Gå til innhold

Gullet i benkpress


turbothomas

Anbefalte innlegg

Hjemme igjen etter noen timers kjøring fra Oslo. Sitter sammen med Mr Ringnes og prøver å riste av meg hodepinen...

 

(Varning: Dette innlegget er kanskje for spesielt interesserte)

 

Dro inn til et verksted i dag tidlig for å justere Gullet til nye effekthøyder. Har en lengre liste med mods som måtte justeres inn med GReddy profec e-01 og e-manageren.

 

Vi møtte opp med tre SXer, hvorav to skulle benkes og min justeres i samme slengen.

Som vert hadde vi SSS (fra 200sx-ogn) med utstyret, teknisk kompetanse og produktkjennskap stod Mr Asim fra Crazy tuning for, og assistanse samt kverulering hadde vi flere medlemmer fra 200SX-ogn til.

 

For dem som ikke vet hva Greddy profec e01 og emanager er, så anbefales en kikk på CTs sider, evt TRUST/GReddys. Kort forklart er det et (over) halveis datasprut som er svæært brukervennlig - samt at det kan monteres av hvilken som helst kløne. Ja, jeg moterte den selv... Tenning, bensin, luft, osv kan justeres med dette redskapet.

Profec e01 er boostkontrolleren med skjerm og håndkontroll hvor en kan justere alt i fra, om en ikke kobler det til pc.

 

Kommer tilbake med liste over mods på bilen, bare SX-forum serveren stabler seg på beina igjen.

 

Sist forsøk i oktober endte med 258 hk på 0.75 bar. Hvorfor vi ikke ladet mer da, er en heller flau historie som jeg kan ta rundt bålet en annen kveld...

 

Denne gangen hadde vi ambisjoner om 300hk, gjerne +. (sef!)

 

Etter en del prøving og litt feiling fant vi ut at org. dysene (370) makset ut og forårsaket fuel-cut, og at turboen er for liten til å gi noe særlig mer enn 1.05 bar. Vel, den kan lade mer men....

 

Dagen endte med 300hk ganske blank. Da med orginale dyser, turbo, luftmengdemåler, innmat i motor... Så 100hk opp fra de org 200 er absolutt ikke ille! Og da har vi store sikkerhetsmarginer på AF verdien, og eksostempraturen. Ca 11 i AF, og 7-750 grader eksostemp, og 1,05bar.

 

(Intercooler avsporing:

Første SX på rulla har org ic. Denne ble så varm at den måttes spyles med vann for avkjøling. Det fantes ingen vifte på denne rulla... Så her var det ingen nåde.

Neste har en frontmontert EVO 6 kjøler. Denne ble behaglig varm. Ingen krise eller behov for ytterligere avkjøling.

Jeg har GReddy frontmontert IC. Denne ble etter 2 timer på rulla _litt_ varmere enn romtemp på midten. - og det er den minste og billigste av IC-kitene.....)

 

 

 

Dagens produktanbefaling er derfor GReddy e-manager. Et rimelig mini-datasprut som er enkelt å innstallere og bruke.

Da ikke alle husker like godt, hehe, måtte vi justere på Profec skjermen - som er mindre enn "vanlige" bilstereo skjermer - isteden for på pc, som sef er litt lettere. Dette sitter fastmontert i bilen...

Løp og kjøp!

 

Så nå ligger det et grenrør, turboekstension, 480 dyser og venter på montering hvis turboen blåser - slik at jeg må kjøpe en ny og større :cool: Det ville jo ha vært dumt... Men lommeboka satser på at jeg slipper, og kan selge delene.

 

ÅÅåååh, gleder meg til sommern!

 

Fikk noen drag på E6 hjem, blant all trafikken. Yeah, power! Fra 3500-4000 omin drar det fruktansvært helt til rødmerkinga. Ellers var det bare snø og is på veien, så jeg valgte å ta det med ro - selv om en Gållf 4 passerte meg i provoserende høy fart...

 

Takker SSS for orging av rulle og et sinnrikt datasystem, Asim/Crazy Tuning for ekspertise og sef alle SX-kara Bjørn, Harald, Torbjørn, Ronny og ikke minst Jonas(?) som valgte å være annonym, hehe.

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med råbra resultat Thomas :) Hva har alle modsene dine kostet til sammen nå da? ;)

 

Den ICen min ble grådig varm ja. Tror jeg enten må få meg FMIC eller begynne å kjøre med en tilhenger med vanntank så jeg kan ha en vannslange som spyler på intercooleren kontinuerlig ;)

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare slenge meg på og gratulere Thomas med en vellykket dag på rulla. Meget imponerende tall ut fra originale dyser, luftmengdemåler og turbo. CT/Asim ser ut til og ha god kontroll over utstyret sitt, og tror nok han kunne henta ut litt mer, men da vil man vel som Thomas sier forkorte levetid på turbo.

 

Hybris sin bil ble benka også, denne havna på 265@1,05 bar noe som er et "normalt" resultat med de modifikkasjonene han har.

 

Vi benka også S14 til brodern, men der fungerte ikke turbotrykkontrolleren. Så der ble resultatet heller dårlig. Men her skal vi komme tilbake med bedre resultater etter hvert ;)

Nissan 200SX 1996 S14 Midnight Silvia

 

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh!

 

For dem som ikke følger med på SX-OGN, her er lista over mods - motormessig:

 

 Greddy Profec e-01 boostkontroller

 Greddy e-manager ECU

 Greddy front montert intercooler

 Greddy Type R dumpventil

 Greddy Downpipe m/cat-replacement

 Greddy TR2 Power evolution cat back.

 Greddy 60 m m eksostemp meter

 Greddy 60 m m air/fuel meter

HKS steel mesh open filter

 Walbro 255 ltr bensinpumpe

 Bosch FR56 10#er plugger

 Malpassi bensintrykksregulator

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår