Gå til innhold

Eksoslekkasje '97 MB C200

kjetilbm

Anbefalte innlegg

Hei!

Eksosanlegget på bilen min, en 97 mod MB C200 (W202), har begynt å lekke eksos. Det er originalt, aldri vært byttet det! :O Men nå har det altså som sagt begynt å lekke. Tror kanskje det skjedde da jeg kjørte ned fra en fortauskant som var litt høyere enn antatt, og at jeg har slått et lite hull i anlegget da.

Hvertfall så har det holdt seg ved ganske normalt lydnivå siden da, fram til i dag. Da jeg skulle ut å kjøre tidligere i dag var den blitt vesentlig verre, og fattern som stod ute og jobbet med noe skvatt nesten og snudde og så på meg og ristet på hodet. Men når jeg skulle hjem nå var det blitt ENDA verre, det var direkte ubehagelig å sitte inne i bilen. Det er så ille at mange fotgjengere o.l snur seg etter meg når jeg kjører forbi. :P

Jeg har også merket at tomgangen har sunket fra ca 800 rpm til ca 400 rpm. Nesten like før den dør ut på tomgang nå.

Jeg går på vgs og har deltidsjobb, så det tar litt tid å få råd til å reparere/bytte anlegg. Så jeg lurer på, er det skadelig for bilen å kjøre sånn? Hvor mye vil det evt koste å reparere (sveise) en sånn skade?

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke skadelig for bilen, men det kan være farlig for deg og de andre inni bilen. Kullos er ikke til å spøke med, det er en fargeløs og luktløs gass som fortrenger oksygen, først besvimer man, før man tilslutt risikerer å dø. Dette er selvfølgelig ytterste konsekvens, men det har skjedd før. Så du burde fikse det så fort som mulig, spesielt hvis lekkasjen er langt framme i bilen.

Og sveising er det nok bare å glemme, det har nok rusta hull i anlegget så det er ikke mye å sveise på. Du må nok belage deg på å bytte hele eller deler av anlegget, alt etter hvor skaden sitter.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen tegn til eksoslukt. Skal vel litt til for at kullosen skiller seg og kommer alene inn i bilen antar jeg... Så der er jeg vel safe.

Men da er det bare å løfte bilen og se hvor den lekker da, og bytte. Enkelt og greit.

Takker for raskt svar, godt å høre at det (sannsynligvis) ikke er skadelig for bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så har jeg kjørt MANGE kilometer med helt eller delvis defekt eksosanlegg, og jeg lever enda så det går nok greit :D

Men det er lurt å fikse det selvfølgelig. Jekk opp bilen ja, slike skader pleier å være godt synlige. Det vanligste er jo at det ruster hull i bakpotta, og det kan bråke endel. Men det bråker selvfølgelig mer jo lenger framme skaden sitter.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle si fra at problemet er løst. :)

Problemet var boltene til en skjøt i eksosanlegget, som hadde rustet i stykker. Byttet til nye bolter, og så var problemet løst.

Bilen går helt sykt stille nå, og den går renere/jevnere, og drar mye bedre. :)

Hadde egentlig regnet med at dette kom til å koste flere tusen kr, så det var veldig deilig at det kun var boltene som var ødelagt. :)

Takker for hjelp alle sammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider