124spider Skrevet Februar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 Vi kjøpte ny V50 med 2l diesel i fjor vinter. (2009 mod) Denne har det med å fuske ved jevne mellomrom, kansje 1-2 uker i mellom. Dette er mest merkbart ved ca 1500 omdreininger og ved veldig lite gasspådrag. (såkalt dellast)Etter at dette har inntruffet lukter det ofte svidd av bilen når jeg har parkert. Jeg har hatt bilen på verksted en rekke ganger, men de finner ikke ut av det. De får ikke bilen til å fuske. Første gangen dette hendete fikk jeg med en mekanikker for å prøve kjøre, men da fusket den heller ikke. Det han sa den første gangen, som jeg også har hengt meg opp i er at disse motorene har en renbrennings prosess av partikkel filteret. Når dette skjer blir vistnok tennings tidspunktet kjørt enten opp eller ned. Husker ikke helt. Saken er at jeg begynner å bli lei av en bil som fusker fra tid til annen. I følge Volvo har ikke denne renbrennings prosessen noe med fusken å gjøre. Jeg er heller ikke sikker på om de ønsker å tro at det er noen fusk. Er det noen som har opplevd noe lignende. Dette gjelder en 2009 mod med partikkel filter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amazon121 Skrevet Februar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 Hei. Har de prøvd å endre klassen på dysene på verkstedet du bruker? Dysene er inndelt i klasser, mener det er klasse 3, 4 og 4 på 2 liter motor. Om den står på klasse 3 prøv å endre den til klasse 5. Az121... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
124spider Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Hei. Har de prøvd å endre klassen på dysene på verkstedet du bruker? Dysene er inndelt i klasser, mener det er klasse 3, 4 og 4 på 2 liter motor. Om den står på klasse 3 prøv å endre den til klasse 5. Az121... Jeg mener at det er en av tingene de prøvde, uten at det hjalp noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amazon121 Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Hei igjen. EGR-ventil er også et kjent problem, den pleier stort sett å sette feilkoder, men har vært utsatt for at den ikke gjør det også. Az121... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
124spider Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Hei igjen. EGR-ventil er også et kjent problem, den pleier stort sett å sette feilkoder, men har vært utsatt for at den ikke gjør det også. Az121... Hei igjen. de har ikke nevnt EGR ventilen, men jeg kan høre med dem. Men du Amazon, kan virke som om du er innenfor Volvo systemet. Jeg lurte på en ting. Jeg er en gammel bil man, nesten 15 år siden. den gangen brukte vi diagnose "bokser som vi kunne ta med mens vi prøvekjørte. Jeg har spurt på Volvo verkstedet om de kan det, men sier nei. Grunn til at jeg spør er at de kunne kjøre en "Regenererings prosess" på verkstedet, dette for å se om partikkelfilteret var fult. Jeg synes jo det kunne vært fint å prøve dette under kjøring. Da kunne jeg jo kunnet bekrefte eller avkrefte at det er slik problemet er. Om det ikke er mulig ville jeg kansje tenkt som så: Jeg har forstått det slik at den eneste måten systemet registrerer at dette partikkel filteret er fult er ved å måle trykk forkjellen før og etter partikkel filteret. Jeg ville da kansje tro at det ville være mulig å manipulere signale disse sensorene gir. dette igjen for å bekrefte eller å avkrefte det som jeg mistenker. Antagligvis har min prehistoriske feilsøknings tankegang gådt ut på dato, men kunne dette vært mulig? Jeg mistenker jo dette som er nevnt i starten i og med det skjer ved ca ukes intervaler +- noen dager. (har nok med kjørelengde å gjøre.) varer kansje i 5-10 min. og det lukter svidd fra under bilen når vi stopper. Jeg vet ikke, er det noe i tankene jeg har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Kan det ha noe med utetemperatur å gjøre? Har hørt om litt problemer med kondens i vakumslangene/rørene til partikkelfilteret. Men da burde du få motorlampe og feilkoder. Trenger den regenerering skal du jo også få lampe Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
124spider Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Kan det ha noe med utetemperatur å gjøre? Har hørt om litt problemer med kondens i vakumslangene/rørene til partikkelfilteret. Men da burde du få motorlampe og feilkoder.Trenger den regenerering skal du jo også få lampe Hei. Dette skjer sommer som vinter, og kun når motoren er driftsvarm. Har heller ikke hatt noen feilkoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amazon121 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Hei. Om verkstedet har Volvos diagnoseverktøy på en bæerbar PC så skal det ikke være noe problem å ta den med i bilen mens den kjøres. Da går det ann å lese ut div. parametere, men det går ikke ann å manipulere de. Regenerering er en form for tvangsrengjøring av partikkelfilteret. Det går ikke ann å kjøre regenerering mens bilen blir kjørt. Og det er som du skriver, at tenningstidspunktet blir flyttet og det utvikles mye varme i eksosen, dette for å brenne rent partikkelfilteret. Det virker som om det er denne lukten du merker. Slik du beskriver opplevelsen av dette, så høres det ut som om den regenererer. Men synes ikke den burde gjøre det så ofte. Er det mye småkjøring på bilen? Om så, så utvilkes det mye mer sot enn ved lengre turer. Vet du om verkstedet har oppgradert Softwaren til motorstyreenhet/ECM? Az121... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Juni 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2010 Fant du ut av problemet med bilen din? Har kjøpt en 2.0d selv som fusker ved jevnt og lite gass.. ordentlig lugging.. hmm Siter 08 - Volvo V50 2.0d R-Design x 01 - BMW 330xi Touring x 01 - BMW 320i Touring x 01 - BMW E46 Ac Schnitzer Coupè x 99 - BMW 328Ci manuell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
124spider Skrevet August 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2010 Hei- Det endte med at vi fikk en ny bil, mot et lite mellomlegg. Det tråkige er at denne oppfører seg på akkurat samme måte. Underlig dette, for med den første, fikk vi beskjed om at den ikke skulle fuske ved denne renbrennings prosessen. Det var av Cristian Holk, teknisk leder i Volvo Norge. Senere har jeg fått vite ved lokal forhandler at dette kan skje. Merkelig etter et år med verkstedbesøk og bytte av bil. Pr. i dag forsøker jeg å loggføre når dette inntreffer for å kunne "pinnpointe" dette best mulig. For da å kunne søke råd ved uavhengige aktører. Er rimelig lei av å kjøre rundt i en ny bil som fusker fra tid til annen. Hva med deg. Har du vært i kontakt med Volvo? Hva sier de til deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet August 11, 2010 Rapporter Share Skrevet August 11, 2010 Ikke funnet ut av det, fruen får ikke frem feilen i det hele tatt, men når jeg kjører den, så irriterer jeg meg grønt over at det skjer. Skjer ved normal bruk av gassen.. Spesielt ved å holde den inne for "jevn" kjøring, da kan den plutslig begynne å lugge grusomt.. Har ikke vært i kontakt med Volvo om dette enda, så skal inn med bilen å endre språk bla, hvor en kamerat skal utføre dette. Skal høre om han kan sjekke opp litt med parameterene.. Jeg innbiller meg at feilen ligger i drivstofftilførsel, virker som den til tider kan få feil mengde, evt dieseltrykk. Vanskelig å si. Burde ikke være mulig, bilen har gått 40.000km. Det beste hadde vært om det var en giver som var tullete! Er hvertfall irriterende, spesielt at madamen ikke får frem feilen, så hun synes jeg er så teit som blir irritert over det.. hehe. Kjedelig at nye bilen din er lik! Da burde det være en kjent feil for volvo vel? Jeg har liten tro på at det skal være slik! Siter 08 - Volvo V50 2.0d R-Design x 01 - BMW 330xi Touring x 01 - BMW 320i Touring x 01 - BMW E46 Ac Schnitzer Coupè x 99 - BMW 328Ci manuell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonVat Skrevet Oktober 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2010 (endret) Ved renbrenning så vil motoren gå dårligere, det sprøytes inn ekstra diesel etter tenning som skal være med til partikelfilteret. renbrenningen holder på i ca 20 minutter om jeg ikke husker helt feil og oppnår en temp på 600+grader så ja det kan lukte. Det er viktig når renbrenning starter at man fortsetter å kjøre i ca 20 minutter som renbrenningen krever og ikke blir avbrutt. renbrenning starter et sted mellom 500 og 1000km alt etter hva sensorene i DPF sier og kan være i opptil 20 minutter. Feiler EGR så vil motoren gå som en dass om den går i det heletatt. Ang klasser, dyser skal ikke mikses om da de er tilpasset og programert inn i bilen, en kl5 dyse skal ikke byttes ut i en kl3 dyse uansett. Dette er pga Euro 3/4/5 miljøkrav. På Volvo i norge så er det nærmest KUN KL5 dyser på V50 dette finner du og i VIN nr på bilen. YV1xxxxXxxxxxxxxx Der vil det stå 3 / 4 / 5 på din bil i 2012 skal det etter planen stå 6 som er enda strengere miljøkrav. Jeg er helt sikker på at det du opplever er renbrenning av DPF det kan/vil lukte noe men skal ikke være til noen stor sjenanse for føreren. Det er en annen prekær ting ved parkering etter endt renbrenning, det blir sinsykt varmt så dbilen bør kjøres noe etter renbrenning, dette for å kjøle ned DPF så pass på om du parkerer oppå masse løv/tørt gress rett etter renbrenning. :fire: I Euro6 er det snakk om egen diesel forstøverdyse som kommer montert i eksos før DPF for enda mer effektiv renbrenning. Endret Oktober 1, 2010 av JonVat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.