vegraden Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 hey.. ser her er en del folk med peiling så slenger inn et aldri så lite spørsmål.. :) Har akkruat kjøpt meg en cube 12" 1000W (500 rmsW) 4ohm. (dobbel spole) dette er da alt jeg vet om subben siden der ikke lå noe koblingsskjema i kassen el lignende.. skal koble mot en monoblokk på 800 rms i 2 ohm / 400 rms i 4 ohm. forsterkeren har 2 utganger. i dette tilfelle.. hvordan kobler jeg den opp? prøvd å lete litt frem men var for usikkert til å prøve .. :) noen tips? Og noen som vet hvor stor kassa burde være? var å kjøpte meg 2 m2 med mdf plate for kassebygging... porta eller uporta?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 en monoblokk på 800 rms i 2 ohm / 400 rms i 4 ohm. forsterkeren har 2 utgangerEn monoblokk har nødvendigvis bare én utgang, men gjerne doble høyttaler-tilkoblinger... ;) Ergo, her kan du koble hver spoles Pluss/Minus på hver tilkoblings Pluss/Minus, altså noe som medfører en såkalt paralellkobling av spolene, så belastes monoblokka med en total motstand/impedans på 2 ohm som det laveste. Siden man ikke vet noe særlig om sub'ens tekniske parametre, og den nok er i den heller rimelige prisklassen, er det temmelig safe å sette den i en 30 liters lukket kasse, med slingringsmonn på +/- 5 liter. Ække så himla nøye på litern med lukkede kasser. Enkelt sagt: En portet kasse krever gjerne en sub som er konstruert nettopp for dette, og man må ha tekniske parametrene til elementet for å kunne beregne portens størrelse/lengde. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg