Gå til innhold

Turbobytte fra K03-15 til K03-22

Ranger emnet


roy2000

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et lite spørsmål som jeg egentlig har fått mange svar på, men håper noen her har et endelig svar;

 

Har da en 01 mod A4 1,8TQ som er chippet. Går ut fra det er orginal snurbo på den, alså K03-15 ? og har da snappet opp en K03-22 ..

 

Det sies at de er lik, men kompresjonshuset er litt større på den 22 utgaven.

 

Vil det si at bilen må chippes/mappes på nytt ved montering av en K03-22 turbo, ev hvorfor?

 

Hva er konsekvensene ved bytte og ikke noe mer modifisering?

 

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du kan kjøre med det uten veldig store problemer. Men sett på turbotrykksmåler, så du kan følge med å ikke overlader.

Trur nok turbotrykket kommer litt sene en orginalt

 

Hei.

 

Ja, har montert det nå, og nå ladder den nesten oppi 1,5bar! ?

Kanksje litt mye til orginalturbo, men drar godt ifra..

 

Men hvis jeg kan bytte til 22 turbo uten å må chippe på nytt, hvorfor mener flesteparten at den må det?

 

Ja, skjønner jo at hvis den blir mappet, så er det best, men her er det jo kun litt større komp.hus det er snakk om..

 

Så eneste konsekvensen du kan komme med, er kanskje litt høyere laddetrykk og senere spool up?

 

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, har montert det nå, og nå ladder den nesten oppi 1,5bar! ?

Kanksje litt mye til orginalturbo, men drar godt ifra..

 

Men hvis jeg kan bytte til 22 turbo uten å må chippe på nytt, hvorfor mener flesteparten at den må det?

 

Ja, skjønner jo at hvis den blir mappet, så er det best, men her er det jo kun litt større komp.hus det er snakk om..

 

Så eneste konsekvensen du kan komme med, er kanskje litt høyere laddetrykk og senere spool up?

 

Mvh

 

1.5bar går fint, men ikke noe mere..

Broren min sin Audi ladet 1.5 bar på det meste uten problemer..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.5bar går fint, men ikke noe mere..

Broren min sin Audi ladet 1.5 bar på det meste uten problemer..

 

Hei.

 

Ja, har hatt det siden bilen ble chippet, og virker ikke som den har tatt noe skade av det. Men lar den gå seg varm før jeg drar på,og samme at den får roe seg litt ned før jeg stopper bilen.

 

Har faktisk vært oppi 1,6bar, noe som flesteparten ikke tror meg på. Kan kanskje være liten feilmargin på elektroniske autogauge meterne..

 

Men uansett, så vil jo det ikke besvare spørsmålet ang bytte til K03-22 turbo; kan det gjøres uten å måtte chippe bilen på nytt?

Ev hva er konsekvensene/forskjellene?

 

Det er nevnt at man må passe laddetrykket, og kanskje senere spool up..?

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, har hatt det siden bilen ble chippet, og virker ikke som den har tatt noe skade av det. Men lar den gå seg varm før jeg drar på,og samme at den får roe seg litt ned før jeg stopper bilen.

 

Har faktisk vært oppi 1,6bar, noe som flesteparten ikke tror meg på. Kan kanskje være liten feilmargin på elektroniske autogauge meterne..

 

Men uansett, så vil jo det ikke besvare spørsmålet ang bytte til K03-22 turbo; kan det gjøres uten å måtte chippe bilen på nytt?

Ev hva er konsekvensene/forskjellene?

 

Det er nevnt at man må passe laddetrykket, og kanskje senere spool up..?

 

Heisann! Grunnen til at du burde chippe om motoren er jo selvsagt for å få riktig forhold mellom bensin og luft. Kjører du på 1,6 kilo i ladetrykk på et chipoppsett for en originalturbo så tror jeg motoren din står i fare for å gå magert, noe som på sikt kan føre til motorras på det værste. Jeg aner ikke hvordan de forskjellige chiplevrandørene setter opp sine program, men det skulle overraske meg veldig om de legger inn verdier for at bilen skal få fet blanding i tilfelle noen skulle finne på å stappe en større turbo nedi motorrommet sitt. Som regel er jo en chip nøye utprøvd og testet for å kunne levere optimale ytelser på den motoren den er beregnet på.

Bortsett fra det.....så er det jo gøy med ekstra hester da! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår