Gå til innhold

Kadett 1.6 Turbo

Ranger emnet


Bilmann

Anbefalte innlegg

Hehe.. ja jøss det går jo. Hadde nå heller byttet til en GSI motor og deretter satt en turbo på. (kanskje) Du får jo den aller verste gsien opp i 150 hk og hvis du har lest bilsport så kjører du glatt ifra en evo6 på banen men et lettere modifisert understell... men seff turbo er FETT!!

Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du bare tar for deg innsug og forgasser fra ascona, og tar bort evt katalysator har du 90hk i utgangspunktet...

 

for turbo må du enten ha trykkgasser, innsprut eller sette forgasseren før turboen... så det blir litt å gjøre likevel...

 

men for all del, alt går... vært inne på tanken selv med asconaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

må uansett bytte gasser eller få noen til å modde den du har... disse gasserne i opel tåler ikke ladetrykk...

 

Har kanskje noe med at det ikke er trykk gasser da..så det gjelder ikke bare Opel. Kan bygge en trykkboks eller få tak i en trykktett gasser, fra volvo f.eks.

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

han kan jo montere turboen slik at den suger igjennom gassern og ikke blåser

 

kan jo det, og eg vet det går, men eg ville ikke hatt så lyst å suge masse bensin gjennom en gloheit turbo:rolleyes: derfor eg ikke har planer om å bygge golfmotoren min på samme måte som lethal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

 

kan jo det, og eg vet det går, men eg ville ikke hatt så lyst å suge masse bensin gjennom en gloheit turbo:rolleyes: derfor eg ikke har planer om å bygge golfmotoren min på samme måte som lethal....

 

Er faktisk ikke så gæærnt å ha sugegasser-turbo, bensina blander seg jo nesten optimalt når det går forbi kompressorhjulet, samt god forstøvning og fordampning, samt noe av den beste kjølinga du kan få, bensin kjøler noe helt sjukt..., trenger ikke intercooler da.

Ellers har jo japsene forgassere som passer trykk ganske bra, luftinga til flottøren er i forgasseråpninga, amt at dem er ganske tette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

 

Er faktisk ikke så gæærnt å ha sugegasser-turbo, bensina blander seg jo nesten optimalt når det går forbi kompressorhjulet, samt god forstøvning og fordampning, samt noe av den beste kjølinga du kan få, bensin kjøler noe helt sjukt..., trenger ikke intercooler da.

 

Hvordan er det mulig at bensin kjøler ned? Er det ikke stor fare for at blandingen antennes i/rundt turboen da det ofte kan bli veldig varmt der?

 

Har tenkt på å gjøre dette selv så det er veldig interessant :)

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke dette gjelder en hvilken som helst japse-gasser?? eksempler?

Ikke helt sikker, men lurer på CA20S Nissan(Bluebird), tror den har det, en del toyota mener jeg har det også, Du ser om lufinga til flottørkammerret kommer i "forgasserhalsen", også må du passe på at flottøren tåler trykket(opptil 0,5 vil det vel gå greit uanZ), finner du en massiv flottør så...

 

Hvordan er det mulig at bensin kjøler ned? Er det ikke stor fare for at blandingen antennes i/rundt turboen da det ofte kan bli veldig varmt der?

Har tenkt på å gjøre dette selv så det er veldig interessant

 

Har tenkt tanken på det selv, men tviler på at volvo hadde brukt dette på sine orginale turbo-satser hvis det var noen fare for dette.

Hvis du har sett Formel ! så bruker de jo bensin til å kjøle ned motor/eksos, smeller godt og kommer flammer men.

Bensin har den egenskapen at den helst vil være gass, derfor tar den varme fra alt den kan, prøvå ta bensin på handa så ser du at den kjøler ganske kraftig.

Hvorfor tar det ikke fyr i forgasseren når det slår tilbake og da gjerne med stikkflammer?

Ikke ta meg feil nå, bensindamp er ekstremt brannfarlig, men kanskje ikke så ille som noen vil ha det til, vet ikke helt hvorfor, men i blandingsforholdet rundt 1 lambda-dvs 14,7:1 må det kanskje litt kompresjon til for å få lett antenning....

 

Om du kun har kompresjonsforhold 5:1 og har f.eks 12:1 AFR såvil du ha en tungstartet motor, men kommer du opp til 9:1 i komp så kommer den med en gang.

 

Har og hørt av en som har peil at sugegasser-turbo-oppsett gir bedre kjøling enn en hvilken som helst intercooler.

Bensina vil kanskje også holde tempen på kompressordelen så lav at det ikke er farlig, dessuten er det turbindelen som er varm.

 

Dette er kun ment som veiledende på beste viten fra meg.

Går ikke god for alt som står der men ved sunt folkevett går det ann å plukke ut det som stemmer helt sikkert.

 

MVH.:) :) :)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår