Gå til innhold

Prisreduksjon ved kjøp av bil (på auksjon)

Ranger emnet


yatzy59

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en bil på auksjon. Etter å ha mottatt bilen oppdager jeg at bilen er bruktimportert og det følger ikke med noe historikk. Selger opplyste ikke at det var tyskimportert bil.

Kan jeg krev prisreduksjon. Dette gjelder en 2006 modell Renault Espase med markedspris ca kr 350000.-

Er det noen som kjenner til problemstillingen og kan anbefale hva jeg skal kreve i prisreduksjon.

Endret av yatzy59
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig fikk du bilen da? Det har jo endel å si.

 

Ellers er det jo ingen mangel at en bil er bruktimportert i utgangspunktet...

 

Hei

Fikk bilen en del under markedspris. Men når jeg en gang skal selge bilen vil jeg måtte opplyse at bilen er tyskimportert og ikke har dokumenterbar historikk. Så jeg lurer på hva dette kan bety for evt videresalg om 2 - 3 år. Selger har jo holdt tilbake opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig fikk du bilen da? Det har jo endel å si.

 

Ellers er det jo ingen mangel at en bil er bruktimportert i utgangspunktet...

 

Vel...

 

Jeg ville blitt skrekkelig sur dersom jeg fant ut at en av mine biler var bruktimportert. Jeg antar at det da ville tatt desto lenger tid før kjøretøyet kunne nedregistreres eller på andre måter omklassifiseres uten vederlag.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

 

Jeg ville blitt skrekkelig sur dersom jeg fant ut at en av mine biler var bruktimportert. Jeg antar at det da ville tatt desto lenger tid før kjøretøyet kunne nedregistreres eller på andre måter omklassifiseres uten vederlag.

 

Hei Reodor.

Ja om dette hadde vært en varebil hadde det hatt betydning for omregistreringskostnader. Nå er dette en personbil og det har ikke betydning i den sammenheng. Det som jeg må gjøre er å få ordnet med lys slik at de kommer på når en starter bilen. Det vil vel koste på noen tusenlapper. Men det som er intr hva kan det bety i kr at den er bruktimportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

 

Jeg ville blitt skrekkelig sur dersom jeg fant ut at en av mine biler var bruktimportert. Jeg antar at det da ville tatt desto lenger tid før kjøretøyet kunne nedregistreres eller på andre måter omklassifiseres uten vederlag.

 

Joda, ser den. Men mange biler er bruktimportert, og det er vel kjøpers plikt å undersøke dette nærmere? Historikk er også noe man bør sjekke opp i før man kjøper en bil, og så lenge det ikke står "Bilen er kjøpt ny i Norge", så har vel ikke selger gjort noe galt i den forstand. Er det dessuten selger som har importert bilen, eller kan det være en tidligere eier? Det er jo ikke sikkert selger heller visste om dette.

 

Men klart, det er jo mest ærlig å opplyse om det, men det er også kjøpers plikt å undersøke all relevant historikk om en bil før man kjøper den.

 

Og automatiske kjørelys er forresten ikke påbudt lenger, så det er ikke noe man fikse, trådstarter. Men kjekt å ha da.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den. Men mange biler er bruktimportert, og det er vel kjøpers plikt å undersøke dette nærmere? Historikk er også noe man bør sjekke opp i før man kjøper en bil, og så lenge det ikke står "Bilen er kjøpt ny i Norge", så har vel ikke selger gjort noe galt i den forstand. Er det dessuten selger som har importert bilen, eller kan det være en tidligere eier? Det er jo ikke sikkert selger heller visste om dette.

 

Men klart, det er jo mest ærlig å opplyse om det, men det er også kjøpers plikt å undersøke all relevant historikk om en bil før man kjøper den.

 

Og automatiske kjørelys er forresten ikke påbudt lenger, så det er ikke noe man fikse, trådstarter. Men kjekt å ha da.

 

Jeg vil gå så langt som å hevde at enhver brukt- eller parallellimportert bil er litt mindre verdt en tilsvarende bil importert gjennom vanlige kanaler. En bortimot ny bil vil ha helt andre garanti- og reklamasjonsbetingelser dersom den er brukt-/paralellimportert. En halvgammel bil vil kunne ha usikker servicestatus og kilometerstand. Det vil riktignok kunne gjelde normalimporterte biler også, men faren er nok større i de andre tilfellene. Videre vil utstyrsnivået kunne avvike veldig fra hva norske biler har, noe som kan gjøre den vanskeligere å bli kvitt ved senere salg.

 

Da jeg forleden kjøpte min 2000 Chevrolet Tahoe spurte jeg, klok av skade og uten særlig tillit til bilselgerstanden, om den var ny i Norge og Bergheim-importert. "Ja, selvsagt" svarte den kjøpskåte selgeren. Dermed har jeg et sikkert kort på hånden dersom det likevel skulle vise seg å ikke være tilfelle. Siden bilen blir 10 år i år kan jeg snart sette inn flere seter, noe som for meg representerer en betydelig verdi.

 

Etter mitt syn må konklusjonen være at det absolutt bør oppgis dersom bilen er brukt-/parallellimportert.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår