Gå til innhold

Trenger tips for å justere fjernlys

Ranger emnet

elwood

Anbefalte innlegg

hei. spør for kamerat min. han har en bil som er golf 4 stasjonvogn 2000 modell.

de på versted sier at de hovedlys må byttes å men lure på hvor mye fjernlys skal være høyde mot veggen hvor mye avstand slik at kan måle hvor høy fjernlys skal være ? hvor langt foran bil til veggen ? hvor høy lys skal være på veggen ? 40 cm høy å 20 meter avstand ell no ?

selvfølge er dårlig å skrive på norsk fordi jeg er døv :P bare ta deg litt god tid til å forstå hva jeg mener :) vil si tusen takk hvis dere kan gi meg en god råd? :)

Mvh Espen Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å låne seg et lysjusteringsapparat på et verksted. Er man heldig kan man låne dette uten kostnader. Koster sikkert en liten 200lapp for å justere lysene ifølge verkstedpris. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står sannsynligvis ett tall på lykta, f. eks 1.2%, det gjengir fallprosenten på lyset, stå det f.eks. "1,2%" på lykta, så skal lyse være 1,2 cm lavere per meter avstand til veggen.

så kjør bilen inntil en vegg, der det er helt rett, tegn ett kryss rett foran pære eller linse, helt parallelt i høyde med linse/pære, og helt parallelt med bilens lengderetning.

Teg nå ett tydelig kryss 3,6 cm lavere(hvis 1,2% fall), lykteglass 3 meter fra veggen, så justerer du så fjernlyset treffer i krysset.

Er det nærlys i samme lykt, så kan du justere så skillet kommer akkurat i krysset, og skråen begynner der, er det ikke så justerer du etter fjernlyset midt i.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...