Gå til innhold

Dugg/fukt Problem i min A3

Ranger emnet


Source

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene i den kalde vintertiden sliti med mye fukt i bilen og is på hele innsiden hver gang den har stått over natta etter å ha blitt kjørt til og fra jobb.

 

Is på innsiden er jo ekstremt irriterende da man ikke får skrapt skikkelig pga hellinga i ruta. Så dette resulterer i venting på at motoren skal bli varm så jeg får litt varme i anlegget og ender opp for sent på jobb.

 

 

Bilen er 97mod 1.8 automat A3 og varmeanlegget funker helt fint. Blåser bra på ruta og duggen forsvinner så lenge jeg fokuserer varmen mot ruta. Setter jeg anlegget på "Auto" så kommer duggen å angriper frontruta med en gang. Siderutene er nesten konstant duggete uansett. Det blir jo mye snø dratt med inn i bilen i disse tider, men har da ikke sliti med dette før i mine tidligere biler så kan vel ikke være det som er hovedproblemet?

 

Hvis vi sitter 4 stk å puster og peser i bilen er det jo krise. Dugg overalt.

Endret av Source
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tråden du linket til så får jeg rett og slett ikke styrt varmen ned mot føttene eller mot "midten" da duggen kommer å angriper ruta med en gang.

 

Logisk nok må du da gjøre noe for å hjelpe på problemet (og årsaken) når du ikke er ute og kjører. ;)

Du finner mange tips rundt dette ved å søke på Bilforumet og internet ellers. Eksempelvis ta ut matter, sette inn varmevifte (evt samtidig med å ha dør oppe og lufte) for å tørke opp fukt. Noen mener man bør kjøre med noen grader varmere i bilen enn vanligvis. Andre sier det er lurt å skru av varmen helt og kjøle ned bilen noen minutter før en parkerer, så frontruta ikke er varm og iser like lett.

 

Uansett bør du som nevnt over sjekke for fukt/lekkasjer, og i den anledning må du og ta en titt i dreneringskassa i motorrommet. Er den tett av løv, pollen og annen dritt så vil vann kunne føres inn i bilen og gjerne havne på gulvet. Sjekk alle fire plasser, for kan være sideforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at du faktisk slipper inn friskluft, hvis varmeanlegget står på Resirkulering blir du aldri kvitt duggen uansett hvor mange mil du kjører.

 

Knappen nederst til høyre skal altså være av, noe jeg vil tro skjer om du trykker Auto. Dog bør du da finne ut om åpning/lukking av friskluftinntaket fungerer eller om det kan ha satt seg fast i lukket stilling. Trykker du inn knappen bør du høre noe susing et par sekunder, før det blir en litt annen lyd på vifta. Blir det det fungerer nok Resirkulerings-funksjon, du må bare passe på at den altså er av.

 

76_-633146216.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Transmedia sier. Og selv om knappen ikke er trykt inn, hender det at spjeldet henger seg opp slik at lufta resirkuleres uansett. Og DA blir det dugging :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår