Gå til innhold

Astra...hvilken astra skal jeg kjøpe???

Ranger emnet


Pitbull-Terje

Anbefalte innlegg

Hallois...

Hadde tenkt å kjøpe en Astra til kona.

Tenkte meg en stv fra 94 mod. og oppover...

Sjefen har en 94-mod.Si. 8 ventiler. og er kjempefornøyd med den.

Har seg sånn at jeg har hørt at det er litt ymse når det gjelder den bilen.

Spes 16 ventiler, tror motoren heter Eco-etellerannet.... Fått tips om å styre unna denne fram til 99 mod.

Da det var noe med oljeforbruk/ dårlig måling av ventiler??

Har ikke så jæ.... peiling på dette..

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette???

Forøvrig er visst 8 ventilern bra...

Lurer også på td-motorene til disse eldre astrane, noe å satse på?

Håper noen kan hjelpe!!

Gidder ikke kjøpe " katta i sekken"!....igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,7TD-motoren er fra Isuzu, og skal være meget bra og slitesterk sies det. Ellers, gjør det du kan for å finne en bil med så lite rust som mulig. Finner du en bra en, så har du god og billig bil :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære stefar hadde en Astra F 1,6 Ecotec (X16XE) som endte med registerras til tross for at han trofast gjorde alle servicer hos Opel. Hvis jeg husker riktig raste registeret på rundt 78 tusen km, og på tiden var intervallet for registerskift 90.000 km. Det ble vel senere justert ned til 60k. Registerraset ble ikke en billig affære for min stefar siden Opel bare dekket en mindre prosentandel av reperasjonskostnadene. Idag kjører han Toyota...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt med 16v, så lenge du passer på å bytte reim og vannpumpe på 60k. Men som sagt lenger opp i tråden her, så har det vært en del kødd med x16xe motoren...

Kjører selv en Astra F, med c18xe, og har ikke hatt et feilslag med den. er nå gått 250k, å den rører ikke en ojledråpe mellom skifta. Men den får det stellet den skal ha, bare syntetolje og blir daglig tynt opp i minimum 4000 rpm. Dette er viktig på disse motorene, fordi det er først da ventilene begynner å rotere i setene.. Daukjøres disse, så sitter men plutselig der med brente ventiler og ventilseter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler 1,7TD Isuzu (TC4EE1) på det sterkeste, min bruker ikke olje selv om den har gått snart 400k

Du renger heller ikke å tenke på regreima så ofte siden intervallet er på 120k

De tåler også at du justerer opp diesel og turbo litt. Min lader 1,3 (0,7 org) på det meste.

Har ikke sett noen tegn til at noe er i ferd med å ryke, selv om jeg presser den litt nå og da.

Husk at det må være Izusu-motoren, den andre typen er ikke noe å anbefale.

Det er 7hk mindre og en del nm, og en turbo på størrelse med bunnen på en stor colaflaske.

Eneste service som trengs er oljeskift og justering av ventiler vær 30k eller når den blir tung å starte.

: 94 Opel Omega 2.0i GL :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som anbefaler 1,7 Izuzu diesel.

Solgte min Astra 94 mod med 1,7 turbo intercooler.

Gikk som ei kule og bukte lite diesel. 0,43 på mila har jeg målt den til.

Finnes en del engeske sider hvor man får instruksjon på økning av turbotrykk. Bare pass deg for rust.......Opel er opel :-)

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte bare en slangeklemme på ett rør på turboen og stramma til, funket bra det.

Skal du ha den til å lade mere en 0,9, må du plombere overtrykksventilen.

Diesel er jo simpelt, skru på skruen, senk tomgangen maksimalt, å juster med skruen på dieselpumpa til den har en tomgang på ca. 800-950.

Da går den utrolig bra.....

: 94 Opel Omega 2.0i GL :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet en å forsvare X16XE motoren! Hadde en 99 modell med denne motoren og den har vært trofast tross hardt bruk (kreftene kommer ikke før 5000rpm:P) av meg og nå min bror (begges førstebil). Har nå ruslet 150k, med oljeskift hver 5000km og godt vedlikehold siden ny og det er andre ting en motoren som har vært dyrt å holde (hjerne, forstilling og tenningssystem).

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerne og tenningssystem er jo under d samme som motoren.

Hadde en Astra F med denne motoren, den drakk olje til tider.

Noen ganger normal og plutseli var det under minimum av en eller annen grunn.

Dieselen fra Isuzu er best. Ingen eletronikk som kan gå i stykker foruten glødingen.

Mindre sensorer = mindre prakk

Endret av TC4EE1

: 94 Opel Omega 2.0i GL :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet en å forsvare X16XE motoren! Hadde en 99 modell med denne motoren og den har vært trofast tross hardt bruk (kreftene kommer ikke før 5000rpm:P) av meg og nå min bror (begges førstebil). Har nå ruslet 150k, med oljeskift hver 5000km og godt vedlikehold siden ny og det er andre ting en motoren som har vært dyrt å holde (hjerne, forstilling og tenningssystem).

 

Ja... som jeg har hørt...., så er det fra 99-mod.at Opel "våknet"og fikk til 16v.....ikke spør hva eller hvordan, har ikke peiling, men tror det var noe lasermåling av ventiler???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerne og tenningssystem er jo under d samme som motoren.

 

Nei, hjerne og tenningssystem er ikke motoren! Motoren er blokk og topp med ventiler, kamaksel, sylindere, råder etc.

 

Hjerne og tenningssystem er elektronikk som er styringssystemet til motoren. Har ingenting med det mekaniske å gjøre som det er snakk om her!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en 2.0 i 8v (c20ne) er gooooooode motorer!

har en 1,4 16v (xe14xe) å den funker utmerket godt (ecotec)

 

sjekk for rust! HULBUER BAK,rundt vindusvisker bak, nede i dører, under panser ved panserlås og rundt om, rundt tårhus, kanaler, rundt vinduer under list.

 

kan finne mye bra innen opel astra F fra 91-97mod

 

og som sagt ambefaler jeg c20ne motorer (8v) 85kw og 115+hk

dette er robuste motorer som varer en evighet om man pleier dem og sjekker olja regelmessig, småproblemer har vert luftmengdemåler-lambdasonde-lading fra dynamo. men sånn alt i alt er dette en good motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår