Gå til innhold

Mondeo mk2 1998 modell defekt sikring?

lukteper

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en Ford Mondeo stasjonsvogn 1998 modell bensindrevet, og

bare lurte på om noen visste hvor sikringen til sigarett tenneren ligger, og hvor sikringen ligger til varmesetene, passasjerside er i orden mens førersiden er defekt men begge knappene lyser når jeg trykker på dem.

Jeg har hørt fra flere andre sider, at sikringen til sigarett tenneren sannsynligvis ligger bak hanskerommet, men jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg bak dit uten å ødelegge hele hanskerommet. Noen tips?

Det skal og være sagt at jeg ser ingen sikringer bak hanskerommet med vinkelspeilet mitt.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og tusen takk for kjapp respons.

Jo det er en sikringsboks rett ved siden av batteriet i motorrommet, men der er alle sikringene i orden. Kan ikke se antydning til sikringer på førersiden heller, men lommelykten min begynner å gå tom for strøm så prøver igjen i dagslys imorgen tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og tusen takk for hjelpen :)

Jeg fant sikringsboksen og alle sikringene.

Jeg har lest fra andre forum at sikringen til sigarettenneren skal være nr 27, men i min bil var nr 27 helt i orden, og det ser i grunnen ut til at alle andre også er i orden. Er det enkelt å komme bak selve sigarettenneren for å se om kablene er intakt?

Igjen tusen takk for hjelpen:)

Endret av lukteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Da har jeg skjekket sikringen i bilen og den er helt i orden.

Ifølge disse 2 linkene: Link1 og Link2 skal det være sikring nr 27, selv om begge de sidene er sikringsdiagram for mondeo mk1 så antar jeg at sikringsoppsettet er det samme.

Så da må jeg vel bak selve sigarett tenneren tenker jeg. Noen som har en manual eller noe tilgjengelig?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekket akkurat sikringsdiagramet til min, riktig nok MK1 men sikkert det samme.

Sikring Nr 27 (under dashbordet) er sigarett tenner.

Sikring Nr 8 (motorrommet) tilsier "Oppvarmede forseter og kjørelys/kompressor for klimaanlegg"

Så hvis ingen av disse sikringene er ødelagdt, så er det ledningsbrudd, ett eller annet sted fra boksen.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og tusen takk for svar:)

Fant endelig ut av problemet. Det viste seg at ledningen til sigarett tenneren var klippet tvert av (framfor å simpelthen bare koble den fra) og heller erstattet med en strømledning som ender opp bak i bilen som stereoen min er koblet på. Det er bare å anta at tidligere eier må ha spist mye syre:)

Da har jeg også min bange anelse om hva som kan ha skjedd med varmen i førersetet ettersom den sikringen også er i orden.

Så det leder meg til mitt neste spørsmål:)

Hvordan i alle dager skal jeg klare å fikse dette?

Jeg antar at jeg må opp med hele midtkonsollen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hva som hadde skjedd her, men hvis han har tatt strøm fra sigarettenneren og bare strekt en ny ledning bakover, så kan du forsåvidt bare lete deg fram til hvor han har strekt den ved å starte bak, og gå framover.

Er den strekt under midtkonsollen kan det hende du må ha den opp, hvis ikke du er så heldig at du bare kan dra den igjennom, når du har koblet den fra riktig nok.

Nok en gang, jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd her :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Det som har skjedd er at tidligere eier, har klippet strøm ledningen til sigarett tenneren rett bak sigarett tenneren, og skjøtet på en annen strøm ledning som ender opp bak i bilen.

Det har jeg uansett klart å fikse nå så det trenger vi ikke lenger å tenke på:) Jeg trengte forøvrig ikke å fjerne midtkonsollen. Jeg bare skrudde ut dekselet på passasjersiden nede med beina(3 skruer) så var alt "lett" tilgjengelig.:)

Da er altså min neste case å fikse varmen i førersetet, men der er sikringen i orden og ingen kabelbrudd under setet, og siden den lyser når jeg trykker på knappen antar jeg at strøm ledningen bak knappen fortsatt er intakt.?

Endret av lukteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok strøm inn til bryteren da ja, men jeg ville tatt opp å titta, for kan hende det ikke er noen ut av brytern, hvis du skjønte hva jeg mente :)

Nå vet jeg ikke hvor brytern sitter på bilen din, men er nok ingen vansklig sak for å få opp bryter'n og titta, evt kan du måle spenningen i ledningene inn/ut av bryter'n så finner du fort ut hvor strømmen "stopper"

Kan jo hende at setevarmen rett og slett er kaputt? :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider