Gå til innhold

Lys i oljelampa

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått ett merkelig problem med Stratusen. Oljelampa blinker når jeg kjører. Lampa lyser ikke før bilen er driftsvarm, og det starter som blinking når bilen står på tomgang (lyskryss osv.). Det skal bare ett lite trykk på gassen til for å slukke lyset, etterhvert må jeg ha mer og mer turtall før det slukker. Før det plutselig kan slukke og bli borte for så å komme tilbake på tomgang igjen. Og slik går det i en jojo når jeg kjører.

 

Har prøvd å finne ut hva som er problemet. Fant ut at sensoren står over olje filteret. Eller, den skal i allefall stå der. Tok ut sensoren og renset den og kontaktene. Selv om jeg synes det var merkelig at sensoren hadde tre kontakter. Uansett ble det ikke noe bedre. Dro inn for å finne pris og leveringstid på ny sensor, men sensoren jeg fant lignet ikke på den jeg hadde i bilen. Etter mye leting fant jeg ut at sensoren jeg hadde holdt på meg er Crankshaft Position Sensor.

 

Dro ut igjen for så og finne ut at sensoren ikke er der den skal i følge andre Stratusere på nettet. Tror jeg har funnet den på andre siden av blokken. Og har konstatert at det lekker olje rundt den, og kontakten var full av olje. Håpet jeg hadde funnet problemet og satt i gang med å rense og trykkblåse kontaktene i håp om at det skulle løse problemet, men nei. Virket som den ble litt bedre en liten stund, da jeg kjørte en del lengre denne gangen før lyset kom og det var mye roligere i begynnelsen.

 

Motoren høres helt fin ut, ingen ulyder i det hele tatt. Og det kan ikke lekke så mye olje heller, var stortsett bare området rundt sensoren og selve sensoren som var våt. Bilen bruker ikke noe særlig olje heller. Har ikke etterfylt olje siden jeg byttet 16. Januar, og har vært veldig aktiv med peilingen siden jeg fikk lyset på fredag. Er det noen som har noen idè om hva som kan være feil? Og bør jeg la bilen stå? Har til nå brukt den bare i dag fram og tilbake på jobb siden lyset kom.

 

oilpressureswitch_2010-02-22_2010-0.jpg

 

Sensoren:

oilpressureswitch_2010-02-22_201-2.jpg

 

oilpressureswitch_2010-02-22_201-1.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målt motstanden i sensoren når du hadde den ute? altså en slik sensor endrer motstanden med trykket/temperatur. Mål den også kan du måle når den begynner å feile.

 

Aldri målt på slik da jeg ikke har hatt behovet MEN med 3 ledere antar jeg at et av de er konstant jord, nr 2 konstant 12volt når motoren er i gang og den 3 endrer verdi med trykket/temp.

 

Ellers har du prøvd å ha kontaktenn ute når den begynner å lyse? hva sjeer da? husk at en "sjønhets feil" i stratus er ustabile dashbord...:Devil: kan jo også tenkes at det kan være noe der... isåfall er det enklere å bytte med en annen og prøve -det går rett over :)

 

la oss høre hva du finner ut :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren med 3-ledere var feil sensor :-) Så vidt jeg vet fungerer den fint. Men jeg fikk aldri ut oljetrykk sensoren, så litt vanskelig å komme til for å måle. Den har har bare en leder.

 

Speedometeret er nylig byttet og tviler på at det er der feilen ligger. Da burde lyset vært dær hele tiden, og ikke kommet og gått på varm motor. Dessuten klarte jeg å ødelegge plasthyllsen på sensoren som står der i ett forsøk på å få den ut, så har ikke sensoren tilkoblet nå og har ikke hatt lys. Så problemet ligger altså i sensoren eller før.

 

Har vært og fått lånt meg verktøy for å bytte sensor nå, så forhåpentligvis får jeg byttet i kveld. Så får vi se hvordan det går. Har tro på sensoren, var under bilen i går og det lekker mye olje fra sensoren. Kontakten jeg renset er like full av olje igjen.

 

Hadde forresten bilen på EU-kontroll i forrige uke hos NAF og de fant ikke noe som tydet på annet enn feil med sensoren, spurte om de kunne sjekke oljetrykket i tillegg til EU-kontrollen. Har forresten også lest på amerikanskeforum og er tydeligvis ett vanlig problem med disse sensorene, og symptomene er de samme. Så det er håp om at det ikke er verre :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ett poeng, hadde vel ikke kjørt bilen om jeg hadde hatt misstanke om noe annet... Men hvem vet, kanskje QMI er så bra som de skryter av? Finner ikke den testen igjen, men leste i høst at de hadde tillsatt QMI i oljen på en motor og etter en stund tappet oljen og kjørt den uten olje. Den gikk ganske lenge før den skar seg. :P

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår