Gå til innhold

Trimming OHC vs DOHC

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Si om man har f.eks 15.000.- å bygge en trivelig Opel-motor for, hva er det beste utgangspungtet? 2.0 8v eller 2.0 16v? Skal bygges som en sugemotor uten turbo/kompressor.

 

Har ingen trimdeler til noe av det annet enn 2x45 Webere så starter uansett på scratch samme hva slags utgangspungt jeg går ut ifra..

 

Er ett stort prishopp mellom en 8v og en 16v i innkjøp, så får vel gjort endel med f.eks blokka på en 8v før man i det heletatt er oppe i innkjøpspris av en 16v.

Er det noen her som vet om det er mulig å f.eks stroke/eksenterslipe ei veiv i en OHC-motor så man får opp slagvolumet, eller er de ikke bygd for å tåle slikt?

Har også hørt att 16v har smidde stempler og i disse turbo-tider så ligger det vel alltids noen orginale 16v stempler rundtomkring.

Tanken var å lage til langslaget veiv + dreie ned smidde stempler fra en 16v. I teorien en god ide, men vil dette fungere i praksis? Noen som har prøvd??

 

Men, for alt jeg veit så kommer jeg ikke i nærheten av en så trivelig motor som en 16v uansett? For 15.000 så bør jeg jo få tak i en grei 16v-motor, greinrør, innsug til gasserne og trimkammer vel?

 

Hva er mest lønnsomt/artigst? Noen synspungter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dette spørs det VELDIG på hvilken 16V.. den med sterkest stempler er vel c20let.. men den er en orginal turbomotor.. en c20NE vil du for 15.000 kunne bygge en turbomotor som lader over 1,2 bar og er holdbar.. da motoren har lav komp og tåler en del orginalt. kan sette stemlper fra en let rett i den og. skulle jeg bygd hadde jeg droppa gasserne uansett og bygd turbo på en 8v om det skulle stoppe på 15.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen form for overlading blir aktuellt på denne motoren, da den kommer til å bli brukt i motorsport i klasser der overlading ikke er lov.

Om det blir bilcross eller rallycross vil tiden vise.

 

Kunne vel kanskje brukt turbo-stempler å dreid ned de til ønsket høyde kanskje ja.. Men, er det noen her som har prøvd selv eller vet om noen som har kjørt OHC med langslaget veiv? Jeg vet bl.a RISSE i Tyskland steller istand 2.6 CIH, men om de bare borrer 2.4 blokka eller om de lager til lengre slaglengde aner jeg ikke. Og, om de bruker orginal veiv som utgangspungt eller om de lager ny veiv for den saks skyld.

 

Men, det jeg lurer litt på er om det for en såpass lav sum penger lønner seg å gå for en OHC eller DOHC?

16v'n har jo 150hk orginalt, men er jo også betydelig dyrere i innkjøp..

 

Kan jo spørre på en annen måte: Hvem av dem kommer jeg billigst opp i 180hk+ med, sålenge det kun er gasserne jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg ingenting om, men att de lager 2.6 CIH (4-sylindret) har jeg da lest i diverse Flash-blader.. Mener RISSE lagde det, og jeg veit flere andre firmaer i Tyskland gjør det. Men, om de lager langslaget veiv, eller om de bare borrer opp blokkene veit ikke jeg, for min tyskkunnskap er på ett ekstremt lavt nivå.. :-)

 

Men, Jeg tror jeg kommer til å gå for OHC eller DOHC isåfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår