Gå til innhold

RWD er ut

Ranger emnet


NissanPrimera

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes selv at fwd er vanskelig å kjøre, takler det rett og slett ikke.

 

Åssen FWD kjørte du da??? Skal ikke påstå å ha kjørt så jævla mange biler, men det er sjelden av FWD er så veldig vanskelig... Lett å gjøre det meste, bortsett fra RWD drift seff.....

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

 

Hvorfor lære seg å kjøre saktere?:cool:

 

Offtopic

 

Det går ann å kjøre mye fortere med en FWD på asfalt enn en rwd vis bilen har ett bra tyngdepunkt. Hva tror du går best på f.eks i ett rally av Fwd og RWD i denne tiden som er nå. Jo, Fwd.

 

Lyst på bevis?

 

Se her http://www.rallyfinnskog.no/index.php/resultater.php

 

Bruno Arntsen er jo 5x Nm vinner av FWD med Kadett GSI og Astra F2 Kit Car i Rally.

 

 

Mange andre bruker Fwd. F.eks BTCC biler, DTM biler og annen racing. Slutt å vær så kritisk til Fwd. Det går fort så lenge personen bak rattet er erfaren. Å en erfaren sjafør som kjører Fwd vil helst ha mere peiling på å kjøre bil enn en annen person som kjører med Rwd. Mener å si at dem sa det på Topgear eller noe.

 

Se på f.eks hvor mye Honda Integra`n har vunnet i Asfalt løp. Er ikke få ganger det heller ;)

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rettelse der... DTM kjøres ikke med forhjulstrekk!!!!

 

Og ang. Bruno's NM-titler, så er faktisk de i en klasse det kun kjøres forhjulstrekk....

 

Og, en dyktig racerbilsjåfør har mest sannsynlig begynt med gokart og gått videre til formelbil, da altså kjørt stort sett bakhjulstrekk... Jeg vil tro at en som kun har kjørt fwd kan være flink til å hente marginer på en bane, i en forhjulstrekker med lite hester, men setter du ham bak rattet i en motorsterk bakhjulstrekker, tror jeg ikke marginene er på hans side...

 

Og i tillegg har også Integraen vunnet mest mot andre fwd...

 

Kan være lurt å sjekke sine kilder litt.........

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nok en gang uttaler ungdommer som knapt har tatt mopedførerbevis seg om ting de ikke har noe greie på. Grunnen til at fwd er populært i BTCC og lignende serier er kun pga. regelverket. Det sier at bilen må være en 4-dørs sedan, og da er det ikke så mange bilfabrikanter som har modeller med bakhjulstrekk. Faktisk er det kun BMW. Men så var det også nettopp BMW som dominerte helt til regelverket ble endret slik at bakhjulsdrevne (og firehjulsdrevne) biler måtte veie mer enn de andre. Det i seg selv er vel bevis godt nok for at bahjulsdrevne biler er mer effektive.

 

Tenk selv: På en framhjulsdreven bil gjør forhjulene all jobben. På en bakjulstrekker tar forhjulene seg av styringen og bakhjulene seg av fremdriften. Imidlertid er det andre faktorer som spiller inn. På en bakhjulsdreven bil er man avhengig av en mellomaksel og en kardang for å formidle kraften fra motoren og til bakhjulene. Det betyr at det er flere deler som må gå rundt enn det vil være på en framhjulstrekker der drivakslene kommer rett ut fra girkassen. Derfor vil en bakhjulstrekker ha mindre drivhjulshester enn en framhjulstrekker med samme motor. Uansett blir det et kompromiss.

 

Kjøreegenskapsmessig er det prinsippet ingen større forskjell på forhjulstrekkere og bakhjulstrekkere dersom man holder en konstant hastighet, men med en gang man begynner å kjøre aktivt dukker det opp en rekke små forskjeller. Jeg orker ikke å gå inn på dette da det er nokså komplisert, men jeg kan godt forklare hvorfor forhjulstrekkere dominerer blant de tohjulsdrevne bilene i rally. Hovedårsaken er at de fleste forhjulsdrevne bilene er nye biler, mens de bakhjulsdrevne nasjonalbilene ble bygget på 80-tallet. Dermed blir det ganske latterlig å sammenligne. Imidlertid er det oftest Volvo 240 og BMW M3 som er raskest av de tohjulsdrevne rallybilene, mens de raskeste forhjulstrekkerene som bl.a. Honda Civic og Renault Clio ligger rett bak.

 

Når det gjelder hva som er in og hva som er ut så har selvsagt ikke det noe med trender å gjøre, men som noen tidligere har påpekt, kun et økonomisk og praktisk spørsmål. Ved å kutte ut mellomaksel og kardang sparer man vekt, materialkostnader, samt får bedre plass i cupéen. Så enkelt er det. Når da de mest velrenomerte bilmerkene som BMW, Mercedes, Lexus, samt samtlige sportsbilprodusenter som Porsche, Ferrari, Lamborghini etc. fremdeles sverger til bakhjulstrekk er det rett og slett fordi de nekter å gi slipp på de unike kjøreegenskapene. Da får heller bilene være litt dyrere...

 

Nå gidder jeg ikke å skrive mer, men dersom noen skulle ønske å ta denne diskusjonen videre, så vennligst sørg for at dere har litt kjøtt på beinet...

 

EDIT: Forresten er det bare tull det med at en sjåfør som kjører forhjulstrekk er bedre enn en som kjører bakhjulstrekk. De fleste som begynner med racing debuterer i klasser med motorsvake forhjulstrekkere á la Peugeot 206, men etterhvert som man begynner å klatre på karrierestigen så er det revnende likegyldig hva man kjører. En god sjåfør er en god sjåfør. Se bare på Mattias Ekström. Først vinner han STCC med en forhjulstrekker. Så hevder han seg helt i toppen i en bakhjulsdreven Audi TT med V8'er, og nå leder han N4 i Svenskerally med en firehjulstrekker på snø og is...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du skrev det du gjorde FSR, så jeg slapp å gjøre det :-). Hadde sikkert ikke blitt like inngående fra meg, men alikevel.

 

En ting til er under akselerasjon, nå er det riktignok noen FWD dragrace biler som har imponerende tider, men de er ikke i nærheten av RWD bilene, det kommer sikkert mye av at det ikke satses på FWD drag akkurat, det jeg skulle fram til er at vekten flyttes bakover under akselerasjon, det gir mere trykk på bakhjula selvfølgelig, som gjør at det er en fordel at det trekker på de, mens framhjula henger i lufta og dingler.

 

Et argument til er at når man begynner å få mye hester på framhjula blir det veldig mye riving og sliting i rattet fra framhjula. Ikke noe krise egentlig, men på landeveien syns jeg personlig at det er sinnsykt irriterende, og det senker komforten på bilen.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Razer

En liten rettelse der... DTM kjøres ikke med forhjulstrekk!!!!

 

Og ang. Bruno's NM-titler, så er faktisk de i en klasse det kun kjøres forhjulstrekk....

 

Og, en dyktig racerbilsjåfør har mest sannsynlig begynt med gokart og gått videre til formelbil, da altså kjørt stort sett bakhjulstrekk... Jeg vil tro at en som kun har kjørt fwd kan være flink til å hente marginer på en bane, i en forhjulstrekker med lite hester, men setter du ham bak rattet i en motorsterk bakhjulstrekker, tror jeg ikke marginene er på hans side...

 

Og i tillegg har også Integraen vunnet mest mot andre fwd...

 

Kan være lurt å sjekke sine kilder litt.........

Takk for den :rolleyes: hehe. Det stemmer med det du sa at DTM er bakhjuldstrekk.. Grunnen var vell kanskje det at i BTCC så kjører Astra med Fwd.. Men nå når jeg sjekka så så jeg at DTM Astra`n hadde v8 og Rwd. Lett å blande gitt well

 

 

Men det med To hjuldstrekk. Har dem ikke slutta med F2 i Norge ? Mener nå å si at FIA eller NBF bestemte at denne klassen var så liten at dem gjorde sånn at dem kom i konkuranse med andre klasser.

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening når det gjelder drift er at du skal kunne endre momentum på bilen for at det skal være en drift.

Litt vanskelig å beskrive det her men.

På fremhjulstrekkere så brekker du og tar utgangspunkt i det momentumet du lager akkurat idet du brekker, og du kan ikke øke det, bare minske det.

 

På bakhjulstrekkere så kan du både øke å minske dette momentet i sladden, så du får dermed en flyt og ikke en sleng.

 

fwd vs rwd diskusjonen er vi vel ferdige med snart vel?

Og det er som fsr sier, rwd er mere ideelt pga fordelinga av veigrep.

 

Og grunnen til at fwd går raskere i rally (på grus) er at det er mye lettere å kjøre effektivt med fwd på grus, siden rwd har en tendens til å være tail happy

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

Min mening når det gjelder drift er at du skal kunne endre momentum på bilen for at det skal være en drift.

Litt vanskelig å beskrive det her men.

På fremhjulstrekkere så brekker du og tar utgangspunkt i det momentumet du lager akkurat idet du brekker, og du kan ikke øke det, bare minske det.

 

På bakhjulstrekkere så kan du både øke å minske dette momentet i sladden, så du får dermed en flyt og ikke en sleng.

 

fwd vs rwd diskusjonen er vi vel ferdige med snart vel?

Og det er som fsr sier, rwd er mere ideelt pga fordelinga av veigrep.

 

Og grunnen til at fwd går raskere i rally (på grus) er at det er mye lettere å kjøre effektivt med fwd på grus, siden rwd har en tendens til å være tail happy

 

Er det ikke mere fordi FWD bilene har tyngdepunktet i bilen nærmere drivhjula at de går raskere i rally. Boble og Skoda feks, de gjør det jo bra i bilcross, med motor bak over drivhjula.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at fwd går raskere i rally (på grus) er at det er mye lettere å kjøre effektivt med fwd på grus, siden rwd har en tendens til å være tail happy

 

Tjah, jeg tenkte faktisk på å ikke gidde å si noe, men jeg må bare...

 

Nyeste og raskeste RWD bilen som kjøres i rally i dag er en nasjonal BMW M3. Denne er vel fra tidlig 90-tall og har vel rundt 300 hk(jeg tipper)...

Den er sikkert ganske tung, men er den raskeste RWD som kjøres.

 

Raskeste forhjulstrekker derimot er Kenneth Moens nye Honda Civic Type R, en lett bil med 240 HK...

 

Med en slik utvikling av biler, er det da rart at FWD går fortere enn RWD i rally?

 

Bygg en ny RWD rallybil, og vi kan komme til å se et tronskifte...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har no nytt å komme med her..

men grunnen til at FWD dominerer er vel at det er mye lettere og sikrere å kjøre ved "normal" kjøring, og siden bilene som produseres ikke er laget for rally men kjøring på veien er det vel mere økonomisk sikkert å lage en bil som er sikker og lettkjørt med tanke på at det er det hoved delen av bilkjøperene er ute etter. Jeg har sev bare kjørt FWD og er fornøyd med det.

Og jeg kan nok også se fordelen med FWD i enkelte tilfeller etter som de nyeste førerene begynner å kjøre mere rett og ikke ligge så bredt. men det er ikke spennede å se på.

Drifting er nok uaktuelt med fwd. det er ikke vanskelig å få en fwd sidelengs, med det å bli der er straks mere vanskelig uten å ha på brekket og da er det lett å miste fart og meningen med drifting er vel etter reglene å opprettholde fart gjennom hele svingen?

Jeg har selv tenkt å bytte til RWD så snart jeg får solgt min FWD, for jeg har tenkt å hive meg på drifte "sirkuset" og da er det ingen tvil i mine øyne om at skal man ligge sidelengs må drivkraften ligge bak. er ikke uten grunn at at driftere i hele verden velger bakhjulsdrvne biler og vinner på det..

 

Det jeg vel prøver å si er som en sa tidligere: FWD funker ikke for "aktiv" kjøring. skal du kjøre fort med en fwd skal du helst kjøre rett i svingen å følge den beste linja ellers taper du for mye fart, mens en rwd kan du holde farten oppe ved å legge deg bredt og kjøre litt "slarkete"..

 

Og de som synes min komentar er tåplig.. ignorer det..

Jeg innrømmer også gjerne at jeg ikke har mye erfaring med bilkjøring bare så det er sagt.

Driftfun.com

1993 BMW M5 e34 (Sidelengsbil)

1998 BMW 320i e46 (Bruksbil)

-SOLGT- 1990 Nissan 200sx s13

-SOLGT- 1997 Pug 306 1.6 Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår