:DNG: Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 (endret) Heisann! Nå har det seg slik at jeg kjøpte en Opel Omega B 2,5V6 96'mod privat, 1 oktober 2009. Bilen har kjørt 205.000km nå. Etter jeg kjøpte bilen har det vært mye problemer. Første kvelden jeg kom hjem, tok dynamoen kvelden, 2500,- der. Var å la om til vinterhjul en mnd senere og da oppdaget mekanikeren en lekkasje fra motoren. Selger var på EU med bilen samme dagen som jeg hentet den, altså 1 oktober, å da var det KUN rust på bremserør bak (noe han pusset og fikset selv). Nå i januar var jeg inne igjen for å godkjenne bilen på verksted, tenkte dette var en grei sak mtp han hadde fikset alle mangler/feil den hadde fått på EU kontrollen. Men da viste det seg at bremseskivene bak, klossene bak, styrekulene fremme var MEGET slitte. Måtte da ordne alt dette og det ble på totalt over 10500,-! Senere viste det seg at den EU kontrollen han hadde tatt i oktober som viste rust på bremserør bak, ikke var stemplet! For ca en uke siden, fikk jeg motorlampe og bilen gikk skikkelig dårlig på tomgang. For ett par dager siden fikk jeg hvit røyk fra eksos og motorrom og bilen lekker ut ca 1L motorolje pr. natt. Var inne på Opel for ett par timer siden, å der sa de motoren var "sliten" og mest trolig var toppakningen ødelagt og lekkasjen skyldes stort trykk fra veivhuset. Reparatøren var ikke sikker på om det hjalp å bytte toppakningen engang, mulig hele motoren må byttes.. Gikk over tidligere EU kontroller som lå i "boka" å der viste det seg at det har vært en oljelekkasje fra motoren på 167 000km. Jeg vil da påstå at han visste om denne når han solgte den til meg. Så nå sitter jeg her da, hjelpesløs og forbannet. Vet ikke om det er vits å prøve å reparere bilen engang, siden de på Opel heller ikke visste helt sikkert hva det var. Må også tilføye at jeg hadde ett lite uhell nå i vinter å kom borti en brøytekant, så deler av lippa forsvant. Har bestilt ny lippe som jeg skal sette på. Hvilke muligheter har jeg? Har jeg noen rettigheter til å få dekt reparasjoner av selger? Setter pris på all hjelp, er ganske desperat nå! Endret Februar 18, 2010 av :DNG: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 Skrev dere kontrakt? Bilen er som kjent ikke ny og de feilene du nevner er normale slitasje feil som man må forvente av en bil som er kjørt såpass langt. Du har muligens en sak ang oljelekkasjen dersom det er godt dokumentert at den faktisk lekket olje (ikke svetter) og at selger ikke gjor noe med dette etterpå. Men dersom du skal ha en god sak her er det du som må bevise det. Jeg vet jeg ikke hadde akseptert at en som kjøpte en bil av meg kom tilbake etter noen måneder og klagde på at bremsene var utslitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopow Skrevet Februar 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2010 tok du etterkontrollen på eu på samme sted tidligere eier hadde vært på kontroll?stemplet??ligger jo på datan... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Mars 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2010 dette er ting som har skjedd i senere tid...må regne med sånt når den er såpass gammal...kommer nok ingen vei med dette Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MB300Diesel Skrevet Mars 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2010 Du har ingen form for garanti, men selger har opplysningsplikt (og kjøper har undersøkelsesplikt), og hvis du kan bevise at selger var klar over feilene og unnlot å opplyse om de... Da først har du en mulighet til å få dekket reparasjoner. Siter '04 Mondeo STV '96 MB C220 Diesel til salgs '85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg