Gå til innhold

Trimmet Passat 1,8T

Ranger emnet

mazdak

Anbefalte innlegg

En kammerat har en 98 Passat 1,8T. Bilen er nå trimmet til 190hk med chip og K&N filter. Da lurer jeg på.. Hva skal til av vedlikehold på bilen når bilen er trimmet med dette settet? Hva slags "billig" væske burde filteret renses med?

En annen jeg lurer på er om effektanlegg vil gi noe effekt på denne bilen? Finnes det noe effektanlegg som ikke gir SÅ mye lyd fra seg, slik at det lyser trimming? Hvordan er det med EU-godkjenning og effektanlegg i såfall?

Det ble litt mange spørsmål, men håper dere får svart på alle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bytte olje ofte på de motorene. De tåler rett og slett ikke å bli kjørt på longlife intervall over lengre tid. Oljesila tetter seg, lagerbukkene til kammene knekker..

Maks 15000km mellom hvert oljeskift.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 tusen intervall på oljeskift er nok det beste ja. Angående renseveske til kn-filter, så er jo egentlig ikke dette å anbefale da siden luftmassemåleren fort tar skade av et oljeinnsatt filter. Da er det bedre å bytte til et skumfilter f.eks! Koster ikke allverden heller!

Motoren skal om den er i god stand fint kunne klare en 196 hk chip uten problemer. Effektanlegg gir nok kanskje noe bedre respons fra turboen og muligens noe kjappere spool-up men noe voldsom effektøkning ville jeg ikke regna med. Men gir jo valigvis litt "koseligere" lyd under påfrag da! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er et bilde av passaten:) http://i972.photobucket.com/albums/ae204/billybongbong/myfirstride.jpg

Tenkte å pimpe den litt, hvor får man kjøpt billige deler? tenkte på nye lytker ( sort led eller 3bg) og kromlister i førsteomgang.. også felger, hva tror dere ville ha best passaten best 18 svarte felger med krom eller vanlige aluminium felger evt med krom? bare å komme med forslag:)

Endret av billyboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anngående vedlikehold , ble jeg anbealt å sjekke olja hverandre uke? er det så viktig og at jeg må bruke veldig tynt olje på bilen.. noen som har erfaring rundt det, og hva mer burde jeg gjøre for å holde bilen i god tilstand;)

På disse motorene skal du bruke en olje som er merket med VW 502. Kokse og renseegenskapene på denne er testet og godkjent av VW selv og det sies at garantien ryker om en bruker annen olje. De fleste helsyntetiske 5w-40 oljene av kurrant merke har denne merkingen (ikke biltema).

Når det gjelder peiling av olje, så er det best å gjøre dette hver gang du fyller opp tanken når du ikke kjenner bilens oljeforbruk. Etterhvert når du får en hvis peiling på hvor mye olje bilen bruker, så peiler du deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er et bilde av passaten:) http://i972.photobucket.com/albums/ae204/billybongbong/myfirstride.jpg

Tenkte å pimpe den litt, hvor får man kjøpt billige deler? tenkte på nye lytker ( sort led eller 3bg) og kromlister i førsteomgang.. også felger, hva tror dere ville ha best passaten best 18 svarte felger med krom eller vanlige aluminium felger evt med krom? bare å komme med forslag:)

3BG lykter får du nok ikke på denne gitt. Jeg ville nok ikke gått for svart senter med chromekant, føler det er litt oppbrukt. Skaff deg heller noen tøffe 19", synes 18" blir for smått på Passat. Jeg skal selv mest sannsynlig ha 20".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3BG lykter får du nok ikke på denne gitt. Jeg ville nok ikke gått for svart senter med chromekant, føler det er litt oppbrukt. Skaff deg heller noen tøffe 19", synes 18" blir for smått på Passat. Jeg skal selv mest sannsynlig ha 20".

Har du noen anbefalninger til senk da? Fant noen billige jamex fjærer, men er usikker på kvaliteten. Kanskje likegreit å kjøpe coilovers når man først er i gang? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det med bensinforbruket på disse passatene? jeg føler at min bruker for mye, og den burde ha mindre forbruk enn orginialt siden den er chippa. Bruker bilen minst bensin når turtallet ligger mellom 2 og 3000 nm? har veldig lite peilinger på biler=P

Målte du ikke forbruket til 1.3 l/mil ved rolig kjøring? Det høres litt mye ut med tanke på at chip og filter faktisk skal redusere forbruket, og ikke øke. MEn ikke vet jeg.. Har ikke stort peiling på Passat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider