Gå til innhold

Ekstrem tikking ifra motoren - 2.5 TDI

Ranger emnet

audimaan

Anbefalte innlegg

Hva slags olje skiftet du til da? Disse motorene er litt sære på olje, spesielt når løfterne begynner å bli slitne. Hold deg iallfall langt unna Shell Helix! Går vel an å kjøpe en universal oljetrykksmåler å sette på inntil videre. Men hvis du er interessert i å beholde en knakende god motor, så kan du vel like greit koste på deg å plukke ned bunnpanna og se hvordan det ser ut oppi der. Skifte av løftere er ikke verdens verste jobb det heller. Problemet er bare at løfterne ikke akkurat er gratis.

skiftet til Mobil 1 olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under bilen og så, fordi jeg tenkte jeg skulle ha ut bunnpanna, for å rense silen, men da må jeg jo vekk med hele forstillingen? eller er det meg som så feil?

Hvor mye tror du at det koster for 5 ventilløftere? eller får man ett slags sett??

Mvh Morten

Du må ned med subramma for å få av/ut bunnpanna, eller løsne motoren og løfte den litt. Du trenger 10 løftere, er to per sylinder. Skift alle når du først tar ut kammen. De billigste løfterene får du for ca 70/stk (disse ville jeg styrt unna). Originale løftere (INA / Bilstein) får du for 160/stk og oppover. Koster vel rundt 300/stk på Møller.

Mobil 1 er en bra olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ned med subramma for å få av/ut bunnpanna, eller løsne motoren og løfte den litt. Du trenger 10 løftere, er to per sylinder. Skift alle når du først tar ut kammen. De billigste løfterene får du for ca 70/stk (disse ville jeg styrt unna). Originale løftere (INA / Bilstein) får du for 160/stk og oppover. Koster vel rundt 300/stk på Møller.

Mobil 1 er en bra olje.

okei, takk skal du ha! =)

Da må jeg se om jeg kan få bytta de! =)

Noen som vet om noen bra internett sider hvor jeg kan kjøpe?

MVh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
er det noen som vet om det er ett utagngs mål på ventilløftere på denne bilen?

Eller stilller de seg helt selv?

takk

De stiller seg selv. Etter montering av nye løftere skal motoren stå i minst en time før oppstart. For å være sikker bør motoren roteres to omdr for hånd før man starter, dette uten å møte unormal motstand. Husk at man alltid skal holde minst 2000 omdr den første halvtimen etter skifte av løftere (og/eller kamaksel for den del)!

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stiller seg selv. Etter montering av nye løftere skal motoren stå i minst en time før oppstart. For å være sikker bør motoren roteres to omdr for hånd før man starter, dette uten å møte unormal motstand. Husk at man alltid skal holde minst 2000 omdr den første halvtimen etter skifte av løftere (og/eller kamaksel for den del)!

takk skal du ha!

Rotering av motoren etter montering er vel for å sjekke at ingenting tar i??

Hvorfor skal den stå stille i en time etter montering?

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotering av motoren etter montering er vel for å sjekke at ingenting tar i??

Stemmer.

Hvorfor skal den stå stille i en time etter montering?

For at løfterene skal få litt tid på seg til å kollapse (tilpasse seg). Evt for mye olje i løfterene skal migrere ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 9 months later...