Gå til innhold

Hva slags olje anbefales for 1,8T 150hk?

Ranger emnet

Screamingeagle

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå vekk fra longlife-intervall og longlife-olje. På denne bilen er det alltid skiftet olje hver 15k selvom det er fulgt longlife-intervall. Jeg tenker også at jeg skal begynne å skifte olje selv, og kanskje hyppigere enn 15k, kanskje 10k da bilen er chippet. Hva slags olje og oljefilter vil folk anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk orginalt oljefilter. Koster ikke rare greiene på møller.

Er ingen problemer å bruke Shell Longlife olje når du bytter olje såpass ofte. Egentlig samma faen åssen olje du kjøper når du bytter så ofte, bare den støtter VW507.00

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det der om at man skal gå bort fra longlife intervall servicen og holde seg til endring av olje etter 10k, men ingen har forklart hvorfor?

Skjønner nok at olja trengs å byttes etter 1 år eller 10 000 km, men skjønner ikke hvorfor alt annet som luftfilter, oljefilter osv osv skal ikke følges etter longlife? Noen som gidder å forklare?

Har selv en B6 som BARE har fulgt longlife intervallen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det der om at man skal gå bort fra longlife intervall servicen og holde seg til endring av olje etter 10k, men ingen har forklart hvorfor?

Skjønner nok at olja trengs å byttes etter 1 år eller 10 000 km, men skjønner ikke hvorfor alt annet som luftfilter, oljefilter osv osv skal ikke følges etter longlife? Noen som gidder å forklare?

Har selv en B6 som BARE har fulgt longlife intervallen

Er vel pga. avleiringer i motoren.

Castrol anbefaler visst ikke Longlife olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel og god regel er at man uansett kjørelengde og mønster skal bytte olje minimum hver vår og høst for å få ut altmulig vann og syrer og uhyrer i olja. Hvis man av diverse årsaker bare vil/kan bytte én gang i året er det på høsten, så går man vintern i møte med fresh olje. Er da det dannes og lagres mest korrosive stoffer i olja. Si meg gjerne imot den som kan, eller vil. Jeg er ingen ekspert på dette. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider