Gå til innhold

Hvor mye kan man space?..

Ranger emnet


oyvind87

Anbefalte innlegg

... uten at det går galt! Hvor mye tåler hjullagrene, boltene osv. Kom med tips!

 

Originalt har jeg ET 35 og 7,5" felgbredde (tilsvarende vinterfelger).

På sommeren bruker jeg 8" felger med ET 35.

 

Kjører på 15mm spacere både foran og bak, året rundt. Hjulene har fortsatt 1-2 cm å gå på før de ligger parallelt med hjulbuenes kanter. Litt mer å gå på bak enn foran.

Originalt, uten spacere, så står hjulene ekstremt langt innenfor hjulbuekantene, ser helt sprøtt ut.

 

Vurderer å øke til 20 mm spacing foran (det må vell være uproblematisk?) og 30 mm spacing bak (noe drøyt?). Den kombinasjonen skal visstnok gjøre den beste "looken" til min type bil. Dvs kant i kant med hjulbuene.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utover orginalt innpress vil slite på lagra, spørsmålet er hvor solide hjullagra er, 15mm spacer på ET35 vil tilsi innpress på 20.

Om du sier noe om biltype, så kan det hende noen vet om de tåler det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det går greit med 15mm spacere i hvertfall. Disse har stått på i 4-5 år nå. Gjelder gammel audi tt.

 

Har byttet et av hjullagrene foran en gang nå nylig, men det kan jo være normal slitasje bare.

 

Er det andre ting enn hjullagre som tar skade av mye spacing?

Bortsett fra at det kan slå oppi hjulbue osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15mm spacer på ET35 vil tilsi innpress på 20.

 

Forstod deg slik at hvis jeg bruker 15mm spacere, så burde felgene mine hatt ET20, i stedet for ET35? Fordi avstanden inn til navet er "avkortet" pga spaceren.

 

Dette for at hjulet skal ha samme "bane" som originalt?

 

Hvis jeg i verste fall legger på 30mm spacere bak, så økes avstanden mellom innerste kant på begge bakhjul med 6cm ut i fra hva som er originalt.

Er det noe du vil fraråde sånn helt generelt?

 

Orker ikke lære meg fysikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

 

Spacere brukes for å senke innpresset, ved bruk av spacer på 15 mm på en felg med 35mm innpress, så vil aktuelt innpress montert på bilen bli 20mm, så om felgen din hadde hatt ET20 ville det blitt det samme som å montere ET35 med 15mm spacer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jeg hadde hjula der jeg ville hatt dem, så langt ut som mulig uten subbing.

Er nok litt ufrivillig tilhenger av form før funksjon.

 

Men jeg kan tenke meg at du nærmer deg grensa for hjulagre, VAG er ikke kjent for å overdimensjonere noe.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel være greit med en 4 hjulskontroll i tillegg etter du har fått hjulene på plass der du vil ha de.. kan fort begynne å slite innerside av dekket.

 

Sikkert derfor jeg har hatt skjevslitasje på innsida siste 4 åra. Det er på alle dekka, de står ikke skjevt og de subber ikke i noe.

Hjulstillingskontroll tatt og ikke påpekt noe fra verkstedets side. De visste ikke hvorfor jeg skjevslet dekka..

 

Nå har jeg 15mm spacere på hver side, altså 30 mm økt sporvidde både foran og bak. Da bør jeg altså ikke prøve på 60mm space bak og 40 foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert derfor jeg har hatt skjevslitasje på innsida siste 4 åra. Det er på alle dekka, de står ikke skjevt og de subber ikke i noe.

Hjulstillingskontroll tatt og ikke påpekt noe fra verkstedets side. De visste ikke hvorfor jeg skjevslet dekka..

 

Nå har jeg 15mm spacere på hver side, altså 30 mm økt sporvidde både foran og bak. Da bør jeg altså ikke prøve på 60mm space bak og 40 foran?

 

da tror jeg du skal gå til noen som er litt mer seriøse og sjekke hjulstilling.. ikke sikkert de greier å kompansere for hele 30mm på hver side, men de bør da kunne pynte litt på det..

(Mye kulere når ting BÅDE funker og ser bra ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekkslitasje kan du få uansett om alle de målbare vinklene er innenfor toleranse når innpresset endres. For de av oss som har gådd på skole har hørt om "skrubberadius", vanskelig sak å forklare men se for deg en loddelinje fra midten av dekket ned til veibanen, og en linje mellom øverste støtdemperfeste og nederste bærekule, den linjen og loddelinjen gjennom senteret av dekket skal optimalt krysses akkurat ved veibanen, endrer man innpresset flyttes dette kryssingspunktet til langt under veibanen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår