der umiddelbart. Og som andre sier, syre og eller vann i plateskjøter....HUFF. Det går å blåse men med lite munnstykke og fin sand. Tar man det forsiktig slipper man at platene slår seg men fullt trykk og grov sand så vir det seg i alle retninger. Kan få ei flat plate til å bli til et rør om man bare fyrer på.

Syregrunn er bra, etser seg en smule ned i metallet og binder mikroskopisk rust (en stund). Men før eller siden så ruster det uansett hva man gjør. Finn noen som kan blåse tynnplater og har erfaring med dette.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår