Gå til innhold

partikkelfilter eller ikke?


Hanzo

Anbefalte innlegg

Vi har bestilt oss en ny Nissan Qasqhai, men er veldig usikre på om vi skal gå for partikkelfilter eller ikke. Virker som om alle andre en du selv får fordeler med partikkelfiltere, mens du selv sitter igjen med et filter til drøye 10,000, fare for at det går tett og lager hekkan, og mister motoreffekt...

 

Ser svært mange har problem med at filteret går tett, og må inn på service. Spesielt for folk med mye småkjøring, og for vår del blir det mye til og fra barnehage, til butikken og denslags, og svært lite langkjøring.

 

Jeg ser den store fordelen for miljøet, men som sagt virker det som om du selv sitter igjen med den store svarteperen her. Qasqhai kan leveres med og uten DPF, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket alternativ jeg skal gå for. Noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall bekrefte at det går meget fort tett ved småkjøring. På firmabilen tok det ca 2mnd fra bilen var ny, til lampa lyste. Heldigvis løste det seg ved å kjøre på litt høyt turtall i et kvarter. Men tilslutt hjelper ikke det heller, og bilen må på verksted.

 

Jeg ville kjøpt uten, selv om årsavgifta blir noen hundrelapper høyere. Men siden dere har mest småkjøring, ville jeg heller kjøpt bensinbil. Dieselbil er bare tungvint når man sjelden kjører langt, det tar tid før bilen blir varm(hvis den i det hele tatt blir det), og du må ofte ha dyre ekstravarmere som også går i stykker etter en tid.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel og småkjøring er egentlig aldri en god kombinasjon. Har bilen partikkelfilter vil motoren kjøre regenerering ved jevne mellomrom når den har blitt kjørt varm, men ved mye småkjøring vil ikke motoren klare å kjøre regenereringen, og da kan filteret tettes og du får problemer.

 

Om man skal ha DPF så er det iallfall lurt å kjøre seg langturer slik at motoren får kjørt prosessen. (regenereringen skjer ved at motor kjører et renseprogram slik at eksosen blir utrolig varm, og brenner bort partiklene i filteret.)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp uten. Pr i dag er det ingen gode grunner for å kjøre med DPF i Norge. Tyskland m.fl. har et system der det er dyrere å kjøre uten, men det tre fire hundrelappene du sparer her hjemme i året blir fort spist opp.

Beste til ditt formål er uansett bensin, men tenk på at, hvis ikke ting forandrer seg drastisk, en slik bil kan være vanskelig å selge igjen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba med Nissan, og trodde ikke man fikk kjøpt J10(Quashqai) uten DPF, men du får kanskje bestillt den uten på den lille dieselmotoren(1.5 DCi).

Når jeg jobba med dem så solgte vi massevis av J10, og ingen var bensin, de fleste 1.9 DCi med DPF, var ikke mye trøbbel med partikkelfiltra, men så er dette på bygda og.

 

Men ærlig talt, ville heller brukt pengene på en Bensinutgave, rimeligere driftskostnader, mindre som kan gå galt, mer kjørbart, og ikke minst så er de vel billigere, ikke går Renault-dieselene spesielt billig heller syns jeg, kan jo kjøre min 1991 Mercedes-Benz 300 TDT(3.0 R6 Turbodiesel 147hk) like billig på mila omtrent.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestilt en tekna 1,5DCI 103HK med DPF, men den kan også fåes uten DPF, noe jeg veldig vurderer nå. Ser at mange skriver at annenhånds verdien kan være dårlig uten DPF, men omdet nesten bare er problem med DPF med mindre man driver med mye langkjøring, kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle forandre annenhåndsverdien?

 

Vi får den også i en 1,6 16V 115HK bensin versjon, men denne ligger vel litt under diselmotoren i ytelse? neste steg opp er 2.0L 16V 140HK, men nå snakker vi også et prishopp på 30 tusen.

 

Vil 1,5DCI motoren uten DPF fungere greit tror dere, eller må jeg rett og slett vurdere 2.0 bensinmotoren? Sistnevnte knekker i så fall budsjettet ganske greit, men det er kjipt å ha en bil der forbipasseringer er helt uaktuelt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet valgt, så hadde jg valgt minst mulig ting som kan lage problemer, og avgassrensing kan gi en del trøbbel.

 

Har du prøvd 1.6 og 1.5 over litt lengre tid.(ett par dager).

 

Har aldri prøvd 1.6 faktisk, men 2.0 går helt greit med automat og 4WD.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt min Citroen C5 1,6TD inne til hovedservice inkl bytte av partikkelfilter og det kosta 17000+ hos Trondsen i Tromsø. Da hadde de ikke fullført servicen og displayet viste fortsatt at partikkelfilteret var tett. Min erfaring med partikkelfilter er altså dyrt og reklamasjon. Styr unna partikkelfilter og Citroen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei

 

Har en Qashqai 2009 2.0 ltr. diesel 4WD automat som har gått 45000 km nå, Lampa for partikkelfilteret lyste da bilen hadde gått mindre enn 10000 km, men den sloknet ganske snart igjen og siden har det ikke vært noen problemer med det. Jeg er veldig godt fornøyd med bilen etter å ha fått rettet noen småfeil på garantien. En suveren bil for kjøring til fjells, som jeg gjør ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår