OddiS Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Er det noen her, som kjenner til forskriftene anng. dette? Jeg ble nemlig stoppet tidligere i dag, og fikk pålegg om å fjeneparklys pærene i ekstra lampene mine fordi man bare kan ha to parklys foran. Noen som vet HVORFOR det er slik? Jeg har litt litt rundt, og funnet ut at det står at bilen skal ha to parklys som peker forover, men finner ingen ting der det står noe om at det IKKE er lov å ha flere. Er det noen her som har kjennskap til reglene rundt dette, og evt har noe tips, og dokumentasjon til og følge på. Jeg veit dette bare er en bitteliten bagatell, og det letteste bare er å ta ut pærene, vise bilen, og sette inn pærene igjen. (noen som vet hva som skjer hvis man gjør dette og blir stoppet igjen?) Av min egen mening så gjør det ingen skade å ha disse ekstra parklys pærene, og det er heller ikke til noe sjenanse for noen andre heller så vidt jeg kan skjønne. Av denne grunn lager jeg denne posten for å undersøke litt. Alle som har meninger, tips, og kunnskap rundt dette oppfordres til å komme med innspill her! Forresten, så er bilen det er snakk om , en subaru forrester. Takk! :) Siter Morgenstund er tull i grunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Her har du hele parkeringslysdelen: PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. 3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. 3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. Det står 2 lykter foran som gir hvitt parkeringslys.Ikke 4,6,8 eller mer.Ei heller mindre. Sånn er det. Hva skal du ha mer enn 2 for? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddiS Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Denne har jeg funnet selv. Takk uansett! Jeg har plass mulighet for å ha ekstra parklys i ekstralampene mine, og det ser tøft ut, pluss det er praktisk å ha en litt lys i dem i henhold til at jeg kan se gjenskinn fra dem mot vegger, etc, da jeg skal parkere. og disse lampene står litt foran på bilen. I hovedsak er det ikke nødvending som sagt men det er kjedelig å måtte ta det bort. Siter Morgenstund er tull i grunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Sett på ekstra bryter når du skal parkere da. ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 ser bedre ut med 3 enn 2 ja Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddiS Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Det blir vel til at jeg tar vekk parklys pærene i ekstralampene, viser bilen, og ferdig med d. Men måtte undersøke litt om det var noen å kverulere på når det kommer til nok en av vegvesenets teite regler. hehe... Siter Morgenstund er tull i grunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Kva med å ta ut pærene på dei originale parklysa? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddiS Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Har tenkt den tanken selv, men mulig parklysene da blir for nærme midten, ref. punkt 3.4 i posten over: "3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant." Skal ut å måle i morgen :) Siter Morgenstund er tull i grunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larses90 Skrevet Februar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2010 Kva med å ta ut pærene på dei originale parklysa? Det er lov hvis ekstralysene da står mindre enn 40 cm fra ytterkante på bilen;) Siter 1995 Mercedes-Benz C180 W202 (solgt) 1995 Audi S6 2.2tq automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg