Gå til innhold

cupevifte bmw E34 520i

Ranger emnet

SaYoN

Anbefalte innlegg

Hei, det blåser veldig lite luft ut av alle utgangene i bilen selv om vifta bråker som den skal gjøre etter som blåsestyrken blir skrudd opp. Blåser like dårlig på nivå.1 som nivå.4

Har tidligere skrudd ut varmepanelet etter som jeg hadde en annen feil der jeg fikk bare varmluft på fører siden i bilen, og kald luft på passasjer siden.Fant da ut at det er varmeventilen som må byttes.(har ikke gjort det ennå).

Varmepanelet ble skrudd ut uten noe hjelp, prøvde den gangen med et annet varmepanel også, men resultatet ble det samme. Har alltid hatt viften på lavt nivå for at kulda ikke skal ta over for varmen som blåste inn i bilen, så jeg har ikke blitt klar over at det kommer dårlig luftstrøm inn i bilen før nå.

Satt så varmepanelet tilbake sånn som det var, men det kan vell ikke forårsake det problemet jeg har nå? Alle brytere på varmeanlegget fungerer som det skal.

Kan legge til at systemet har blitt luftet og det er nok væske på radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret er på passasjersida ein plass.

Kupéfilter og pollenfilter er sikkert det same.

Feilen med varmeventilene er nok ikkje ukjent.

Eg er på bimmers og der har du nok litt meir info om ting og tang når det gjelder bmw.

Eg hadde før ein 90 modell 520 24v og på den blåste det bra når vifta var på 4!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal blåse bra på hakk 4 ja. På den forrige firmabilen jeg hadde(2001 caddy) var det samme problem. Masse bråk, masse dugg og lite luft på ruta. Fant ut at kupefilter/pollenfilter var SVART og full av fluer og dritt. Nytt filter var helt hvitt, så det gamle var ganske skittent :D

Og det ble en helt annen verden gitt, mye mer luft og varme inni bilen. Og ikke minst, bedre lukt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe da var problemet løst, etter å ha skrudd ut hanskerommet og noen side vegger så fant jeg da ut at jeg ikke har et kupefilter.

Men med det samme jeg lo på gulvet der kunne jeg se inn på baksiden av varmepanelet.

Der var selvfølgelig den vaieren som går til bryteren for viftestyrken ute av sporet sitt. Den skulle vært festet til panelet med litt plastikk, og den plastikken hadde røket.(garantert etter jeg hadde tatt panelet ut og inn)

Selve ståltråden som kommer ut av vaieren var huket på bryteren.Men vaieren satt ikke fast i plastikken, så ståltråden gikk ikke ut og inn. Presset så ståltråden helt sammen og la den i tommrommet der og alt fra nivå 0-4 fungerer.

Bryteren kan også justeres fra 1 til 0 med en hel 180 graders vri,men har aldri vist hva det var til,aldri fått brukt får det,mulig den er defekt nå, men har aldri vist hva den var til uansett.

Dvs viftestyrken er regulert elektriskt via bryteren, men ståltråden som er hektet på må være enten utstrekt eller sammenpresset for å få luft/ikke luft. Hadde vaieren vært fastspent som den skulle vært, ville ståltråden automatisk blitt sammentrukket i det jeg vridde bryteren over og jeg ville fått luftgjennomstrømmning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider