Gå til innhold

DIY: Hvordan bytte mansjett A4 B5

Ranger emnet


Slippern

Anbefalte innlegg

Byttet idag den ytre mansjetten på bilen :)

Det tok lang tid.. hehe..

 

Det du trenger av verktøy:

Koppsett.

Latmannsarm og en umbrako-kopp som passer til nav-bolten

Torx eller umbrako (anbefales ikke men funker i et nødstilfelle)

Og litt fantasi :)

 

1: Løsne navbolten litt, kan sitte som fy så jyng litt på latmannsarmen så ikke noe knekker :)

 

2: Hev opp bilen å skru av dekket.

 

3: Løsne begge endeleddene oppe.

 

4: Skru av de 6 torx skruene inntill girkassen, litt knoting da man må opp å sette bilen i fri, så vri på akslingen å sette den i 1.gir igjen, trenger ikke å ta av varmedekslet som sitter over akslingen som andre har gjort...

 

5: Nå kan er det bare å skru nav bolten helt ut og få ut hele knuten og akslingen.. er litt knoting men det går =).

Jeg tok først å trakk den mot meg, så fikk jeg en liten bøy på drivknuten nåkk til at akslingen bøyde seg litt nedover. Så er det og ta og dytte den bakover og imellom chassiet og motoren, går akkurat! :D

 

6: sett akslingen i en skrustikke, klipp av den ødlagte mansjetten, skru navbolten inn igjen, da skal drivknuten løsne :)

Så er det bare å skru ut bolten igjen.

 

Så er det bare å gjøre skikkelig godt rent, jeg tok ut alle kulene, sprayet mye CRC 556 eller lignende stoff som løser opp og vaske i varmt vann :) ble rent å pent..

 

Pass på at alt vannet osv er borte når du monterer den på igjen.

 

7: Tre på den nye mansjetten og monter på alle de andre delene som fulgte den med.

Klin på all grisen som ligger i pakken, neddi drivknuten å inni mansjetten..

 

8: Tre akslingen forsikting inn i drivknuten og vri litt rundt til du kjenner at den blir dyttet 1cm inn, nå stoppes den i låseringen som står ytterst på akslingen, ta en hammer og bank forsiktig til den kommer helt på plass :)

Så er det bare og feste de nye strammebåndene...

 

Nå er det bare og montere alt i motsatt rekkefølge :)

 

Jeg brukte ca 4-5 timer, er også første gang jeg gjore det så var endel knoting :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altfor mye knot..

 

skru at hjulet. så løsner du den store vanbolten i midten av skiva.

derreter løsner du begge nedre bærearmene. ( kan være litt slit og få de ned men går med mye rustløser og en hammer.)

når du har fått dratt ned bærearmene nede så drat du bare hele fjæørbeibet mot deg så du får vippa drivakselen til side

 

så kommer det morsomme trikset. klipp vekk mansjetten mens akselen sitter på bilen. så setter du inn den store navbolten rett i leddet og skru den helt inn. da detter leddet av av seg selv.. så bytter du mansjett. skrur ut den lange bolten igjen og skrur det sammen i motsatt rekkefølge.

 

 

brukte under 1 time på bilen min for 2 dager siden

 

mange måter og gjøre det på ja:) noen løsner varmedekslet og andre tar vekk hele jækla fjerbenet..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår