esbandos Skrevet Februar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Hei. Har et jævlig irriterende problem med A6'en fra 95.. Bilen har gått 250K dersom det har noe å si.. Poblemet er at den er VELDIG lei å starte når den har stått mer enn 4 timer. (altså helt kald). Glødelampa lyser ei god stund slik den skal. Prøver jeg å starte når lampa er ferdig, skjer det lite.. Motoren bare snurrer rundt uten å tenne.. Gløder jeg 4-5-6 ganger hjelper ikke det stort. Akkurat samme da.. Må holde nøkkelen i startposisjon helt til bilen starter. Ofte kan dette være bortimot ett min. Dette er jo litt surt for den stakkars startmotoren som står nedi der.. :| Har hatt bilen inne hos møller, og dem har tatt flere diagnosetester på den uten å finne noe.. Dem fant ut at pumpereima hadde hoppa to tenner, så dem justerte denne rett.. Om det var etter justeringa problemene begynte, klarer jeg ikke å huske, da det er ei god stund siden.. Har byttet det som byttes kan omtrent: *Gløderele. *Glødeplugger. *Temperaturgivere. (både 2polet giveren og 3/4-poleren) *Glødeplugger igjen. *Luftfilter. *Dieselfilter. *Olje og filter. *Glødeplugger atter en gang. *Innsugspakning og diverse slanger i mistanke om falskluft. *Gjort reint innsuget for sot. (Var endel kan man si). *Bytta batteri. *Fått recoda nøkkelen. Sikkert mer som jeg ikke husker.. Har også målt volten på glødepluggene under gløding, og den er på alt mellom 10 og 12V. I starten av glødefasen, er den på 10,noe, og øker oppover mot 12V. Periodevis er glødingen kort. Lampa lyser kanskje i 1 eller 2 sek, før den slukker.. Når bilen endelig starter, ryker den MYE gråaktig røyk, og stinker ned hele nabolaget med diesel-lukt og røyk. Noen som har noen ideèr om hva problemet kan være? Møller finner ikke ut noen problemer, da dem først starter bilen utfor verkstedet, og kjører den inn for å ta diagnose. Når motoren først har startet, og man stopper den igjen uavhengig av hvor lenge den går, er den lettstartet som bare det. Tror ikke motoren tar en hel omdreining før den starter engang.. Håper noen der ute kan hjelpe.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Februar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Dysefeil? Edit: Prøv å se her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1528529 Står endel om startproblemer med 2,5tdien. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Har lest meg grønn på det forumet der.. Finner ikke ut noe mer enn jeg allerede vet.. Og alle tingene dem sier må byttes for å fikse problemet, er bytta, uten noen forbedring på mitt problem.. :( Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Februar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Jeg ville sjekka timinga på pumpa igjen, justere med måleur. Hjelper ikke det ville jeg skrudd ut dysene og trykktesta de. Om de er veldig slitte begynner de å lekke diesel før de når åpningstrykket, da kan den bli veldig tungstarta og ryke mye Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Jeg ville sjekka timinga på pumpa igjen, justere med måleur.Hjelper ikke det ville jeg skrudd ut dysene og trykktesta de. Om de er veldig slitte begynner de å lekke diesel før de når åpningstrykket, da kan den bli veldig tungstarta og ryke mye Er timinga på pumpa kun feil ved kaldstart da? Ved varmstart er bilen slik den SKAL være.. Mangler mye motorkraft, men.. Dysene har jeg heller ikke sjekka.. Bilen ryker forresten jævli mye sort/grå røyk når jeg gir på ved varm motor på veien...Ved forbikjøringer og nedgiringer ved påfulgt flat gasspedal, er det såpass ille at bilene jeg kjører forbi, må bremse pga dårlig sikt. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Nå har ikke jeg spesielt god peiling på diesel.. Men jeg hadde en 1.9tdi 110 hk golf gti og der var timinga feil.. Da røyk det meget sort... Tungstartet også.. Man kan vel se timinga med Vag-com feks? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Ja, men den var vel tungstartet hele tiden, og ikke bare når den er kald? Har ingen peiling på vag-com, så det vet jeg ikke, men møller har hatt bilen til diagnose flere ganger, og ikke funnet noen feil overhodet. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 får ikke feilkode ved litt feil timing. Du kan stille pumpa rett, men registeret trenger ikke være rett. Må justere hele registeret opp før du feilsøker videre. gløder ikke mer enn 1-2sek når det er over 5grader så det er rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Er det en lett måte å sjekke om registret er rett, uten å demontere en masse? Når lampa lyser i 1-2 sek, er det som oftest veldig kaldt ute.. 10-15 minus.. Når det er varmere, lyser lampa lengre.. Men dette kan også være motsatt.. Er ikke temp-bestemt den glødelampa mi.. Derfor jeg har bytta alle temp.giverene uten hell.. :| Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Er timinga på pumpa kun feil ved kaldstart da? Ved varmstart er bilen slik den SKAL være.. Mangler mye motorkraft, men.. Dysene har jeg heller ikke sjekka.. Bilen ryker forresten jævli mye sort/grå røyk når jeg gir på ved varm motor på veien...Ved forbikjøringer og nedgiringer ved påfulgt flat gasspedal, er det såpass ille at bilene jeg kjører forbi, må bremse pga dårlig sikt. En diesel tenner jo mye bedre når den er varm enn kald, så er timinga litt feil er det ikke brått sikkert du merker så mye til det på varm motor. Det at den ryker svart er jeg helt sikker på er pga dysene. Lekker inn litt diesel i forbrenningskammeret før dysa egentlig skal åpne, så den får for mye suppe.. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Hva koster det for nye dyser da? Og er det en lett metode for å teste om dem funker, annet enn å trykkteste dem? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.