Gå til innhold

hvor skjevt kan chevy 350 stå i bilen??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Står ikke disse ganske så skeivt orginalt?

jo mener det, men har nå modifisert bunnpannen mere hva er best og bruke for og få det helt tett etter sveising av bunnbannen???????????? tinning eller kjemisk metall.???????????????

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke en god sveis.

 

Enig.

 

Når det gjelder hellingen, så se på toppen av innsuget der forgasseren boltes fast. Den flaten heller svakt fremover.

 

Når motoren står "normalt", er forgasser feste-flaten i vater.

Så kan du jo jobbe deg videre fra der. Den tåler jo noe avvik.

 

Men vært obs på at hellingen på motoren og bak aksel klokka må være parallell! Ellers blir det vibrasjoner.

Heller motoren 3 grader ned i bakkant, må bak aksel klokka helle 3 grader oppover i fremkant.

 

På hot rodden min har jeg plassert motoren i vater, fordi Jaguar bakaksel-klokka skal ikke helle oppover i forkant, slik som en stiv aksel skal/kan gjøre.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sveiser gjelder det å ha en fuge (sprekk) å fylle igjen. Da vil sveisen legge seg og smelte bedre i stålet, og ikke bare oppå. Du får bedre gjennomsmelting, og det går sånn tålig av seg selv. Vet ikke hvordan du har gjort dette, men har du to flater som står rett mot hverandre gjelder det å ha fuge. Riktig varme hører også med for å få best mulig gjennomsmelting. Bra gjennomsmelting vil sannsynligvis sikre at sveisen blir tett.

 

Altså lag en fugekant. Den bør være skrå, men det funker å lage et rett kutt. Ca 3mm bred og like dyp. I tilegg må overflaten være slipt og ren. Der har du oppskriften på en tett sveis. :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Altså lag en fugekant. Den bør være skrå, men det funker å lage et rett kutt. Ca 3mm bred og like dyp. ...

 

 

Sist jeg jobbet med bunnpanner, så var ikke de laget i 3 mm stål.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuger brukes KUN på tykke plater 8mm -> og når det er nødvendig å legge flere strenger for å få rett A mål og en flat sveis. på ei bunnpanne er ikke det nødvendig eller mulig. så ta bare å slip flatene du skal sveise reine, vask det med aceton og TIG det sammen. du kan sikkert la platene overlappe hverandre litt. enklere å få det tett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuger brukes KUN på tykke plater 8mm -> og når det er nødvendig å legge flere strenger for å få rett A mål og en flat sveis. på ei bunnpanne er ikke det nødvendig eller mulig. så ta bare å slip flatene du skal sveise reine, vask det med aceton og TIG det sammen. du kan sikkert la platene overlappe hverandre litt. enklere å få det tett da.

 

man bruker fuger på stål som er fra 2mm, for og få fullgjennom sveis-har du så lite peil burde du heller snakke om annet.bullshit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% selvlært, så i fall ekspertene er uenige, må de for all del synge ut. Men flg. har ihvertfall fungert for meg:

 

Grensen for om fuge bør brukes eller ikke, er ikke fast. Det er ikke slik at på 3 mm plate må fuge ALDRI brukes, mens på 4 mm plate må fuge ALLTID brukes.

Fordel med fuge er at man får gjennombrenning ved lavere sveisetemperatur, og at fugen kan slipes 100% ned uten å risikere at det er for tynt gods i sveisen.

Ulemepen med fuge på tynne plater som f.eks 3 mm er at metallet kan slå seg mer mens man sveiser, fordi fugen gjør at det er plass til bevegelse. Dette kan igjen motvirkes ved ved å bruek lengre tid, og å ikke sveise på samme sted hele tiden. Det vil også lette brenne hull når man sveiser med fuge, enn om man sveiser med platene helt inntil hverandre.

 

Litt overlapp er det tryggeste, men ikke helt "patent". Eksperter unngår overlapp lengt mulig. Overlapp gjør at det blir en rustfelle på baksiden (noe som neppe har betydning inni en bunnpanne...)

 

Skulle jeg modifisert ei bunnpanne i 3 mm stål ville jeg lagt platene helt inntil hverandre (uten overlapp) med litt fuge på utsiden for å sikre gjennombrenning, og ikke slipt ned sveisen etterpå. Ei bunnpanne med synlige sveiser gir etter min mening en "racing look" og er bare tøft.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår