Zeppelin Skrevet Februar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2010 Emnet er helt sikkert godt omtalt tidligere men jeg starter like så godt en ny tråd. Altså: Jeg tenkte å skulle prøve å bruke brukt frityrolje som drivstoff. Har googlet og kikka på internett hvilke muligheter jeg har men finner liksom ikke helt ut av det. Ideen min var kort sagt å sile oljen, om behøvelig flere ganger, for deretter å blande den feks halvt om halvt med diesel, og eventuelt med andre tilsetningsstoffer. Mener å huske at jeg har sett dette vært gjort tidligere?! Er dette mulig? Eller MÅ jeg innstallere en av disse Kit'ene som selges til dette formålet? Eller for å spørre på en annen måte: hva må jeg foreta meg for å kunne bruke brukt frityrolje som drivstoff? Bilen min er en Audi A4 -96mod 1.9TDI 110HK! Km.stand ca. 248000! Stor takk til alle svar og tips :respect Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2010 Fra en tidligere tråd: http://www.bilforumet.no/teknisk/94196-kjore-diesel-bil-pa-frityrolje.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zeppelin Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2010 Jeg har lest gjennom de trådene her inne som finnes angående bruk av brukt frityrolje som drivstoff men det er etter det jeg kan se ingen som har lagt inn info vedrørende deres erfaring med dette. Er det virkelig ingen her inne som har erfaringen med dette? Hadde satt meget stor pris på alle tilbakemeldinger :pimp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2010 Se Top Gear S01E01 :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wundermagge Skrevet Februar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 mulig jeg tenker dumt nå men frityrolje må jo belegge seg no grådig på innsia av rør osv.. og etterhvert tette systemet? Siter Gammal risi volvo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 Du kan fylle det på tanken å kjøre, men da lager du problemer for deg selv. Den må renses, helst sentrifugalrensing, men siling funker det også. Du må regne med å skifte dieselfiltre ganske ofte. Den må ikke ha vært brukt for lenge, og blitt mørk, for da er PH-verdien for sur for delene i innsprøytninga di. Olja bør varmes opp, og du bør montere hakket større dyser. Du bør kjøre den på rein diesel før stopp og starte den på diesel. Ikke kjempelurt på vinteren. Søk på WVO Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Februar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 De tok vel å fyllte rett på i en w124 250d på fifth gear, mener å huske at det var rett fra frityren. Så i praksis vil det gå, men som Einar her sier er det ikke det lureste man gjør å helle på ubehandla / fersk vare.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2010 Tror du skal ha ganske høy kjørelengde om det faktisk lønner seg. Har lenge lurt på hva det koster å kjøpe ny frityrolje i 200-litersfat, såkalt SVO. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fri eksos Skrevet April 26, 2011 Rapporter Share Skrevet April 26, 2011 Litt seint å hoppe på denne tråden, men SVO er ofte fryktelig dyrt og har ikke samme molekyloppbyggingen som WVO som allerede har blitt grundig varmet opp i frityrprosessen. Det enkleste og muligens beste er og la bilen forbli original på alle måter og sile oljen gjennom et finmasket kjøkkenhåndkle, tilsette 1% etanol (rødsprit/metanol) (evnt. valgfritt), 15% parafin og 2% syntetisk motorolje pr. liter WVO. Deretter må man la det stå cirka en uke med omrøring 1-2 ganger om dagen. Da får du et drivstoff som molekylært er ganske likt diesel eller biodiesel og som kan kjøres i originalt drivstoff system. Med parafinen tilsatt kan man kjøre i temperaturer ned til 4-5 grader ;) Siter Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet April 26, 2011 Rapporter Share Skrevet April 26, 2011 leietakerne mine fra england ifjor kjørte sin landrover på frityrolje! luktet pomfri hver gang de kom:D Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zeppelin Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2011 Fortsatt litt liv i denne tråden :cheers: Planen var ikke å kjøre på ren frityrolje, men spe ut dieselen med brukt, men filtrert og silet fityrolje. Jeg fikk nemlig et tips om at det var fullt mulig å blande halvt om halvt med diesel og frityrolje?!... Nå er for øvrig Audi'n solgt, men jeg har en Volvo B10M buss som jeg bruker en del i løpet av sommeren. Og her går litrene og penga unna... Så her må det vel være grunnlag for besparelse? Hvis jeg til tider kan doble dieselmengden ved å spe den ut så er jo det masse penger spart gjennom sommermånedene. Jeg har også planer om å fordele diesel/frityrolje-kjøringa gjennom hele perioden slik at jeg til tider også kjører på ren diesel. Noen synspunkter? :hellothere: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Veggie Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Jeg har kjørt en landrover freelander 1999 modell over 30000 km på 99% brukt olje. Bilen er bygget om med separat tank for oljen oppvarming av oljen til motortemperatur, ventiler for veksling mellom drivstoff typer. Oljen har jeg renset igjennom forskjellige filtre med siste fitrering til 10um. Har 4 kjøkken som leverer olje og er overlykkelig for å bli kvitt avfallsoljen. Ingen merkbar forskjell på drivstoff typen bortsett fra litt roligere gange på frityrolje, pga bedre smøreegenskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fri eksos Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Dieselbiler er jo bare suverene! Har prøvd samtlige av disse væskene nå: Lampeolje, parafin (med tilsatt 2% motorolje), tennvæske, matolje og frityrolje. I mindre tilsettinger kan også white spirit, røssprit og metanol kombineres i blandingene. Skjekket også med en amerikansk forsker på hva dieselmotorene kan gå på, og han sa at det gikk fint ann å kjøre på smeltet plantemargarin som er bassert på planteoljer og hvis man har selvvarmende system, så kan man kjøre på stearin :O !!! Siter Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weberg91 Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Få tak i episoden til Bangla mekaniske verksted, der bygger de om en bil som har til formål å fungere med frityrolje! (serien som går på nrk, btw) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Veit dem kokte ihop noe solide greier på den skraphaugserien som gikk på TV2 for endel år sia. Var noe greier med blande inn metanol osv... Funka fjell iallefall :D Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.