taarz Skrevet Februar 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2010 Hei, Jeg har en Chrysler Stratus 2.0 LE 1995 modell, som har gått ca 190 000. Den siste tiden har jeg mistet noe motorkraft og det virker som om motoren går bare på 3 av 4 sylindre. Om jeg forsøker å nappe ut en og en pluggledning så stopper motoren, utenom når jeg napper ut nr. 3 fra venstre. Når jeg napper ut denne er det ikke noe forskjell i turtallet på motoren. Jeg forsøkte å skifte både plugger og ledninger men med samme resultat. Jeg har testet og funnet at det er gnist på pluggen til sylinderen som ikke går. I tillegg så er det en klikkelyd fra motoren. Om jeg "cruiser" avgårde på flat vei så høres motoren ganske normal ut, men straks jeg tråkker inn gassen, eller kjører i bakker så kommer det en god tikkelyd. Det virker som at det ikke har så mye med turtallet å gjøre, men motstanden motoren har. Om jeg ligger på for eksempel 3000 omdreininger uten noe særlig trykk på gassen så er ikke tikkelyden så merkbar, før jeg trykker gassen inn. Jeg kan like godt ligge på 5000 omdreininger å cruise uten tikkelyden, og den først kommer når jeg gir motoren mer akselerasjon. Motoren starter på første gnist og går problemfritt utenm klikkelyden og mangel på effekt. Den starter uten problemer selv i 15 minus. Det eneste er at det kan lukte noe "svidd" når jeg parkerer bilen. Kan dette være ventilene? Eller er det mest sannsynlig noe mer alvorlig siden motoren har "mistet" en sylinder også? Jeg har lest en del om ventil klikking, men finner ikke noen som har erfart dette sammen med at motoren bare går på 3 sylindre. Er det mulig å få noe slikt fikset til en rimelig kostnad, eller er dette en garantert dyr reperasjon? Siden det er en så gammel bil, så er jeg litt tvilende til å legge for mye penger i en reperasjon. I og med at bilen starter og går; vil det være dumt å fortsette å kjøre bilen slik den er, eller vil dette medføre stor fare for totalt havari? Jeg vet det ikke kan være lett å svare nøyaktig på mine spørsmål, men setter pris på det svar jeg kan få. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2010 nja... er bare hobby mekker... men siden det lukter brent og når du napper ut tennkabel nr 3 og sjeer ingenting så mistenker jeg fordeleren/coilen -forda får du lignende symptom -den er dyr har jeg hørt men tror det var rstange som kjøpte dette en gang? send han en pm :) for en ganske rimelig penge. men kjørt til et mørkt sted eller om natta og se i motor rommet rundt coilen, da kan du mulignes se at det slår gnistrer fra coilen ;) men om du føler å ha litt "hår på bristet" så setter du henda rundt coilen og "føler" om det spraker no j..vlig plutselig...:hammer da har du mest sansynlig overslag...hahaha... neida -ikke prøv det siste... ;) men du vil se muligens noe om det er lekasje -eller kan dette måles med ohmeter men da må du koble av samtlige kontakter, da tar du den ene pinne oppi tennplugg kablen og i forhold til + eller minus skal du ha en viss verdi -dette står forresten i haynes boka ;) les det der :) Du kan også ta ut tennpluggen nr 3 -den som ikke gjør noe forkjell når du drar ut tennplugg kablen- og se om den er vått. Er den våt så tenner/forbrenner den ikke ;) tennplugkablen kan du teste med ohmeter og/eller bare å bytte med en annen fra en anne sylinder :) lykke til :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Mars 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2010 Siden du sier at du har gnist på den tennpluggen som ikke tenner,så utelukker jeg at du har noen problem med tenningsanlegget. Jeg tror nok at du har problemer med ventiler eller stempel,dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stusjelig Skrevet Mars 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2010 Sjekk heller dysene, ta en komptest og se, min bil gikk også på 3 sylindre, og da fant vi ut at det var dyse nr 4 som hadde tettet seg totalt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.