Gå til innhold

Problemer med Ford Taunus -80..


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en Taunus fra 1980 som org er en 1600 bravo..

 

Har bytta motor i den til 2.0L fra sierra, med sierrakasse mener jeg.. Er ihvertfall en 2l-kasse..

 

Har fått problemer med mellomakselen nå i det siste.. Hardykoblinga tar i mellomakseltunellen, og lager et helvettes bråk.. Har fått meg ny aksel som er til en 1.6L girkasse.. Denne har perfekt type hardykobling (mindre diameter), men tappen inn i girkassen er jo aaaalt for tynn... Selv om de på huggeriet som sendte meg akselen forsikra seg og meg på at det var tykk tapp.

 

Jeg kan ikke flytte deler over til den gamle akselen, da hardykoblinga er fast i tappen på den nye..

 

Hva skal jeg gjøre for å få dette til?

Haster VELDIG da bilen skulle på EU-kontroll i forrige mnd.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende kassa skal shimses ned, fant ut ei lita tid etter girkassebytte at kassa på Granadaen min skulle shimses 12mm ned.

Dette resultert i veldig kort levetid på hardykoblingene, skal si at det smeller godt når det løsner en bit av den i 180 km/t.

 

Men ta å sjekk, mulig selveste Mondeo har tilgang på noe verkstedmanual som sier noe om dette?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså kun shimsing ned av traversen til girkassen som er årsaken??

 

Det var ingen shims på traversen ved demontering. Hverken på bilen motoren og kassen kommer fra, eller på bilen min..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg dritlei hele bilen..

 

Grunnen til at jeg skulle bytte/fikse mellomakselen var pga 2 ting..

 

1: Akselen var for kort, slik at tappen ikke kom langt nok inn i girkassen, så all olje kom ut der.. Måtte derfor ha en lengre aksel, og tenkte at 1.6akselen skulle være ypperlig, men der var jo såklart tappen på selve mellomakselen for liten til å ha girkassetappen til to-literen montert på. Så jeg har spleisa litt med 2 mellomaksler.. Løsna den 17mm skruen som er midt i det midterste krysset og spleisa slik..

 

Lengden og alt var perfekt, men mellomakselopphenget kom for langt fram!!

 

Er det mulig å få til dette her på noe vis?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av problemet mitt.. Har rett lengde på akselen, men for tykk hardykobling, og mellomakselopphenget for langt fram...

 

Hjelp..?

 

DSC01678.jpg

 

Er forresten framdelen til den nederste akslingen jeg må bruke.. Da den passer inni girkassen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår