Gå til innhold

Trimmet Passat 1,8T

Ranger emnet

mazdak

Anbefalte innlegg

Målte du ikke forbruket til 1.3 l/mil ved rolig kjøring? Det høres litt mye ut med tanke på at chip og filter faktisk skal redusere forbruket, og ikke øke. MEn ikke vet jeg.. Har ikke stort peiling på Passat :)

Ved langkjøring så har jeg hatt rundt 0.7-0,8 pr mil. Da har jeg vært meget forsiktig på gassen og brukt turbotrykksmåleren som en slags økonomi-måler. Lavt turbotrykk og forsiktig høyrefot gir ok drivstofføkonomi. Bilen bruker jo selvsagt mye mer bensin enn originalt hvis man tråkker hardt da, så opp i opp blir det vel det samme.. Men er du ute etter en bil som tar deg Norge rundt på en tank, så må du nesten velge noe annet enn en passat turbo med chip tror jeg! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, klarer meg fint med forbruket men har en kompis som har samme bilen og han har faktisk lavere bensinforbruk. Riktig som du sier, det avhenger mye av sjåføren. Når jeg ble kjøpte bilen ble jeg anbefalt å bruke blyfri98. Har både brukt 95 og 98.. hvorfor er det bedre med 98? kan det påvirke bensinforbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at du slipper tenningsbank. Tenningsbank får du når lufta og bensinen tenner for tidlig. Altså før stempelet har kommet til toppen. Dette kan man miste effekt av. Men akkurat det burde ikke du være redd for. Du har en bankesensor som "sier" ifra om tenningsbank til motorstyringa.

Men om du har en kompis med lik bil, og den bruker mindre enn din.. så kjører vel han rett og slett roligere enn deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at du slipper tenningsbank. Tenningsbank får du når lufta og bensinen tenner for tidlig. Altså før stempelet har kommet til toppen. Dette kan man miste effekt av. Men akkurat det burde ikke du være redd for. Du har en bankesensor som "sier" ifra om tenningsbank til motorstyringa.

Men om du har en kompis med lik bil, og den bruker mindre enn din.. så kjører vel han rett og slett roligere enn deg :)

Stemmer! Eller kort fortalt så er chippen programmert for 98 bensin! :m'm: Vet ikke hundre prosent hva som skjer om man fyller 95 på en chippa bil, men regner med at effekten daler noe iallfall! Og tar muligens skade over tid? Som sagt ikke sikker, men fyll 98 så gjør man det riktige! Bensinen skal visst forbrenne bedre også, så det blir visst ikke noe spesielt dyrere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe som ikke stemmer med bilen min.. hva er det som påvirker bensinforbruket egentlig? den ligger jo på mellom 1.5-1.8 l/mila og det er ekstremt mye ti lå være en passat 1.8t.. de skal jo ligge mellom 0,68-1 ca. Hvordan kan jeg få sjekket om det virkelig er noe galt, eller at bilen bare suger bensin som faen=P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, hvordan sjekker man luftmengdemålern? kan ikke så mye om biler og den vag-com hvor i oslo/akershus burde jeg gå å sjekke det?

De aller fleste forhandlere av Audi/Volkswagen (Møller f.eks) gir deg gratis diagnose med sitt diagnoseutstyr. Bare dra innom din nærmeste forhandler og spør om de kan lese av feilkodene på bilen din, evt. hvor mye de skal ha for det. Koster nok ikke mye isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, skal gjøre det så snart jeg får tid;) men burde jeg dra ut chipen eller la den være der?

Jeg vil mene på at du ikke har mulighet til å "dra ut" chippen. Ville tro denne var loddet på. Dessuten måtte du jo da hatt originalchippen til å sette inn også. Men det gjør ikke noe fra eller til for Møller om du har chippet bilen din, så det skal nok gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...