cowbell Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Siste uken har jeg merket en grotesk økning i drivstofforbruk. Jeg fylte noen liter og kjørecomputeren oppga 160 km med kjøring igjen. Etter å ha kjørt rundt 2 mil viser måleren at det er rundt 50 km igjen på tanken. Når jeg sjekker computeren for å se hvor mye drivstoff bilen bruker i eksakt øyeblikk ser jeg at måleren stiger med 0.1 liter pr. 2 sekund. Altå 10.1 til 10.2 på 1.2 sekunder. Dette skjer på når bilen står på tomgang, f.eks mens jeg koster av snø. Det meste den var oppe i var 30.0 l/100 km. Bilen er en 1998-modell 1.8 bensiner. CD-utgave. Luftmengdemåler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Har du merket faktisk økt forbruk? gjenstående km blir beregnet etter hvor mye motoren bruker der og da. (hvor fort du kjører i forhold til forbruk) Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cowbell Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Har du merket faktisk økt forbruk? gjenstående km blir beregnet etter hvor mye motoren bruker der og da. (hvor fort du kjører i forhold til forbruk) Har merket forbruket. Men gjennstående kilometer skal jo ikke synke med 100km på 2 mil, når jeg kjører i max 60. Men det er øyeblikkelig forbuk jeg bekymrer meg over. Som stiger så fort når den står på tomgang. Ser ikke ut som det hadde planer om å stoppe å stige heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Mål på den gamle metoden ved at du fyller full tank, kjører og fyller opp igjen, så deler du antall liter på antall km kjørt. En kjørecomputer trenger ikke være eksakt, så ta heller en slik måling for å finne ut hvor mye den bruker. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 (endret) Når motoren er god og varm, hvor mye bruker den da i timen? Min ligger her mellom 0,9 og 1.0 liter. Du skriver også at forbruket øker mens bilen står på tomgang. Jeg antar at du da ser på snittforbruker de siste 100 km. Hvis du står mye på tomgang (skraper is, snakker med kompiser ut vinduet, etc), vil dette trekke opp forbruket mye. Vet du også om alle temperaturfølerne fungerer? Hvis motoren tror at den er kald selv om den er varm, vil den gå med choke på, noe som også vil føre til høyt forbruk. Regner med at motorlys virker (er på ved oppstart) men lyser ikke under kjøring. Endret Februar 9, 2010 av Vectra A&B lagt til mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg